Скандално неработещ транспортен проект за 44 млн. в Пловдив бил и награден?!
Испанците от “Индра” дойдоха при кмета Здравко Димитров и избягаха през задния вход
Обещали в края на месеца да се върнат, за да оправят батака със системата за таксуване
Умните светофари, които четвърта година създават хаос в Пловдив и късат нервите на шофьорите, са били удостоени с награда.
Да, била символична и присъдена от строителното министерство по време на мониторинга. Представител на управляващия орган бил заведен в Центъра за управление на трафика, а после обиколил няколко кръстовища в града и видял, че светофарите работят. След което връчил приза.
Това съобщи ръководителят на транспортния проект Борислав Кръстев, който за първи път се появи публично и даде изявления, принуден от кмета Здравко Димитров.
Кръстев е човекът, подписал без нито едно възражение протоколите за свършената работа от испанската фирма “Индра”. Тя взе за това 20 млн. лева, но четвърта година нито електронното таксуване в рейсовете действа, нито информационните табла по спирките дават вярна информация на пътниците.
Петима представители от висшия мениджмънт на “Индра” дойдоха в Пловдив по настояване на кмета Здравко Димитров. Час и половина разговаряха с него и накрая се измъкнаха през задния вход на общината. Категорично отказали да се срещат с медиите, като съобщили, че
по техните
правила не
могат да дават
изявления
А и се опасявали, че имиджът им бил нарушен.
Екипът е воден от Оскар Сурон, който ръководи транспортните проекти за Европа. С него били Даниел Таксон, Раул Лопес, както и Иво Симов и Радослав Янчев, представители на “Индра” за България.
“Поеха ангажимент веднага да реагират и да изпратят до края на месеца техни специалисти да се запознаят на място. Ясно разбраха какво трябва да направят. Констатирахме
липса на
комуникация
между
общината и тях
В продължение на години тя се е изразявала в писане на имейли”, обясни кметът Здравко Димитров. Испанците обещали да пратят специалисти от трето ниво, които решавали най-сложните проблеми.
За финансови неустойки от страна на Пловдив на този етап не може да се говори. Срокът на гаранцията изтичал в края на годината. Тя е в размер на 500 хил. лева - 40 пъти по-малко, отколкото е платено на “Индра” за внедряване на услугата, която трябваше да направи транспорта на Пловдив удобен и привлекателен.
Вместо
електронни
билети и карти
кондукторите
продължават
да късат
билети в рейса
С това се занимават и шофьорите с риск да предизвикат катастрофа.
285 автобуса са оборудвани с устройства за валидиране на билети и карти. Апаратите за закупуване на билети не връщат ресто. Трябва задължително да се пуска левче. Самото таксуване отнема 2 минути. Ако в даден рейс се качат наведнъж 20 пътници, ще им трябват 40 минути да си набавят билети. А през това време някои ще са слезли на своите спирки.
“До края на
годината
изпълнителите
са длъжни да
си отстранят
пропуските”,
напомни зам.-кметът Тодор Чонов. Дали обаче ще се случи, предстои да видим.
Той напомни, че компетентните органи са сезирани. Според Чонов на висшето ръководство на “Индра” била спестявана информация от техните представители в България. Те обаче също се изнизаха тайно с шефовете си от Испания.
Монтираните паркомати за покупка на билети по спирките продължават да стоят като паметници. Те също са част от внедрената електронна система.
“На 15 декември м.г. проверихме 41 апарата и нито един от тях не работеше. Подадохме информация към изпълнителите, но близо месец нямаме отговор. Тази сутрин отново извършихме проверка. Оказа се, че от 41 само два работят”, обясни Чонов.
За първи път от 4 г. ръководителят на проекта от страна на общината Борислав Кръстев се появи пред медии. Години наред той не даваше изявления, а в последните месеци дори не вдигаше телефона си. В предишния кметски мандат беше и шеф на общинското предприятие “Организация и контрол на транспорта”.
