Ако излезем на контрапротест за шофьорските курсове, какво ще решат министрите тогава?
Има статистика, че 25% от инцидентите на пътя са на водачи с по-малко от 2 г. стаж, казва председателят на управителния съвет на Българско обединение на шофьорите Христо Радков
Още акценти
Случва се в автосервизи да карат клиента да подмени части, които не са за подмяна
Крадат катализаторите до 2010 г., защото в тях има платина, радий, германий. В новите няма толкова благородни метали
Ние сме против електронната система, но сме за увеличение на
часовете за кормуване
- Г-н Радков, имали ли сте проблеми при поправки на коли в автосервизите? Безконтролни ли са те?
- Постоянно имам случки. На мнение съм, че официалните представителства работят много скъпо, а влагат същите части, които ще ви ги вложат и в последния гаражен сервиз, защото произходът им е един и същ. При един случай при всяка смяна на масло на лизингова кола сменяха и една крушка на фара. Когато собственикът беше изплатил лизинга, направи последно обслужване и ги попита - защо винаги влизам с два светещи фара, а вие ми сменяте едната крушка. Механикът я погледна на светлината и каза - до 2-3 дни ще изгори. Викам - този човек трябва да пусне тото, ще познае и числата. В друг случай отидохме да направим диагностика на един хибрид в сервиз. Казаха, че между две клетки връзката е много слаба и самите клетки са пред умиране, вероятността е да изкара 1000 км и батерията ще е за смяна. И трябва да смени целия блок, който струва 8000 долара. Това беше преди 2 години и до ден днешен човекът си кара колата. Много пъти в официалните сервизи работят хора, които тепърва се учат. И дали нарочно, или заради недотам компетентност карат клиента да подмени части, които не са за подмяна. И оттам идва скъпото обслужване в тези сервизи.
- Бихте ли структурирали от вашия опит проблеми с автосервизите.
- С официалните вносители проблемът е, че в тях работят много хори, които все още се обучават. В момента, в който някой се обучи, отива и си прави частен сервиз. Там спазват всички наредби на Инспекцията по труда, а в малките сервизи се работи полулегално, но в повечето случаи от моята практика с по-добро качество. Но лизинговите коли не могат да бъдат обслужвани на друго място освен при официалния вносител.
- А това с разкостването на коли, крадени части, ментета. Нали това беше един от мотивите да влязат в регистрационен режим в проектозакона за пътните превозни средства, който се загуби, както и да се доказва произходът на частите?
- Отдавна се въведе изискването, когато се продава едрогарабитна част или с номер на нея, примерно двигател, то да се продава с документ за бракувана кола в България или в друга страна. Когато отидете да си купите двигател втора употреба, ще ви издадат документ, че са бракували авгомобила “Х” и номерът на двигателят е на този, който ви продават. Така че бумът с крадените части, който беше през 90-те години и малко след 2000 г., доста отдавна утихна. Това че се крадат навигации, мултимедии или някои такива компоненти, които са бързо продаваеми, има го и ще го има винаги. При частите не може да се докаже коя е менте и коя не е. Да, има едни много гадни ментета, които си личат отвсякъде, но не говорим за тях. Самите официални производители имат заводи в Китай.
- Това, че една част произведена в Китай, но в завод на европейски производител, не означава, че тя е менте. Тя не е ли оригинал?
- Някои от тези производители много отдавна изградиха заводи в Китай и там се произвежда всичко. Понякога до него има завод, който произвежда части, на които не пише марката на производителя, а нещо на китайски, но качеството им е много сходно. Затова трудно можем да кажем кое е реалното менте и кое оригиналът. Когато вложим частта в автомобила и видим колко му е издръжливостта, тогава разбираме, че качеството не е това, което трябва да е.
- Запознат ли сте с проекта на Закон за пътните превозни средства?
- Да, даже съм писал становище по него. Те искаха автосервизите да дават гаранция за всяка вложена част. Нещо, което е невъзможно. Защото аз мога да си купя част и да я дам в сервиза да ми я вложат в колата. Автосервизът единствено може да даде гаранция на услугата подмяна на част. Аз мога да си занеса гуми да ми ги сменят, как ще ми дадат гаранция за тях? Законът беше прокаран от Асоциацията на сервизите и те искаха освен гаранция и въвеждане на технически паспорт. В него да фигурира всеки ремонт по автомобила. Това означава, че собственикът няма право да извършва ремонт, включително на електрическата система. Министерството на транспорта каза, че ще го преработи. Засега това с техническия паспорт отпадна.
- Не е лошо да се знае какво е правено на автомобила.
- Да, но може да ни задължат за всяка една интервенция да я караме в сервиз за най-елементарен ремонт. Миналата година си купих от Франция скоростна кутия и тук в сервиз ми я смениха. Той може да даде само гаранция за монтирането ѝ, а не за скоростната кутия. В цяла Западна Европа търговията с части втора ръка не се контролира от никой. Ако хванат, че една част е открадната, това е криминално деяние.
