От един център ще следят в реално време камерите по пътищата, скъсяват в пъти времето за реакция

11.02.2020 13:36 Кирил Борисов
Това е залата, в която всички институции с правомощия по пътната безопасност работят 24 часа в денонощието.
Гл. инспектор Павликянов показва къде в страната се случват най-много катастрофи в системата, която се обновява на всеки 10 минути. СНИМКИ: РУМЯНА ТОНЕВА
Това е общински център за наблюдение по улиците на район “Северен” в Пловдив. Подобни има в много градове, но не са свързани.

l Така ще се помага на трафика, ще се действа по-бързо

при катастрофи и бедствия и ще се ловят любители на гонки

l Служители на МВР, АПИ, автомобилната администрация,

пожарната и държавната агенция с шеф Малина Крумова

работят денонощно на едно място

Камерите за видеонаблюдение в София и по основните пътища в страната може да се свържат в обща система и кадрите да се гледат на едно място - в Националния координационен център за безопасно движение по пътищата.

Там вече има необходимата техника, която може и да се надгражда. Наблюдението в реално време ще помогне на трафика в столицата и в страната. Освен това ще лови любителите на гонки веднага - към мястото ще бъдат изпращани екипи на момента.

Това е една от посоките, в които ще се развива най-модерният център под ръководството на МВР. Повече от 4 месеца на едно място работят служители на 5 институции, които имат пряко отношение към пътната безопасност. Това са Пътна полиция, Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, пожарната и Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Всички

те са обединени

в Национален

център за

безопасно

движение

по пътищата

Принципът на работа е следният - служител на всяка от институциите използва системите на ведомството си, за да координира информацията и действията на екипите му с тези на колегите си от останалите структури.

Как работи системата?

На 15 януари тир с олио се обръща на магистрала “Хемус” до Шумен. Сигналът, получен на тел. 112, се препраща и към центъра в София. Там служителят на Пътна полиция изпраща колегите си към мястото.

Тръгват и

пожарникари,

Спешна помощ

и АПИ

- представители на всички институции, които работят в Националния координационен център. Системата е свързана с джипиесите на полицейските коли и показва техните координати и кога са пристигнали на мястото. Служителят на АПИ получава информация от колегите си за ситуацията на терен и информира, че има проблем за движението, защото едното платно на магистралата е препречено от ТИР-а, а по асфалта се търкалят туби с олио, някои от които са разлети. Веднага се организира обходен маршрут. През това време пострадалият шофьор вече е качен в линейката за болницата. 

Междувременно пристигналите на място полицейски екипи започват да въвеждат в таблетите данните за камиона и за шофьора. Информацията пристига в центъра в София. Служителят от автомобилната администрация

веднага

проверява

цялото досие

на шофьора

и камиона

в системата, с която работи - има ли технически преглед, в кой пункт, кога е извършен, валидна ли е книжката му и с какъв стаж е, има ли психопреглед, нарушения на пътя, лицензи и много други. Ако в конкретния случай се окаже, че шофьорът е нередовен, към мястото се насочва и екип на автомобилната администрация. Така за десетина минути след катастрофата в София е пристигнала и обработена цялата информация за произшествието, организиран е обходен маршрут, уведомени са всички институции на мястото на инцидента. След това те изпращат обратна информация към центъра в София.

“Идеята различни институции да работят денонощно заедно е по-добрата координация и синхрон при тежки инциденти - пожари, бедствия, аварии, ограничения, катастрофи, заледявания - всичко се насочва към нас. Службите тук работят заедно от получаването на сигнала”, казва гл. инсп. Владислав Павликянов. Служителите в центъра разказват, че когато всички институции са на едно място,

реакцията е

много по-бърза

В случая с катастрофата на автобуса до Своге например всички екипи са се събрали на мястото за 4 часа, защото сигналите са подавани към всяко едно министерство поотделно. Сега времето би било съкратено до по-малко от 1 час. 

В центъра работи и географска информационна система, която се обновява на всеки 10 минути с данните, които идват от таблетите на пътните полицаи и джипиесите от служебните автомобили.

На електронната

карта се нанасят

всички пътни

инциденти

в страната

Така се получава една пълна картина за участъците, където има най-много катастрофи. След бърз анализ там се насочват повече екипи за контрол от Пътна полиция, а от АПИ се проверява инфраструктурата.

Системата дава информация за катастрофи по часове, за участниците в пътните инциденти, за часовия пояс от денонощието, когато се случват, загинали, ранени и пр. Когато системата покаже концентрация на катастрофи, информацията се препраща към съответната областна дирекция в страната и се провеждат операции. Такива наскоро имаше в Пловдив и в София, когато бяха установени стотици нарушители на правилата.

Информацията за инцидентите по пътищата и катастрофите се обобщава и анализира от представител на Държавната агенция за безопасно движение по пътищата.

Според данните се правят и предложения за законодателни промени.

Едно от тях е за увеличаване на часовете за кормуване заради зачестилите инциденти с млади шофьори.

Центърът вече имаше своето кръщение в реална среда, казва ръководителят му главен инспектор Павликянов.

Един от първите случаи, в които той доказа своята ефективност, бе на 10 декември 2019 г., когато заради инцидент на бензиностанция се стигна до теч от цистерна с пропан-бутан.

“Екипите, които първоначално бяха насочени, веднага подадоха информация за реалната обстановка, което позволи да реагираме веднага и по възможно най-адекватния начин. Да, имаше неудобство за хората, които в оня момент бяха в София, но не се стигна до никакъв сериозен инцидент, каквато реална опасност имаше.

Центърът се

доказа като

ефективен и при

овладяване на

зимната

обстановка

Още с пристигането на първите прогнози на синоптиците хората бяха предупредени от нас чрез медиите за рязката промяна – от 20 градуса и слънце на отрицателни температури, вятър и обилен снеговалеж.

След това благодарение на възможността да получаваме навременно информация от екипите на място и възможността да следим и помагаме за ефективното разпределение на силите съумяхме да направим така, че пътищата да бъдат своевременно почиствани, и което е най-важното – не се допусна да има бедстващи и затрупани в преспите хора”, казва Павликянов.

Други от От страната и света

Гергов дава ЦУМ под аренда за 20 години, затварят го за ремонт

Бившият министър на образованието проф. Сергей Игнатов е научен консултант на проекта - в сградата ще има египетски музей Египетският бизнесмен Ахмед Насър, който наскоро обяви

Погребват загиналия летец Дункин ден след деня, в който трябваше да се ожени

Пилотите Димитров и Дункин не са имали шанс да оцелеят Черната кутия все още не е изпратена в Чехия Проверяват и годна ли е военната авиация за шоута Погребение на старши лейтенант Венцислав Дункин

Софийската организация на БСП номинира доц. Наталия Киселова и Евгени Минчев за депутати

Софийската организация на БСП номинира конституционалиста доц. Наталия Киселова и пиар експерта Евгени Минчев за депутати като представители на гражданската квота, съобщи Епицентър.бг. Доц

За първи път от години Доган стъпи в партийната централа – реди листи, може да е първи в Разград (Обзор)

Връща се в политиката, затова е на работното си място, обясняват хората му. Докара го лимузина с пердета, не се показа пред медиите За първи път от години Ахмед Доган стъпи в партийната централа на

Борисов поиска оставката на македонския вицепремиер и възмутен обяви: Постъпиха подло с президента и министрите (Обзор)

ГЕРБ се обръща към ЕНП за скандалното изказване на Николоски, който нарече българите "мизерници" Македонският вицепремиер Александър Николоски да подаде оставка

>