За отлично свършената работа по транспортния проект бившият кмет Иван
Тотев го назначи
за ръководител
на проекта за
водния цикъл
на стойност
115 млн. лв.
Тази длъжност продължава да заема и сега.
Кръстев твърди, че електронната система работела и затова подписал протоколите без възражения. После хвърли вината на шофьорите. (Какво още каза, виж в по-долу.)
“Длъжни сме да намерим начин пропуските да се отстранят - 20 млн. лева са платени”, категоричен е кметът Димитров.
Представителите на “Индра” били обезпокоени за имиджа си.
“Казахме им, че нашият е не по-малко накърнен”, обясни Тодор Чонов. В края на 2019 г. той нарече транспортния проект “труп, който се опитваме да реанимираме”.
През 2016 г.
кметът Иван
Тотев официално
обяви, че
валидаторите за
билети и карти в
рейсовете тръгват
Това стана в присъствието на представител на испанската фирма. Тя спечели през 2015 г. конкурса на общината с ангажимент да изгради електронната система за таксуване и онлайн информацията за пътниците срещу 19 570 062 лв. с ДДС. За наддаването подадоха документи 10 фирми, а бяха допуснати 6. Основният критерий при избора на изпълнител бе икономически най-изгодна оферта. Но общинската комисия се спря на “Индра Системас”, чието ценово предложение значително надвишаваше тези на останалите. По договор електронната система трябваше да тръгне на 10 февруари 2016 г.
Според големия транспортен проект, който е на стойност около 44 млн. лева, в града трябваше да бъде изградена система за управление на градския транспорт, да се въведе електронно таксуване на пътниците, както и да бъдат изградени информационни табла на спирките. Предвижда се и обновяване на светофарите на основните кръстовища и изграждането на 48 км велоалеи. По разчети по-основните харчове са 20 млн. лв. за електронно таксуване, 6 млн. лв. за нови светофари и 12 млн. лв. за велоалеи.
Борислав Кръстев: Шофьорите объркват системата, заслуга на новия кмет е, че успя да извика испанците
- Г-н Кръстев, защо подписахте всички протоколи и твърдяхте, че всичко е наред? Кой ви накара?
- Никой не ме е карал. Подписах, защото видях, че системата работи.
- Къде видяхте това?
- Не съм съгласен, че не работи.
- И табелите по спирките ли дават вярна информация?
- Има причини да не отчитат правилно. Ако си вземете мобилен телефон и го изключите, следва ли да предявя претенции към мобилния оператор, че не мога да се свържа с вас.
- И твърдите, че е наред?
- Стоя зад всяко свое действие и съм готов да поема своята отговорност.
- Как?
- (Мълчи - б.а.)
- Уведомявахте ли “Индра” за нейните пропуски?
- Всеки констатиран проблем е предаван по надлежния ред. “Индра” е сложна фирма откъм комуникация. Но искам да кажа, че е голяма заслугата на сегашния кметски екип, който успя да извика ръководството и проведе тази среща.
- А вие навремето къде водихте проверяващите, за да им покажете как работи системата?
- В Центъра за управление на трафика. Минаха и по няколко кръстовища. Получихме дори награда за това, макар и символична.
- Каква беше тя?
- (Не отговаря - б.а.)
- Каква заплата получавахте като ръководител на транспортния проект?
- Не помня. Правете разлика между бюджетна сума, заплата и получено възнаграждение.
- Говори се за 2800 лв. на месец.
- Крайната сума беше 1300-1400 лв.
- Обяснете ясно защо не работи системата?
- Има няколко причини. Първата е дефекти в устройствата за покупка на билети и валидатора за карти. Автобусът като тръгва, шофьорът често забравя да се регистрира.
И оттам системата се обърква. Когато това е масова практика, изисква ресурс и време за отстраняване.
- 20 млн. лева за какво са платени, след като нищо не работи?
- (Не отговаря - б.а.)
(Използвани са и въпроси на други медии.)