Енергетика и военен завод носят благосъстоянието на област Стара Загора
Втора година се нарежда след София по БВП и заплати
Ако изключим София, където е съсредоточена една пета от икономиката на България, и подредим останалите области по техния икономически ръст, ще видим, че за него големината на територията няма почти никакво значение.
Защото на второ място по БВП не е Пловдив, а Стара Загора. На второ място по средна работна заплата отново е Стара Загора – по-напред от Пловдив, Варна и Бургас.
Данните от тазгодишното изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ) “Регионални профили” показват, че за втора година област Стара Загора е шампион по икономическо развитие и се класира на второ място в България след София. Така беше и в миналогодишната класация, а ако прегледаме всички останали издания на “Регионални профили”, ще видим, че Стара Загора винаги е в челните места.
Кое прави Стара Загора специална?
На първо място това е
областта с
най-висок дял
на енергетиката
в местната индустрия след Враца, върху чиято икономика АЕЦ “Козлодуй” има огромно влияние.
Откакто през 2009-а и 2011 г. бяха пуснати в действие американските централи “КонтурГлобал Марица изток 3” и “Ей И Ес Гълъбово”, делът на енергетиката в добавената стойност на местната индустрия се повиши до 65%.
Само в комплекса “Марица-изток” са заети 30 хиляди души, а заедно със съпътстващите производства и услуги техният брой се удвоява.
Оттук идват и големите средни заплати. По последни данни
годишната е
12 248 лв. и
това я поставя
на второ място
след столицата,
където е 17 199 лв. На трето място по този показател е София - област, където е 12 149 лв., а Пловдив, Варна и Бургас се класират след тях.
В самата Стара Загора средната заплата е 1020 лв., но в енергийния сектор, който е основен за областта, данните на НСИ сочат сумата от 1891 лв.
Колкото до брутния вътрешен продукт на глава от населението, подреждането на областите в България е почти същото. На първо място е столицата с 30 295 лв., на второ е Стара Загора със 17 550 лв., на трето е София област с 15 527 лв., следват Варна, Бургас, Пловдив и Русе.
Казанлък и машиностроенето са другият двигател за икономическия растеж на област Стара Загора.
Казанлък е преди всичко мястото, на което се намира един от най-големите работодатели в България – “Арсенал”. В момента в него работят 9502 души, а заедно със съпътстващите дейности със сигурност заводът осигурява прехраната на още толкова.
Тук се намират и два големи машиностроителни завода – “М+C Хидравли” и “Капрони”.
В Стара Загора има и предприятия, които осигуряват суровини за оръжейната и машиностроителната промишленост.
Например заводът за чугунени отливки “Прогрес” и ковашко-пресовото предприятие “Пресков” - т.е. в областта има своебразен машиностроителен клъстер.
Към това може да се добавят и редица производители на оборудване за автомобилната промишленост.
Дейността на всички тези предприятия в област Стара Загора
превръща
пазара на труда
в един от
най-добре
развитите
в страната. В момента безработицата в областта е едва 2,3% и това отново я нарежда на трето място. За отбелязване е, че по този показател на първо място не е столицата, а София-област (0,7%), тъй като голяма част от индустрията на столицата всъщност се намира на територията на областта. В София-град безработицата е 2,1%.
Стара Загора е и една от областите с най-висока заетост на населението на възраст между 15 и 64 години. Тя се повишава с големи темпове през последните 2-3 години и в момента по този показател е отново на трето място след столицата и София-област. В София заетостта е 75,6%, в областта е 73,3%, а веднага след тях идват Стара Загора и Благоевград с по 71%.
Стара Загора е добър пример за връзка между пазара на труда и образованието. Тя е областта с най-голям дял на хората със средно образование сред работещите и с много възможности за професионално обучение. Има седем професионални гимназии, две профилирани, както и Тракийският университет, в който има земеделски, медицински и технически специалности.
Стара Загора беше и лидер при въвеждането на дуалното обучение преди няколко години най-вече в машиностроенето. В момента в шест от професионалните гимназии действат договори с предприятия за дуално обучение.
Стара Загора се намира в географския център на България, а откакто има пряк излаз на магистрала “Тракия”, се прави
лесна връзка с
Пловдив, Бургас
и столицата
Оценката на ИПИ за инфраструктурата в областта е сред най-високите възможни.
Неслучайно първите заявки за терени в новата икономическа зона “Загоре”, която предстои да се развие, са от фирми, занимаващи се с логистична и транспортна дейност. Областният център, в който са съсредоточени много машиностроителни предприятия, е леснодостъпен от цялата страна и така суровините и готовата продукция удобно могат да достигат до наши и чужди пазари.
На фона на всички тези данни би могло да се помисли, че областта е сред най-удобните за живеене в България, но в това отношение показателите невинаги са сред най-добрите.
Факт е, че в Стара Загора местните данъци и такси са сред най-ниските в страната, но има и изключения. Стара Загора е областта с най-ниската за страната ставка на данъка върху недвижимите имоти за юридическите лица – едва 1,49 промила. Има обаче 18 области в страната, в които данъкът върху превозните средства е по-нисък, отколкото в Стара Загора, където е 1,33 лв. годишно за киловат мощност.
Годишният патентен данък, който плащат търговците на открито, е четвъртият най-висок в страната след столицата, Варна и Бургас. Сравнително високи са и данъците при прехвърляне на собственост и за таксиметровите превозвачи.
Здравеопазването на Стара Загора
не блести с
особено високи
резултати,
показват данните от “Регионалните профили”. По показатели като брой лица на един общопрактикуващ лекар, брой места в многопрофилна болница, коефициент на детска смъртност и дял на здравноосигурените е някъде по средата на класацията, изпреварена от всички останали области с големи центрове.
И някак си естествено за такава голяма въглищна енергетика Стара Загора е областта с най-големи емисии въглероден диоксид в атмосферата – 4102,2 тона на квадратен километър. Това е четири пъти над следващата област в това подреждане – София-град, където е 1073,5 тона.
Най-голямото предизвикателство пред икономиката на Стара Загора също е свързано с енергетиката. Неизбежно е през следващото десетилетие делът на въглищната енергетика да се ограничава, а добивът на лигнитни въглища в района е пряко свързан с местните централи, тъй като те нямат пазар другаде.
Това означава, че един от китовете, на които се крепи местната икономика, няма вече да оказва сегашното огромно влияние върху нея и трябва да се търсят други пътища за развитие.