Гневни майки: Учебник учи деветокласници как да дишат лепило
Учебник обяснява на гимназистите как се диша лепило под съвсем невинна форма, като нещо напълно безобидно, алармираха великотърновски майки във Фейсбук, съобщи "Монитор".
Гневът на родителките е избухнал, след като видели урок в учебника по химия и опазване на околната среда за 9-и клас, отнасящ се за кетоните и по-точно за ацетона.
Урокът започва с изречението: „Може би ви се е случвало да видите деца да дишат лепило от полиетиленов плик. Всъщност веществото, което вдишват е ацетон. Неговите пари имат слабо наркотично действие. Вдишани, те предизвикват състояние на опиянение, съпроводено със слабост и световъртеж, както и други усещания. Обикновено отравянето не е смъртоносно, но може да се нанесат поражения на черния дроб, на бъбреците и централната нервна система. Може да се стигне дори до загуба на съзнание“.
Във втората половина на текста авторите са дали последиците от употребата на ацетона в лепилото при вдишване. За майките обаче това изобщо не е достатъчно.
От просветното министерство коментираха, че примерът, който е даден в учебника не е подходящ и в момента се водят разговори с издателството при следващо издаване на учебника той да бъде премахнат.
„Защо изобщо им е трябвало на авторите на този т.нар. учебник да вкарват подобен текст. Децата са любопитни, а в 9-и кл. са в особено рисковата възраст, когато искат всичко да видят и да опитат. На въпросните автори не им ли е хрумнало, че първото нещо, което ще направят най-малко половината от учениците като прочетат това, ще е да намерят отнякъде лепило и да се опитат да го дишат. А току виж, че са си го напъхали в носа“, възмущава се във Facebook Анелия Борисова.
„Можеше спокойно да се даде друго сравнение: „Когато вкъщи правите ремонт и се наложи да боядисвате. Но да се сети човек, се иска мислене“, споделя друг потребител.
Издателството, пуснало в училищата учебника по химия и опазване на околната среда, предизвикал бурната дискусия и протестите сред родителите, е „Просвета плюс“, а като автори на учебника са посочени Лиляна Боянова, Красимир Николов, Ивайло Ушгелов и Емилия Тодорова.
В същия екип или в съавторство с други специалисти те са автори и на други учебници, учебни тетрадки и книги за учителя по химия за различните класове, издадени от същото и от други издателства през последните години.