На първо четене: Регламентират превозите с атракционна цел и придвижването с тротинетки

23.01.2020 15:25
Снимка: Pixabay

С промени в Закона за автомобилните превози, приети от депутатите на първо четене, се регламентират превозите с атракционна цел, пътната помощ и придвижването с тротинетки.

Основна цел на измененията е създаване на условия за ограничаване на възможностите за извършване на нерегламентирани превози, повишаване на контрола и намаляване на административната тежест за лицата, осъществяващи таксиметрова дейност, се посочва в мотивите към законопроекта.

Предвижда се регистърът за превозвачи, осъществяващи обществен превоз на пътници с лек таксиметров автомобил, или за водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка, да бъде публичен.

С промените се прави опит и за намаляване на превозвачите, които не отговарят на условията за установяване, т. нар. "пощенски кутии". Условията са разписани в европейски регламент за упражняване на професията автомобилен превозвач.

С цел да се преустанови практиката превозвачи, извършили нарушения, да прекратят правата от притежавания от тях лиценз по своя инициатива и да подадат заявление за издаване на нов, за да избегнат започване на административно производство по прилагане на принудителни административни мерки, в законопроекта приет на първо четене е предвидено правата, произтичащи от лиценз, да не се прекратяват по искане на собственика до приключване на производство за отнемане на лиценза по решение на лицензиращия орган.

С промени в преходните и заключителни разпоредби на Закона за автомобилните превози се изменя и Законът за движението по пътищата. Според вносителите действащото законодателство не съдържа уредба, която да осигури безопасното придвижване на лицата с индивидуални електрически превозни средства (електрически тротинетки) и затова се въвеждат правила за тяхното използване.
Регламентира се превозът на повредени пътни превозни средства или т. нар. "пътна помощ". Освен дефиниция за "пътна помощ" се въвеждат техническите изисквания към превозните средства и към водачите, изпълняващи този вид превоз.

С промените се задължават собствениците на превозни средства, с които се извършват атракционни пътувания, да се регистрират на територията на съответната община, в която се извършват подобни пътувания.

С текстовете се създава ангажимент за съгласуване с ИА "Автомобилна администрация" на условията за възлагане на обществени поръчки на превозвачите, които изпълняват приетите от общините на транспортните схеми в страната.

В хода на дебатите Георги Свиленски /"БСП за България"/ обясни, че с тези промени няма да се решат проблемите докато се позволява на един превозвач да преотдава на друг дейността си. Той възрази и срещу възможността кметът по своя преценка да извършва субсидиране на автобусните превози във високопланинските и слабо населени места. Свиленски попита защо още в член 1 се прави предложение, което противоречи на Закона за администрацията. "Защо отнемате функции на министъра на транспорта?" попита той и визира делегирането на правомощия на министъра на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която от своя страна ръководи, координира и контролира автомобилните превози.

Иван Вълков /ГЕРБ/ посочи в изказване, че законопроектът предвижда много важни промени и те се чакат дълго време от бранша. По думите му основната част на закона е свързана с борбата с корупцията и сивия сектор и не допускането на регистрация на кухи фирми.
Халил Летифов /ДПС/ заяви, че парламентарната група ще подкрепи този законопроект.

Никола Динков от левицата в отрицателен вот посочи, че е гласувал "против", защото скоро няма да има фирми, които да се явяват на конкурсите да возят хората в селата, независимо дали живеят там 30 или 40 човека.

Той се позова за проучване на пътната мрежа в селските общини. Според данните 29 на сто от пътищата в селските общини са с нарушена настилка над 50 на сто. 21 на сто от пътищата са с нарушена настилка от 30 до 50 на сто и 25 на сто от пътищата имат нарушена пътна настилка с 30 на сто. Само четири общини в България имат по пет пътя между общинския център и селата, които са в добро състояние.

Промените бяха приети на първо четене с 96 гласа "за", трима - "против" и 24 -"въздържал се".

Други от От страната и света

По 3 години затвор за близнаците, укрили пребития до смърт Митко в Цалапица

Майката Атанаска: Присъдата е подигравка След година обиколки по съдебните зали близнаците Борислав и Валентин Динкови получиха по 3 години ефективни присъди за участие в укриването на тялото на

Международния валутен фонд: Нужен е единен пазар, за да не изостава възстановяването в Европа

Инфлацията в Европа достигна по-рано от очакваното целевото равнище, но подобрението остава неравномерно в страните от Централна, Източна и Югоизточна Европа

2,25 млрд. лв. заделени за ремонт и поддръжка на пътища за 4 години (Обзор)

2,25 млрд. лв. ще похарчи пътната агенция в следващите 4 години за поддръжка и ремонт на пътища. Това става ясно от обявена обществена поръчка. С избраните фирми ще се сключат рамкови договори

Държавата купува и оръдия срещу градушките

Ще впръскват сребърен йодид в облаците там, където не могат да се пускат ракети и самолети заради забрана за ползване на въздушното пространство Държавата купува т.нар

Ремонтът в ПАВЕЦ "Чаира" върви по график

Възстановяването на ПАВЕЦ "Чаира" напредва в съответствие с предварително заложения график, съобщават от Министерството на енергетиката. В ход са интензивни ремонтни работи за връщането в

>