Александър Секулов: Едни "интелектуалци" всеки ден мразят България, а тя често добре им плаща

10.02.2020 20:30 Руслан Йорданов
Снимка: Георги Вачев

- В Пловдив липсва дебат за дългосрочна културна политика

- Създаването на "Одисей" е благодарност на Драматичния театър към артистичния дух на града

- Г-н Секулов, в едно ваше слово пред монумента на Христо Ботев казахте, че "предпочитаме мъртвите паметници пред живите поети". Имате ли обяснение защо?

- Защото имаме култ към смъртта, а не към живота.

- В друго интервю пред "24 часа" говорите за двете България - едната бедна и глуха, другата модерна и лъскава. Смекчават ли се тези контрасти и какво следва от това разделение?

- Модерната и лъскавата си мисли, че се е качила на непотопяем лайнер и се отдалечава като "Титаник" от другата - бедна и глуха. Това плаване ще завърши в ледените води на презрението.

- Спектакълът "Одисей", който създадохте с режисьорката Диана Добрева и с пловдивския драматичен театър, вече година пътешества на сцената, а наскоро триумфира и в Народния театър. Как публиката го посреща?

- Създаването на "Одисей" бе тежък дълг към Пловдив, в който имам благословията да съм роден. Форма на осъзната благодарност за всичко, което ми е дал.

Мога да гарантирам, че и всички колеги в пловдивския драматичен театър се отнесоха към този спектакъл като вид служене - пред духа, паметта и артистичните корени на Пловдив. Пред всеки, който е вградил усилията си, за да го има мита за Пловдив. И сме щастливи, окуражени да чуем думи на одобрение и гордост от стореното.

- Имахте планове за голямо международно турне. Ще обходи ли "Одисей" Европа?

- Представянето на изкуство, създадено в Пловдив, по големи световни сцени и фестивали зависи единствено от образованата воля на Общинския съвет, Общината и Министерството на културата.

Ако те не виждат смисъл в това, няма да се случи. Ако предпочитат парите за култура на Пловдив да се дават предимно за подкрепяне и представяне на чужди артисти - също.

Въпрос на политическо решение. Пресата и професионалните реакции казват, че спектакълът може достойно да представи града и държавата по света. Какво мисли Общинският съвет, Общината и Министерството на културата предстои да видим, макар да мина година от създаването на спектакъла.

- Предишната ви творба "Дебелянов и ангелите" обра миналогодишните награди "Аскеер". Сега видяхме, че "Одисей" има само една номинация за "Икар", макар този приз да е различен. Как си обяснявате?

- Единственото, което има значение, е отношението на публиката. И нейната памет след години.

- Изпълни ли мисията си Европейската столица на културата? В какво успя и какво не достигна?

- Самодоволните интервюта на общинските чиновници от фондацията тръбят, че мисията е изпълнена. Тяхната, може би. Моето скромно очакване за празник бе пропиляно.

Казвам го с биографията на човек, който е работил в многократно по-сложен и беден период за сходно събитие - Европейски месец на културата 1999 година.
- В каква посока трябва да се променят нещата за утвърждаването на Пловдив като водещ център по изкуствата в Европа? Може ли фондацията да свърши нещо в тази посока?

- За първи път говорих по тази тема на единствения културен диспут в Пловдив в последните 10 години, проведен през февруари миналата година.

Веднага след това този демократичен и професионален начин да се дискутират проблеми на културата и изкуствата бе захвърлен. Някои от тезите бяха повтаряни до откат от кандидат-кметовете. За момента изглеждат не само забравени, а и никога казани.

Първото и основното е да се научим да разговаряме - дълго, уважително, непоколебимо. Без професионален дебат каква културна политика е нужна на града в дългосрочен план, резултатите ще са случайни и временни.

Ако искаме Пловдив да е център по изкуствата, какъвто аз вярвам, че може да бъде, трябва незабавно да започнат сериозни, ежедневни усилия.

Не виждам в ръководния състав на фондация "Пловдив 2019" нито желание, нито възможност да свърши това. Но публичната отчетност на новия й Управителен съвет носи бегли надежди.

- Наскоро с вашия приятел - художникът Атанас Хранов, варихте ябълкова ракия, която стана легендарна. Да очакваме ли продължение на този творчески акт - книга, пиеса, изложба?

- Оказа се, че само това не сме правили през всичките години на ведро приятелство. Сега пред нас стои особена задача за неговата кръгла годишнина - как да съберем и представим създаденото от Наско в книга, интересна за четене.

- Какво от сегашната ситуация в държавата може да стане обект на литература?

- Ситуацията в българската държава винаги е 30-40 години преди или след въстание или метеж. За отправна точка може да се вземат събитията и през 1876-а, и през 1923-та, и 1944-та, и 1989-та.

Закономерно любимата книга е "Под игото". Народът е мъдър с този избор. Затова и новоуниверситетските парвенюта се мъчат да я неглижират.

- Какво е призванието на българския писател днес?

- Огромната задача на писателя е да съединява в главата си множеството Българии, които съществуват и да ги обича в единственото си сърце вярно и безкрайно.

- Къде са интелектуалците?

- Онези от тях, които са фалшиви, се занимават да мразят България. Ежедневно, изобретателно, манипулативно. Сякаш им е нанесла непоправима обида, че ги е родила и ги приютява.

Често пъти и добре им плаща. Другите, които са истински, работят и не чакат почести.

- В днешния политически и обществен хаос какво пишете, в какво намирате смисъл?

- Намирам смисъл единствено в живота.

- Кое е следващото произведение, по което работите?

- Драматургичен текст по романа "Коприна" от Алесандро Барико за режисьорката Диана Добрева и за Драматичен театър Пловдив.

CV

Александър Секулов e талантлив поет, писател, драматург. Роден е през 1964 г. в Пловдив. Завършил е Сценични кадри и българска филология в ПУ "Паисий Хилендарски".

Работил е като журналист и редактор във вестниците "Марица“ и „Новинар“ (1991–1997).
През 1999 г. е изпълнителен директор на Европейски месец на културата – Пловдив.
Носител е на националната награда "Иван Николов" за стихосбирките "Високо, над далечината" и "Възхитително и леко". Автор е на романите "Гравьор на сънища", "Господ слиза в Атина", "Островът", "Малката светица и портокалите", "Колекционер на любовни изречения", "Скитникът и синовете".

Автор е и на пиесите "Светли хотелски стаи" , "Няма ток за електрическия стол", "Дебелянов и ангелите" и "Одисей". Участвал е в драматизациите на "Възвишение" по романа на Милен Русков в сътрудничество с Иван Добчев и "Вълци" по "Трънски разкази" от Петър Делчев.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>