Екоизискванията ще оскъпят въглищата с 15 до 20 процента
l От родната продукция само
пиринският кюмюр отговаря
на новите изисквания
l Търговците на твърди
горива скоро ще почнат
да се регистрират
Цената на въглищата за отопление може да се вдигне с около 15-20%. Това прогнозира пред “24 часа” Никола Вучев от “Топливо”.
Причината е приетата в сряда наредба за твърдите горива, която задължава търговците да предлагат въглищата и брикетите от въглища само в затворена опаковка до 25 кг.
“Това няма да ни затрудни, но ще вдигне цените при всички случаи с около 15-20%, защото сега голяма част от тях
се продават
в насипно
състояние
и е по-евтино. Това са постепенни рестриктивни мерки с цел да се намали употребата на тези горива. Ние търгуваме с тях, но принципно не сме против това, защото газът е много по-чист и всички искаме по-чист въздух”, заяви Вучев.
Наредбата определя и точното количество сяра, пепел и влага, което може да се съдържа в горивата - съответно до 1,3, 15 и 20%. По думите на Вучев обаче това няма да създаде проблем на търговците, тъй като на българския пазар се продават предимно руски въглища, които се
побират в
тези изисквания
Процентът на сяра в тях е 0,3-0,4%, което е близо 8-10 пъти по-ниско, отколкото в българските. Така че изискванията общо взето се изпълняват и в момента.
Не целият бизнес обаче приема нещата така положително и по време на обществените обсъждания на промените в наредбата е имало възражения.
По настояване на бизнеса процентното съдържание в крайна сметка е завишено спрямо първоначалния вариант, според който сярата е трябвало да бъде до 1%, а пепелта – до 12%. Сред фирмите, които са имали възражения, са били “Брикел”, “Гранд Енерджи”, “Траш Енерджи”, “Мина Станянци”, “Мина Бели брег” и др., които добиват въглища, както и някои вносители като “Транском” и “Перфект Трейдинг”. Негодуванието на вторите е относно
задължението
за пакетиране,
тъй като стоката пристига в насипно състояние.
Според екоминистерството, а и според производителите, пепелта в българските въглища е средно 19%, а в брикетите - 18%. Единствено пиринските въглища са с пепел 5,2% и отговарят на сегашните изисквания, както и вносните.
3,1 на сто е средното съдържание на сяра в нашите въглища - от Перник, Бобов дол и мина “Станянци”. В брикетите е 3,6%. Изключение отново правят пиринските, които съдържат 0,58%.
Българската търговско-промишлена палата също възразява за пакетирането, като предлага да се допускат
различни
разфасовки,
както и да се въведат изисквания за транспортиране на въглища в насипно състояние.
От КРИБ предлагат да има различно процентно съдържание на сяра и пепел за лигнитните и кафявите въглища.
Българската минно-геоложка камара също се опасява, че заложените критерии ще унищожат българския бизнес в този бранш.
Според Министерството на околната среда и водите обаче последиците за бизнеса няма да са чак толкова големи, защото по данни от 2017 г. от 440 хил. тона продадени у нас въглища за отопление
едва 140 хил.
тона са били
български
Ведомството се аргументира с това, че през същата година битовото отопление е причинило 57% от емисиите на фини прахови частици с дебелина 10 микрона и 83% от тези с 2,5 микрона.
В момента се изготвя и тарифа, по която търговците ще трябва да се регистрират и да обявят площадките, на които ще продават. Те ще имат възможност да го направят евентуално към края на следващия месец, когато тарифата вече трябва да бъде приета.
Метрологията ще контролира качеството
Дали крайните търговци, предлагащи въглища и брикети на населението, спазват новите изисквания за съдържание на сяра, пепел и влага, ще проверява Държавната агенция по метрология и технически надзор (ДАМТН).
Тази дейност е съвсем нова за страната, следователно и за агенцията, така че тя тепърва се подготвя. “В момента се създава нова дирекция и се назначават експерти”, обясни председателят на агенцията Петър Горновски.
Според него до 3 месеца ще има готовност да се стартира същинската работа, като самата наредба ще започне да действа месец след като бъде публикувана в “Държавен вестник”.
При съмнения или сигнали за нарушения агенцията ще взима проби и ще ги тества в лаборатории. ДАМТН кандидатства и по европейски програми, за да може да изгради и собствена лаборатория за целта.