Превозвачи: Преминаването през Сърбия е два пъти по-скъпо, отколкото през България (Обзор)

01.03.2020 21:03 Христо Николов
Проверка на документи на ГКПП Калотина. Ваденето на маршрутна карта трае едва 3-4 минути.
Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков (вдясно) показва терминалите на ГКПП Калотина, на които маршрутните карти могат да се купуват чрез плащане с банкова карта.
ДИЯН СТАМАТОВ

36-годишният турски гражданин Али е един от първите, преминали на българска територия при ГКПП Калотина с тежкотоварен камион в ранните часове на 1 март, когато стартира толсистемата.

След като мина паспортна проверка, за около 3-4 минути Али си извади сам от терминал маршрутна карта за возилото си - 12-тонен MAN. За неговата кола, която е с категория ЕВРО 5 и е с пет оси,

разстоянието от

Калотина до

ГКПП Капитан

Андреево

струва 39,98 лв.,

които той плати с банкова карта.

“20 евро за преминаването на почти цяла България”, пресметна Али. И споделя, че до миналата седмица това му е струвало 12 евро за същия камион, когато у нас все още важаха винетките. Той е преминал в събота срещу неделя през Сърбия, в която е влязъл от Хърватия, и това му е струвало 40 евро, а разстоянието е почти същото. Затова и не изглежда кой знае колко недоволен.

Неговите колеги също предпочитат да платят с карта, избирайки си маршрута от терминала, който дава възможност за работа и с турски език.

В бранша на международните превозвачи отдавна се знае, че България въвежда толтакси от 1 март 2020 г., и никой от шофьорите не изглежда нито учуден, нито недоволен. Вероятно и заради неделния ден няма особено голям трафик и откъм сръбската страна не се натрупва опашка, по-голяма от петдесетина метра.

Единственото, за което питат чуждите шофьори, е

кога ще могат

да ползват

бордови

устройства

и откъде могат да си ги вземат.

Оказва се, че всяка страна, през която преминават, ползва различен тип устройства. На стъклото на тира на Али например има 6 различни стикера, които указват, че в кабината има 6 различни бордови устройства. С тях засичането на това откъде преминава камионът става автоматично и плащането на таксите става накрая. При маршрутните карти има едно сравнително неудобство: водачът трябва да посочи през кои точки възнамерява да премине и трябва строго да спазва маршрута, за който е платил, като трябва да пресметне дори времето за евентуална почивка.

В България вече са доставени около 15 хиляди бордови устройства, каза зам. регионалният министър Николай Нанков. Около 13 500 от тях са били активирани веднага след 5 часа сутринта на 1 март, което показва, че водачите предпочитат този тип на отчитане. Третият начин за отчитане на преминатото разстояние е с GPS тракери.

Заради липсата на готовност за доставяне и монтиране на техниката в четвъртък премиерът Бойко Борисов даде

гратисен срок

до 27 март,

в който превозвачите трябва да се снабдят с предпочитаното от тях устройство. Дотогава те могат да си купуват маршрутни карти, което става на същите места, от които досега са си купували винетки - от сайта БГТол и от стотици терминали по бензиностанциите и ГКПП-тата.

От 5 часа, когато бе официално пусната, до 9 часа вчера толсистемата е издала към 2700 маршрутни карти. Към 10 часа издадените карти вече бяха 3200. Според члена на управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” проф. Олег Асенов, който заедно с Нанков провери рано сутринта ГКПП Калотина, това натоварване е типично за неделен ден.

“Толсистемата

работи

перфектно

В нашата фирма снощи успяхме да монтираме 92 бордови устройства и в момента имам възможност в реално време да следя на сайта на толсистемата натрупваните до момента пътни такси”, каза пред “24 часа” Илиян Филипов, шеф на една от най-големите фирми за превози у нас - ПИМК. Тя има около 1500 камиона, като и досега те са били снабдени с GPS устройства и вътрешнофирмена система за проследяване. “Но разликата сега е, че виждам и

изчислявам в

реално време

дължимите

пътни такси

Мисля, че най-късно до седмица-две ще успеем да снабдим и останалите ни камиони с бордови устройства”, каза той.

Размерът на толтаксите, с които стартира системата, е с около 40% по-нисък от първоначално предложения, като има и разлика в обхвата на пътищата, за които се дължат толтакси: вместо 10 хиляди те са към 3 хиляди километра. До компромиса се стигна след среща на превозвачите с премиера през януари. Тогава бе сключено джентълменско споразумение първите три месеца да се работи с тези такси, а ако те не дадат възможност да се събират 450 млн. лв. на годишна база, след 27 юни да се преразгледат и евентуално да се увеличат.

Училищните автобуси да не плащат толтакси 

Училищните автобуси, които преминават през магистрали и толсистемата, да не плащат такси и винетки или те да бъдат поети от държавата. Такова предложение ще направи организацията на директорите до Министерския съвет, обяви във фейсбук профила си директорът на 119-о училище Диян Стаматов.

В бюджетите на образователните институции финансовият ресурс е от около 3000-4000 лв. за поддръжка на автобусите, в това число и за винетки и толтакси. За един автобус годишно обаче щели да са нужни 1000 лв. за този вид такси, изчислява Стаматов.

От организацията ще предложат още и на местата, където автобусите се стопанисват от общините, таксите да се поемат от бюджета на градската управа.

Други от От страната и света

В Плевен и Ловеч ще приоритизират ВиК вместо други обекти по Инвестиционната програма

Кметовете на Плевен и Ловеч поеха ангажимент да приоритизират ВиК вместо друг тип обекти по Инвестиционната програма за общински проекти. Това стана ясно на проведена днес среща в МРРБ между

ГЕРБ: Ние сме силна опозиция, но и продължаваме да работим за града и хората

"Искам да благодаря на г-н Борисов за възможността да бъда председател на най-активната група в Столичния общински съвет – тази на ГЕРБ-СДС. Ние сме силна опозиция

Влак дерайлира на гара Димитровград

Днес в 03:15 ч. в гара Димитровград - север дерайлира 7-мия вагон от 18-вагонна композиция на частен товарен превозвач, превозваща зърно. Повреден е 1 км и 200 м железен път, и 2 стрелки

Централната банка на Русия прави всичко възможно да избегне висока инфлация

Управителят на централната банка на Русия Елвира Набиулина заяви днес, че прави всичко възможно да овладее ускоряването на инфлацията в страната, която достигна до 8,5 на сто през октомври

Моят 10 ноември: От 76 лв. заплата и разселени родители при соца до бизнес със заведения по Черноморието

Голямата болка на бургазлията Тошко Иванов е загубата на Петър Стоянов от Георги Първанов през 2002 г. Той е на 18 г., когато получава първата си заплата като помагач в кухнята. Била е 76 лв

>