Италианският “Вог” замени снимките с рисунки за по-екологично
Януарските броеве на модната библия пестят от разходи за пътувания, фотосесии и гардероби
Като види дори само една лъскава снимка на ослепителна манекенка на корицата на модно списание, едва ли някой си задава въпрос колко точно е струвало всичко това и в каква степен е замърсило околната среда.
Помислете какво значи това в пари, бензин и въглероден двуокис, защото в сметката трябва да се включат пътуванията със самолети на фотографи, гримьори, фризьори, стилисти, модели, а освен това – пренасянето на гардероби с дрехи, обувки и т.н.
Италианското издание на
списание “Вог”
реши през януари
да влезе в
ролята на
Грета Тунберг
– затова лансира за първи път в историята си снимките на моделите да бъдат заменени с рисунки.
Креативността на художниците и илюстраторите в услуга на опазването на околната среда – такава е целта на италианския “Вог” и неговия главен редактор Емануеле Фарнети. Той обяви, че всички снимки от кориците и фоторепортажите в списанието през януари ще бъдат заменени с илюстрации и скици, дело на известни и по-малко известни художници.
Така те разказват за дрехи, обувки и аксесоари с четки и боички. Откакто съществува фотографията, подобно нещо не е правено с модни списания. По този начин се избягват много разходи.
От една страна, художниците приемат много по-ниски хонорари от тези, необходими за осъществяването на една професионална фотосесия, което е свързано и с пътувания, престои в хотели, ресторанти и др. От друга страна,
спестените от
италианската
редакция разходи
ще бъдат дарени
за реставриране
на фондацията “Куерини Стампалия онлус” от Венеция, чиито богати фотоархиви пострадаха тежко при наводненията в града на гондолите през ноември.
Първият брой на “Вог” за тази година излезе с различни корици, изобразяващи облекла на “Гучи” и с надпис “За този брой не беше изискано осъществяването на фотосесии”.
За да си дадем сметка за това какво и колко стои зад всеки брой на модното списание, е достатъчно да прочетем поясненията на Фарнети за реализирането на септемврийския “Вог”.
“Бяха ангажирани 150 души. Това означаваше около двайсетина полета, 40 коли на разположение, 60 международни пратки с облекла. Остатъци от храна от кетъринга. Поне десет часа непрекъснато запалени светлини на прожектори с бензинови генератори. Пластмаса за опаковане на дрехите. Ток за зареждане на телефони и фотоапарати.”
Много художници и илюстратори от цял свят се ангажираха с участие в януарския проект на списанието, насочен към повече екосъобразност. Сред тях са Паоло Вентура, Ванеса Бийкрофт, Мило Манара, Йошитака Амано, Каси Намода и др. Всеки от тях е нарисувал даден модел с дрехи от коприна, кожа, вълна или прежда.
Инициативата на италианския “Вог” е като провокация.
Може ли в
действителност
рисунка да предаде
модно послание?
Възможно ли е тя да бъде толкова въздействаща върху пристрастените по модните трендове, колкото и ефектните снимки? Независимо от отговора решението на модната библия е взето в името на моралните и етичните стойности, в които вярват списанието и ангажираните художници.
Първа крак повлече сред художниците итало-американката Ванеса Бийкрофт, една от най-добрите в своята сфера на международната сцена. Още от 1993 г. нейното творчество има за цел показване или “разкриване” на човешкото тяло и на женската идентичност чрез различни средства – пърформанс, скулптура, живопис, рисунка.
“Никога досега обаче не бях рисувала модна история. Следвах инстинкта си, запомних как изглеждаха моделите, избирайки онези, чрез които можех да интерпретирам женската фигура по моя си маниер. Само при първите си работи в миналото съм рисувала дизайн на дрехи. Предизвикателството се състоеше в това
да нарисувам
нещо, което
трябва да бъде
продадено
Прекрасна е идеята да се абстрахираш от комерсиалния аспект на модата и да се концентрираш върху по-интелектуалния. Екосъобразността е важна. Планетата ни е пред колапс и въпреки че модата е много важно средство за мен, тя е част от проблема”, казва художничката пред “Вог”.
Друг от ангажираните артисти – Мило Манара, който е един от най-известните илюстратори още от времето на Федерико Фелини и се смята за бащата на еротичния комикс, признава, че дължи всичко на жените.
“За моята корица избрах като вдъхновение Давид на Микеланджело в женски вариант. Исках да предложа на зрителя същата поза на спокойна, улегнала гордост. Давид побеждава силния Голиат с помощта на камъни и прашка. Днешната жена трябва да се бори със своя Голиат – това са мачизмът, патриархалната култура, насилието”, разказва Манара.
В първия брой от 7 януари единственият фоторепортаж е дело на две 17-годишни фотографки, “защото са очите на утрешния ден, дадени под наем за днес”.