528 млн. лева, за да се отпуши трафикът в Пловдив с нови улици, мостове и тангенти (снимки)
Над половин милиард лева са нужни за нови улици, реконструкции на съществуващи и изграждане на четири нови моста над Марица, за да се разтовари движението в Пловдив. Това предвиждат промените в Общия устройствен план на града, който предстои да се актуализира.
Инж. Гергана Кривошапкова представи разработката, според която трафикът трябва да олекне. В момента главните улици в Пловдив са 52 км, следващата категория са 70 км, а по-малките - 46,8 км. "Транспортното натоварване е постоянно, основните кръстовища работят на границата на пропускливостта, а централната зона на града е изчерпала възможностите да поема допълнителен трафик", каза специалистката. По сумите й всички трасета на масовия транспорт минават през центъра, липсва система, която да разтовари движението.
В интервала между 7,30 и 9 всяка сутрин с лични леки автомобили се придвижват 46,2% от пловдивчани, а масовият транспорт се ползва от едва 21,1%. Пеша предпочитат да ходят 27,8 на сто. "Това е предпоставка за претоварване на уличната мрежа, при положение, че повечето леки коли пътуват празни", допълни инж. Кривошапкова. Изследване показва, че на 1000 жители се падат 475 автомобила и бройката непрекъснато расте, тъй като годишно в КАТ се регистрират 8000 моторни превозни средства.
Според Кривошакова бъдещият S-ban има огромна способност да превозва 51% от пътниците. Неясно е обаче кога ще бъде въведен. Специалистката даде пример, че занапред по бул. "Руски" в натоварените пояси ще трябва да се превозват 7000 души на час, което означава 175 автобуса да минават по трасето през 20 секунди.
Строителната програма за регулиране на транспортната инфраструктура предвижда 4 нови моста над Марица, като два от тях ще са в "Столипиново". За изграждането им са записани 75,1 млн. лева. За строителство на нови улици са нужни 384 млн. лева , а за реконструкции и разширения на съществуващи - 68,3 млн. лева.
"Пред пловдивската община стоят много проблеми на транспортната инфраструктура. Реализацията на всички тангенти - източна, южна, западна и северна, е без алтернатива", допълни Кривошапкова.
Не е ясно обаче откъде общината ще набави този огромен ресурс, за да изгради нови улици и пътни съоръжения, коментираха участници в срещата, на която присъства и зам.-кметът арх. Невена Балчева.