Китайците пътуват 10 пъти повече от времето на ТОРС епидемията
Но ръстът на е-търговията намалява риска от зараза
Коронавирусът, който вече отне живота на стотици, припомни на китайците болезнения спомен за епидемията от ТОРС (тежък остър респираторен синдром), който причини смъртта на около 650 души в Китай (включително и в Хонконг) през 2002-2003 г. Пекин тогава бе обвинен, че се опитва да скрие епидемията. Контекстът сега обаче е радикално различен заради промените в обществото, провокирани от социалните мрежи, електронната търговия и бума на туризма.
Днес средният доход скочи главоломно и китайците могат да си позволят повече екскурзии в чужбина. Те са направили близо 150 млн. пътувания в чужбина през 2018 г., което е около 10 пъти повече от 2002 г., когато те са били 16,6 млн. Според Световната организация по туризъм държавата се оказва основният източник на туристи по света. Тези пътувания затрудняват усилията за контрол над разпространението на коронавируса. Затова Китай призова гражданите си да съобщават за пътуванията си в чужбина.
Между 2003 и 2019 г. броят на китайците, използващи интернет, нарасна от 68 на 854 милиона по официалните данни. Популярността на социалната мрежа Вейбо (по модела на Туитър) и УиЧат (приложение, подобно на УотсАп) позволява на китайците много бързо да споделят информации, слухове, предупреждения във връзка със здравето, а също съвети и критики срещу политици. Интернет се превърна в място за игра на котка и мишка между потребителите и цензурата. Осем лекари от Ухан например били неправилно обвинени и порицани от местната полиция, че разпространили в УиЧат "слухове", че ТОРС се е завърнал. По-късно правосъдието ги реабилитира.
От 2005 до 2018 г. броят на вътрешните мигранти (селяни, които отиват в града на по-добре платена работа) почти се е удвоил, достигайки 240 млн. по официална статистика. Всяка година по време на лунната Нова година тези мигранти, които са по-уязвими, защото са с по-труден достъп до здравни грижи, пътуват със скоростни влакове, самолети и автобуси, за да са със семействата си за празниците. Това засилва рисковете от пренасяне на вируса. В отговор на летищата и гарите властите създадоха контролни пунктове за следене на телесната температура. Удължиха и платения отпуск по празниците с 3 дни.
С бума на интернет и смартфоните китайците са все по-следени от държавата и компаниите. Железопътните служби сформираха екип, който ще събира данни за потребителите с цел да се идентифицират всички пътници, седели по време на пътуването си в близост до заразен човек.
По времето на ТОРС китайците пазаруваха почти изцяло в традиционни магазини: само 0,7% от покупките през 2003 г. са били през интернет според Организацията на ООН за промишлено развитие. Оттогава е-търговията регистрира стремителен ръст. Мобилните приложения позволяват от вкъщи да си доставите много бързо плодове, зеленчуци, месо и така да избегнете оживените места, на които се разпространява коронавирусът.
(От БТА, със съкращения)