Без винетки за селата край София и Варна, преговарят за други 12 града (Обзор)
Ще връщат пари на превозвачите за бордовите устройства и те ще бъдат безплатни
Изваждаме от обхвата на винетките 115 км в София и 40 км във Варна, с другите 12 общини се водят преговори.
Това заяви в четвъртък Бойко Борисов по време на изслушването в парламента, поискано от БСП във връзка с въвеждането на толсистемата и винетките за крайградските пътища. А само минути по-късно правителството взе решение за промяна на обхвата на винетната система.
В парламента лидерката на БСП Корнелия Нинова атакува Борисов, че такова решение не може да се вземе от него, защото толсистемата била въведена със закон, приет от парламента.
“Три пъти стартирате системата, три пъти - провал”, заяви Нинова. По нейните думи единствените печеливши от тази реформа щели да бъдат фирмите, обслужващи толсистемата, които щели да получат 32 млн. лева.
В отговор Борисов каза, че решението за изваждането на населени места от винетната система ще се вземе от Министерския съвет. “С кое съм нарушил закона и правовата държава, това е правомощие на Министерския съвет”, попита премиерът.
“В България се въвеждат трудно нещата, но
не си спомням
нито една
реформа на
БСП за 100 г.
управление
Ако е било лесно - вие да сте въвели толсистемата. Едно е да строите двулентови пътища, докато сега може да видите 12-лентовите, които сме направили. (12 ленти има на южната дъга на околовръстното шосе на София заедно с локалните платна - бел. ред.) И в момента магистралите “Хемус”, “Европа” и “Струма” се строят усилено, другите се ремонтират”, посочи Борисов.
И посъветва БСП да видят Гърция, за да разберат каква е разликата с България в справянето с миграцията и какъв хаос е сега в Гърция. България има от години наред нулева миграция и сме за пример, посочи премиерът.
Червеният депутат Георги Свиленски попита дали са узаконени всички съоръжения на системата, защото имало данни, че някои от преброителните рамки били построени без документи. Зам.-председателят на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов отвърна, че за всички рамки има проекти и са законни.
Свиленски продължи с атака към Борисов, заявявайки, че премиерът прави реформи и ги отменя миг преди те да стартират.
“Година и един месец вие лъгахте столичани, че няма да плащат. Една година къде бяхте, г-н Борисов, за да си изпълните ангажимента, поет тогава заедно с г-жа Фандъкова”, заяви Свиленски.
Нито едно нещо,
което сме
обещали, не е
останало
неизпълнено,
отвърна Борисов. И допълни, че в момента, в който проблемът се е появил, веднага е бил решен.
За толсистемата премиерът припомни, че в сряда се договорили с превозвачите в рамките на 7%, каквато е отстъпката на доставчиците на услуги, да бъдат доставени необходимите устройства за измерване на разстоянието и от компаниите да не се искат допълнителни плащания. “След срещата по-голямата част от превозвачите ми се обадиха да благодарят”, каза Борисов.
По-късно в четвъртък четирите най-големи организации на превозвачите се срещнаха отново със зам.-регионалния министър Николай Нанков и Олег Асенов и се договориха, че за
монтираните
вече на над
4000 камиона
бордови
устройства,
за които собствениците им са платили такси на доставчиците, парите ще бъдат върнати, за да се изравнят условията с онези, които тепърва ще ги монтират. Оттам нататък бордовите устройства ще бъдат безплатни.
Между 1 и 27 март камиони и автобуси ще се движат с маршрутни карти. Бордовите устройства или GPS тракери стават задължителни след 27 март. Дали превозвач, който има устройства, но е купил маршрутна карта, ще бъде глобяван до 27 март, ще се решава днес.
През януари превозвачите се договориха с премиера, ако приходите от толсистемата се окажат по-малко от 450 млн. лв. на годишна база три месеца след въвеждането ѝ, таксите ще се увеличат до първоначално предложените от регионалното министерство. Вчера превозвачите и МРРБ решиха тези три месеца да не се смятат от 1 март, а от 27-и. Това означава, че ако до 27 юни се установи, че
приходите са
по-малко от
предварително
заложените,
таксите, както и обхватът на толсистемата ще се увеличат и превозвачите няма да протестират.
Шефовете на четирите най-големи сдружения на превозвачи заявиха, че се разграничават от спорадичните протести на водачи из страната, чиито искания ескалираха до това толсистемата да бъде отменена.