- Нали в този закон имаше текст и за произхода на авточастите?
- Да, но ако съпругата ми даде резервната си гума, това е сделка. Тази сделка как ще я регламентираме? Аз трябва да се регистрирам в общината като човек, който търгува с авточасти. Единствено когато се докаже, че една част е открадната, да има преследване по НК, в никакъв друг случай не трябва да има произход на частите. И пак да го повторя, който собственик може сам да си ремонтира колата, не е задължително да ходи в сервиз. Група лобисти искат да го направят, съжалявам, но няма да го направят.
- А мерките за техническите прегледи? По едно време много беше наболяла темата, че са фиктивни. Затова вкараха и онлайн връзка в реално време.
- Чувал съм за такива случаи да не се вкарва колата в пункт. Но това е криминално действие и трябва да си понесат отговорността. Сегашната проверка на техническото състояние е достатъчно добра, при положение че инцидентите на пътя заради техническа неизправност са под 1%. Ако статистиката на Пътна полиция е вярна, значи нашите пунктове за технически прегледи проверяват достатъчно добре. Много пъти и по телевизията снимат репортажи как сутрин една кола пуши много. Нека тези хора да различават вида пушек. Както сега има минусови температури и колата е скоро запалена, тя прави конденз. Топлият въздух, когато минава през ауспуховата система, образува този конденз и докато загрее автомобилът той го пуска, но това е пара, вода. Има и един черен пушек - при проблем с дюза, или при турбо, тогава тези коли трябва да бъдат спирани, защото са вредни.
- А това, че се махат катализаторите?
- Махането на катализаторите не е правилно, но аз съм против да бъдат контролирани колите за катализаторите до момента, до който не се инкриминира кражбата им. На мен ми откраднаха три катализатора. Това е нещо, което не се преследва. Когато това стане, да, съгласен съм да се наказва този, който си среже катализатора.
- А защо ги крадат?
- Защото в тях има платина, радий и германий. То е една керамика като пчелна пита и в самата керамика са вложени тези материали, които катализират изгорелите газове. Другото е филтърът за твърди частици, който е подобна пита, но с по-малки килийки и целта е да хваща по-едрите сажди, които се доизгарят.
- Какъв процент от автомобилите са без катализатор?
- Доколкото знам, проучване за това няма, но по мои наблюдения поне 30% са със свалени катализатори, това са автомобилите, произведени до 2010 г. След това в катализаторите няма толкова благородни метали и не се крадат. Много малко от хората си ги свалят сами, на повечето им ги крадат.
- Колко струва един такъв катализатор от по-старите?
- В пунктовете за изкупуване най-евтините започват от 120 до 150 лв. и стигат до 300. Новите не ги крадат. Чисто нов струва между 800 и 1000 лв. от новите, старите са от 2400 лв. нагоре. И още нещо да предупредя - самият филтър за твърди частици може да се почиства. Ако в някой сервиз ви кажат, че трябва да го смените, защото е задръстен, да не се хващате. Има машини, които го почистват и той работи като нов.
- Сега пунктовете са вързани със системата на автомобилната администрация. Вече не могат да си прекарат колата само по документи, нали?
- Има камери и в реално време информацията се предава. Преди година и нещо се искаше квитанция за платен данък, сега в момента, в който сканират документите за превозното средство, автоматично получават връзка с общината дали се дължи данък, или не. По това можете да разберете, че връзката е мигновена. Знам, че имаше опити преди време за коли близнаци.
- Какво е това?
- Ако колата е в Англия или някъде далече и не може да се върне, същият модел кола, същият цвят минава в технически пункт с подменени номера.
- Но нали има номера на рами, на двигател?
- Това го проверява физически служител на пункта. Камерата няма такава разделителна способност, а и номерът е някъде, където трудно може да се види. Чувал съм за опити това да се направи, дали е станало успешно, не мога да кажа.
- Вие имате ли данни какъв дял от катастрофите се причиняват от нови шофьори?
- Има статистика, която казва, че 25% от инцидентите на пътя са дело на шофьори с по-малко от 2 години стаж. Най-вероятно това е така, но има и нещо друго много важно. Дали тези шофьори не са и 1/4 от активните на пътя? Защото обикновено човек взема книжка и започва да управлява веднага, а има много хора, които са с книжка от 40 г. и са приключили с управлението, но ги броим като водачи. Ако се окаже, че сред активните шофьори са точно тези 25% и процентът е близък, то тогава явно няма проблем в обучението. Но някой трябва да направи този анализ. Много пъти, когато говорим за пътна безопасност, съветвам, включително и Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и МВР, да направят обстоен анализ на ситуацията.
