Коронавирусът влияе и на пиара, агенциите трябва да подкрепят клиентите си при криза

16.03.2020 12:00 Владислава Вацова
Нитин Мантри СНИМКА: АВТОРЪТ

Инфлуенсърите играят роля при рекламата на продукти за здравето само ако са специалисти в областта, казва пиар експертът Нитин Мантри

- Вие се занимавате с пиар по здравна грижа (Healthcare PR). Какво представлява той?

- Той е много по-специализиран, защото има немалко ограничения в маркетинга на продукти, свързани с човешкото здраве. В много страни не е законно да се рекламират директно. Именно затова на компаниите им трябват хора, които познават добре здравословните проблеми, болестите и т.н. Този вид пиар е свързан с последствията от тях -

може да не

ни е

позволено да

споменаваме

лекарството,

но не и

болестта

Заради това може да говорим за онкологични заболявания и как е възможно да се предпазим от тях, но без да споменаваме конкретно някой продукт. Това е голямата разлика между пиара по здравна грижа и останалите форми на индустриален пиар.

- Във всички медии по света в момента се говори за коронавируса. Възможно ли е COVID-19 да бъде използван в маркетинга?

- Абсолютно, но на това не се гледа с добро око. Сигурен съм, че много от нас работят с клиентите си, за да разрешат кризи, породени именно от коронавируса. Всички пиар агенции трябва да подкрепят клиентите си, за да им помогнат в такова време. Това влияе и на нашата индустрия.

- Кога може да говорим за кризисен пиар?

- Пиарът е изключително полезен по време на кризи. Именно тогава много клиенти се обръщат към нас. Защитата на корпоративната репутация е най-важното нещо, което правим. Ние казваме на клиентите си, че най-големият тренд днес е брандът да има мисия и действията му да сочат, че се бори за нея. Когато кризата го удари, трябва да се справим с нея. Пиарът помага именно за това.

- Каква е ролята на пиара за корпоративната социална отговорност?

- Огромна, но варира при различните пазари. Много компании създават програми за клиентите си, с които помагат на общността и показват, че са социално отговорни към нея. Според мен корпоративната социална отговорност се измества към брандове с цел.

Не стига

просто да

подпомогнеш

болница,

училище или

фабрика

Много повече от това е. Мога да дам пример от Индия. Там една компания към днешна дата вече е построила хиляди тоалетни в бедните райони на страната, за да подобрят хигиената. Това е целта, която брандът си е наложил. Следва я вече 5 години.

- Защо пиарът е животното на бъдещето? Така е наречена и конференцията у нас, в която участвате.

- Направихме изследване и едно от нещата, които излязоха на повърхността, е въпросът как корпорациите се грижат да защитят корпоративната си репутация. В днешни дни тя е застрашена от много неща. Мисля, че

заради

развитието на

технологиите

изскачат все

повече

предизви-

кателства

Трябва да влизаме в крак с тях. С дигитализацията обстановката се променя много динамично - има социални медии, фейк новини. Случват се много неща. Затова пиарът, или цялото това “животно”, както го нарекохте, се е изменил до основи.

Изпълнителните директори все повече осъзнават силата на добрата корпоративна репутация, която привлича и повече хора. Така цялата пиар индустрия напълно се промени от това, което беше преди 5 г. Днес сме по-интегрирани и обърнати към социалните медии, отколкото когато и да било преди.

- Фейк новините са една от темите, които все по-често присъстват в медийното пространство. Как пиарът може да се справи с разпространението им?

- Етиката е ключова в случая. На пиара трябва да се гледа като на етична професия особено когато е в областта на медицинските изследвания. Водим се от декларацията за етичните правила, която бе приета в Хелзинки. Всъщност мисля, че фейк новините са възможност за пиара, защото може да бъдем тези, които доказват, че те не са верни. Например, ако се свържем с клиентите си, за да проверим дадена информация, преди да я публикуваме или пуснем където и да е, тогава няма съмнения, че изявленията ни са автентични. Затова хората ще вярват на нас, а не на всичко, което чуват около тях. Получаваме авторитет. Така че за големите агенции, занимаващи се с пиар, това определено е възможност да спечелят доверие.

- Как социалните мрежи като фейсбук и инстаграм влияят и променят пиара?

- Ако погледнем фейсбук, туитър или инстаграм, ще видим, че в тях има различни инструменти.

Чрез

социалните

мрежи можем

да правим това,

което се

предполага,

че ни е работата

- да достигнем директно до клиентите.

- Напоследък повече започна да се говори за наноинфлуенсърите. Каква всъщност е тяхната роля и защо е важна именно сега?

- Инфлуенсър маркетингът става все по-важен, но той се променя. Преди време големите компании и брандове насочваха погледа си към по-големите инфлуенсъри, които имат много последователи. Това продължи доста време. Сега много компании търсят наноинфлуенсърите, чиито последователи са по-сегментирани. На много от тях дори не се плаща, поне такава е практиката в Индия. Така че на различните пазари се забелязват и различни тенденции. Идеята е да измислиш как да обвържеш инфлуенсъра с бранда си още в начален етап и как да му помогнеш да разбере по-добре бранда, за да бъде негово лице по-дълго време.

- Използват ли се инфлуенсъри, когато говорим за пиар по здравна грижа?

- Да, но се използват такива с определени познания - здравни специалисти.

- В днешно време пиарът по-скоро комуникация с медиите ли е, или комуникация с инфлуенсъри?

- Определено и двете. Сега пиарът е всичко - традиционни и социални медии, инфлуенсъри, социален маркетинг и още много неща, с които трябва да се справим.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>