ЕК предлага до май да почнат преговори със Северна Македония и Албания за ЕС
Европейската комисия представи днес предложение за промени в процеса на присъединяване към ЕС.
Комисията изразява очакване държавите в ЕС да подкрепят предложението едновременно със започването на преговори за присъединяване със Северна Македония и Албания преди срещата в Загреб през май.
Процесът на присъединяване трябва да се основава на взаимно доверие и ясни задължения от страна на ЕС и Западните Балкани, се посочва в съобщение на ЕК. Надеждността следва да се повиши с повече внимание за основните реформи в областта на върховенството на закона, работата на демократичните институции и обществената администрация, и икономиката на страните, кандидатстващи за присъединяване. Когато тези държави изпълнят изискванията, държавите в ЕС ще се съгласят да преминат към следващата стъпка, предлага комисията, предава БТА.
Процесът на присъединяване изисква по-силно политическо водачество на най-високо равнище, заявява ЕК. Комисията предлага да се увеличат възможностите за политически диалог и обсъждане на политиките на високо равнище, като се организират редовни срещи на върха между ЕС и страните от Западните Балкани. Държавите в ЕС следва да участват по-често при оценката на преговорния процес. Всички страни по споразумението за стабилизиране и асоцииране ще се съсредоточат в много по-голяма степен върху ключовите политически въпроси и реформи, а междуправителствените конференции ще осигурят по-силно политическо водачество за преговорите, пише в съобщението.
За да осигури нова динамика на преговорния процес, ЕК предлага преговорните глави да се групират в шест части - основни теми; вътрешен пазар; конкурентоспособност и приобщаващ растеж; "зелена" програма и "устойчива" свързаност; ресурси, селско стопанство и сближаване; външни отношения. Преговорите по всяка част ще започват заедно, след като бъдат изпълнени изискванията за начало, а не за всяка глава поотделно. Преговорите по основните теми ще започнат в самото начало на процеса и ще приключат най-накрая, а напредъкът по тях ще предопределя цялостната скорост на преговорите. Времето между отварянето на някоя част и затварянето на отделните глави следва да бъде ограничено, за предпочитане до една година, като ще зависи изцяло от напредъка на реформите.
Комисията ще бъде ясна за очакванията си от страните при процеса на разширяване. Тя ще поясни положителните последици, които напредъкът по реформите може да има, както и отрицателните, когато няма напредък. За да насърчи извършването на трудни реформи, ЕК ще посочи по-ясно определените условия за постигането на напредък от кандидатите и ще определи ясни и осезаеми стимули от пряк интерес за гражданите.
Стимулите могат да включват ускорена интеграция и поетапно участие в отделни политики, включване в пазара и програмите на ЕС. Комисията предлага по-решителни наказателни мерки при ясен и продължителен застой, или при отстъпление в предприетите реформи и изпълнението на изискванията в процеса на присъединяване към ЕС. Преговорите могат да бъдат замразени в определени области, а в най-сериозните случаи - да бъдат спрени изцяло, а вече затворени глави да бъдат отново отворени. Ползите от по-тясната интеграция, като например достъп до програми на ЕС, могат да бъдат спрени временно или окончателно, а обхватът на финансирането от ЕС може да бъде намалено, предлага ЕК.