В Италия ако не те харесат, става страшно - викат и свиркат

06.02.2020 13:26 Христо Николов
Владимир Стоянов

Напоследък в операта всичко минава за добро, казва световноизвестният български оперен певец Владимир Стоянов

Владимир Стоянов е един от най-добрите изпълнители на ролята на Риголето в света. Наскоро в Италия бе провъзгласен за Рицар на Верди - почетно звание, което се връчва за първи път на българин.

- Господин Стоянов, честита награда. Вие май сте първият неиталианец Рицар на Верди. Преди дни получихте от министъра на културата и “Златен век”. Какво е да си Рицар на Верди?

- Не съм първият неиталианец, а първият българин, който е носител на тази награда.

Тя се връчва всяка година от един клуб на 27-те в Парма. Всяка есен там се провежда фестивал на Вердиевите опери. Този клуб се състои от 27 човека, колкото са оперите на Верди, и от десетилетия раздава тези награди като признание за високи певчески постижения.

Има една идея, споделих я наскоро с акад. Пламен Карталов, дано не издавам някаква тайна, да се постави в София Вердиевата “Двамата фоскари”, която никога не е правена в България. Ако стане, ще дойдат няколко членове на този клуб и ще бъде много интересно. Ще хвърлим един мост между Парма и София.

Публиката там е изключително компетентна, а специално членовете на клуба са високоерудирани.

Аз често пея в Парма и почти всяка есен участвам на фестивала. Тези хора са следили внимателно кариерата ми. Мога да кажа, че любовта ни е взаимна. Те са изключително критични, но влюбят ли се в теб, става много хубаво. Въпреки че трябва да се внимава – ако един път си имал успех в Парма, това не ти гарантира винаги успех.

Може в някои заглавия да не те харесат. А в Италия, ако не те харесат, става страшно - почват да викат, да свиркат. Такава реакция в оперните театри по света става все по-рядка. Напоследък някак си всичко минава за добро. Няма критично отношение и от това качеството на оперните спектакли като цяло пада.

- Миналия сезон участвахте като Елецки в “Дама пика” в лондонската “Ковънт Гардън”. Тук гледахме на кино заснетия спектакъл. Защо се съгласихте да участвате в тази, меко казано, провокативна постановка?

- Тя не е “меко казано”, направо си е страшно провокативна. Съгласих се, защото много обичам тази опера, а и режисьорът Щефан Херхайм е един от най-добрите оперни режисьори в момента.

Когато разбрах неговата концепция - че трябва да бъда самият Чайковски в постановката, малко се учудих. Оказа се, че това е личният момент на режисьора в спектакъла. Хомосексуалността на Чайковски беше много дълбоко подчертана и това беше много добре вплетено в постановката. Беше голямо предизвикателство от актьорска гледна точка.

Но не мисля, че постановката беше вулгарна. Имаше изключителен успех и спечелихме награда за най-добре заснета на живо оперна постановка, има я на дивиди.

- Коя е всъщност любимата ви роля?

- Риголето от едноименната опера. Тя по принцип се смята са връх в баритоновия репертоар. Изключително богата на изразни средства, любима е на публиката. Това е била и любимата опера на Верди.

Колкото и банално популярни да са мелодиите в “Риголето”, предизвикателство е как да ги изпълниш така, че постановката да не бъде банална.

- Удобна ли ви е постановката на “Риголето” в Софийската опера? Вие вече няколко пъти пяхте в нея.

- Физически най-сложната за мен постановка бе миналата година в Брегенц. Беше в средата на едно езеро, с трибуна за 7000 души, ние пеехме с микрофони. Пространствата бяха огромни – тичаш безкрайно, дъх не ти остава да пееш. Заваля дъжд и си мислех, че ще прекратим, но се оказа, че публиката си носи чадъри, а инструментите бяха на покрито. И изкарахме спектакъла до края.

Аз много високо оценявам постановката на маестро Карталов, и като режисура, и като сценография, визуално е въздействаща. Но по-важното - дава възможност на певеца актьор да покаже много от себе си.

- Какво ви предстои след спектакъла в София?

- Имам представления на 14 и 16 февруари на “Фалстаф”. След това ми предстои “Риголето” във Виена, а после същото в Брегенц.

Наесен ми предстои откриване на сезона на операта в Лос Анджелис с “Трубадур”, където играя граф Ди Луна. Режисьор на постановката е един французин – Луис Дезире, с когото съм работил преди време, правихме “Макбет”. Радко ми се случва да изпълнявам граф Ди Луна.

- Мислех, че човек с вашата кариера има възможност да си избира.

- Така е, но в оперния свят има моди. Има периоди от време, в които навсякъде по театрите поставят много “Риголето”, направо всички сякаш се вторачват в тази опера. След това настъпва нещо друго. Преди няколко години много на мода беше “Силата на съдбата”, всички световни оперни театри сякаш се бяха наговорили да я поставят. След това изчезна от репертоара.

Тази година всички театри в света решиха да поставят “Пиратът” от Белини. То е като в модата, макар че не знам кой дава сигнала.

- Имате ли любим режисьор, такъв, който, ако чуете, че някъде поставя нещо, ще се втурнете веднага да участвате, без да поставяте въпроси?

- Да, Уго де Ана. Първото, което ми харесва в него, е, че е изключителен естет. Каквото и да направи, то е красиво. Пълнят ти се очите, още преди да е почнал спектакълът. Той е почнал като сценограф кариерата си и сам си прави всичко. Такъв беше и Дзефирели. Пял съм в постановки на Уго де Ана на Арена ди Верона, а също и в Севиля.

- Не знам дали знаете, но той направи вече четири постановки тук, в София.

- Това е много хубаво, защото той е много скъп, много луксозен режисьор.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>