Защо се срива немската автомобилна индустрия
Производството на
традиционните коли
на гориво ще се
насочи към
Източна Европа
Производството на автомобили в Германия спадна до най-ниското ниво от близо четвърт век. През изминалата 2019 г. немските автомобилни заводи са произвели 4,66 милиона автомобила –
най-ниското ниво
от 1996 г. насам
Годишният спад е с цели 8 процента, а само за три години производството е спаднало с един милион автомобила.
Още по-бърз е спадът в износа, който се срива с цели 13% за година и тенденцията, изглежда, ще продължи. Според Немската асоциация на автомобилната индустрия през 2020 г. се очаква още по-голям спад в световните продажби на автомобили и Германия като експортна икономика ще бъде силно засегната.
Като цяло икономиката на Германия отчита най-слабата година от 6 г. насам – през 2019 г. икономическият растеж по предварителни данни е едва 0,6%, като през лятото дори беше отчетен спад за едно тримесечие, като причината беше точно спад на износа. Силно експортно-ориентирани икономики като тази на Германия печелеха години наред от бързия възход на азиатските икономики и най-вече Китай, но сега са и най-застрашени, когато глобалната търговия се ограничава, включително от геополитически фактори.
Търговската война между САЩ и Китай с резки повишения на митата и от двете страни за все по-широк кръг от стоки се отрази негативно не само на двете страни, но и на цялата световна икономика. Китай, САЩ и Германия са трите най-големи експортни сили в световната икономика, като търгуват и значително помежду си и са включени в глобални вериги на добавена стойност (например
компании внасят части
от Германия, сглобяват
автомобили в САЩ
и ги изнасят в Китай – съответно, когато Китай наложи мита, Германия страда). Самата китайска икономика също забави растежа си в резултат на търговската война, което се отразява и на търговските партньори като Германия. Не на последно място САЩ наложиха мита върху вноса на стомана и алуминий, както и мита за няколко европейски страни в отговор на европейските субсидии за “Еърбъс”. Да не споменаваме и Брекзит, от който тепърва ще има негативи.
Тези дни САЩ и Китай сключиха предварителна сделка, която леко ще разведри обстановката и ще спре ескалацията на търговската война. Това е добра новина и може би няма да има допълнително напрежение. Но наложените вече търговски мерки в голяма степен ще останат – митата и контрамитата между САЩ и Китай за повечето стоки остават. По-големият проблем е, че след успокояване на напрежението между САЩ и Китай президентът Тръмп вероятно ще обърне повече внимание към Европа. От десетилетия той говори против лесния достъп на немски автомобили до американския пазар, продължава да поддържа тази теза и сега като президент. Рискът Тръмп да повтори с Германия (и Европа) същото, което направи с Китай, не е малък. Досегашният председател на ЕК Жан-Клод Юнкер
успяваше да отложи мита
върху европейски
автомобили
и други стоки, но докато не се сключи споразумение със САЩ, всяко отлагане е предпоследно. Едно е ясно – Германия като експортна икономика ще пострада най-много от евентуални мита, но това ще засегне и Европа като цяло.
Обаче не е само това, не всичко е заради геополитика. Да не забравяме “Дизелгейт” - скандала, който на практика унищожи търсенето на дизелови леки автомобили. Немските автомобилни гиганти са инвестирали десетки милиарди в дизеловата технология и това е тежък удар за тях, отделен е и проблемът с пострадалия имидж на автоиндустрията и страната като цяло.
Никой не е очаквал, че
точно в Германия ще правят
схеми за измами
на тестовете за вредни емисии. Доверието е много важен капитал и се губи много лесно от подобни скандали.
По-генералният проблем, който вече се усеща, но тепърва ще удари немските автомобилни гиганти, е изоставането в новите технологии. Докато други вече работят от десетилетие върху електрическите автомобили, немските компании продължаваха да хвърлят милиарди за развитие на дизела и двигателя с вътрешно горене (ДВГ). Затегнатите стандарти за емисии след “Дизелгейт”, които влязоха в сила преди броени седмици в цяла Европа, изискват по-чисти автомобили – в противен случай има глоби. Нещо повече, за да се борят със замърсяването на въздуха, редица големи градове
започнаха да налагат
ограничения за дизелите,
водят се и съдебни дела там, където все още няма такива мерки. Не на последно място Китай – най-големият автомобилен пазар в света, също активно насърчава електрическите автомобили и автобуси, докато продажбите на ДВГ спадат рязко.
Расте и предизвикателството, наречено “Тесла”. След като години наред се присмиваха на електрическите автомобили, немските автогиганти изведнъж започнаха да срещат силна конкуренция точно от тях. През 2019 г. в САЩ в сегмента на малки и средни луксозни автомобили “Тесла” излезе на първо място, изпреварвайки всички традиционни производители. Отделно “Тесла” построи завод в Китай за по-малко от една година и започна производство на място, което осигурява предимство от гледна точка на разходи и облагане. Нещо повече, само преди седмици “Тесла” обяви, че започва да строи завод в Берлин,
навлизайки в задния двор
на немските автомобили
Но може би именно “Тесла” ще помогне на немското автомобилопроизводство да прекъсне тенденцията на спад на производството – новият завод ще увеличи рязко местното производство на електрическите автомобили. Но също така конкуренцията от “Тесла” ще накара традиционните компании да ускорят проектите си за електрически автомобили. Немските автозаводи по-бързо ще се преоборудват за електрически автомобили, а производството на ДВГ може да се изнесе още по-бързо към Източна Европа, където е по-конкурентно.