- Натрупаха се напрежения с инструктори и между инструктори, в четвъртък имаше протест на учебни автомобили. Вие сте от тези, които бяха за промените в наредбата, на учебната документация. Вие сте за увеличаване на часовете за кормуване и за електронната система, нали?
- Ние сме против електронната система със селфитата. Самият министър на транспорта Росен Желязков на кръглата маса “Карай умно, стигни жив”, която вие организирахте, каза, че тя няма да влезе. Ние сме за увеличаване на часовете за кормуване.
- Защо? Тези хора на протеста, които не бяха малко, твърдят, че над 60% от кандидатите изкарват изпита от първия път.
- Така, да. Само че изпитът е шофиране в градски условия и в повечето случаи при хубаво време. Ние искаме да се увеличат часовете с каране по автомагистрала, за да може, когато пред един кандидат-водач един камион рязко намали, той да знае как да реагира. Искахме да се качат часовете за управление в тъмната част на денонощието или в мъгла, в зависимост от сезона, и последното беше управление в тапа. Оказва се, че младите водачи не могат да управляват в тапа. Това упражнение “тръгни - спри” им е проблемно. За тези ситуации на пътя искахме да се даде допълнително обучение, което не е включено в изпита. Вие и към ден днешен можете да издържите изпита, без да можете да реагирате утре на една ситуация на магистрала, когато пред вас някой рязко набива спирачки, а на вас ви поднася колата и не знаете какво да направите. Няма как всеки изпит да започне от жълтите павета и да завърши на магистрала “Тракия”. Точно затова искахме да вкараме тези детайли, които не са включени в изпита, но са практически важни да ги има. А защо тези 120 коли, които в сряда видяхме...
- Над 340 коли ми казаха, че са участвали в протеста, не 120.
- От дрона на Би Ти Ви много хубаво се виждаше - осем колони в петнайсет редици бяха на площад “Александър Батенберг”, даже имаше празни места между тях. Ако някой ми каже, че и наоколо е имало още коли, те защо не бяха на празните места? Защо министрите Красимир Вълчев и Росен Желязков се огънаха пред 120 протестиращи коли, аз не знам. При положение, че моите колеги писаха учебната документация в продължение на 9 месеца. Тя беше утвърдена от министерствата на образованието, на транспорта и Държавната агенция “Безопасност на движение по пътищата”, две неправителствени организации също я подкрепиха.
- Кои са неправителствените организации?
- Съюзът по авто-мото подготовка и Асоциацията за квалификация на автомобилистите. Те участваха на всяко заседание. Промените бяха направени с тяхно участие, защото са хората от пътя. Впоследствие двамата министри се огънаха на тези 120 коли. Затова ние обмисляме, може би другата седмица или другия месец, ще видим, да направим контрапротест, като се надяваме да изкараме поне 800 коли.
- Мислите ли? Защото организациите от протеста казват, че сте една шепа.
- Нека проверят. Аз съм съгласен да видим кой ще изкара повече коли. Ако трябва така да си ги мерим, окей, само че, ако ние изкараме тези 800 коли, тогава министър Вълчев и министър Желязков какво ще направят? След като има разписана учебна документация за провеждане на обучението, която те са утвърдили и в момента се отмятат от нея? Ако вие искате утре да бъдете учителка по химия за 7-и клас, вие ще преподавате химията, която министерството на образованието ви е спуснала като учебна документация, и материала, който ще преподавате за 7-ми клас. Вие с желанието си да работите това приемате условията, които са разписани. Когато тези автоинструктори, на които министерството на образованието им е казало каква е учебната програма, и те не искат да я спазват, да отидат да садят картофи. Има учебна документация, която се спуска от министъра. Те проведоха протест против учебната документация.
- Те не искат увеличаване на часовете и са против електронната система.
- Срещу електронната система сме и ние. Тук ни е единствената допирна точка с тези хора. Но след като министър Желязков категорично каза, че няма да действа, ние спряхме да говорим за нея. Той ни увери и няма какво да се занимаваме повече с нея.
Не е ясно защо министър Вълчев спира заповедта. И аз действително ще направя протест, просто още не можем да се разберем с автошколите кога да го насрочим, аз искам да е по-бързо, те не бързат особено. Може би изчакват да се излезе с някакво решение и да го оборят. Но това ни вкарва в една фаза протести - отмяна. Няма смисъл от това. Имаме нещо написано, дали е хубаво или, не, нека влезе в сила, по-хубаво е от преди.
CV
- Роден на 6 май 1972 г. в Пловдив
- Завършил средното си образование в 22-о СОУ в София
- Магистър по икономика от УНСС
- Притежаващ категории за управление на МПС от АМ до D+Е, управляващ често всякакви пътни превозни средства
- От 2018 г. е председател на управителния съвет на Българско обединение на шофьорите