След блокада в София - часовете по кормуване няма да се увеличават засега (Обзор)
Автоинструкторите постигнаха исканията си
Отменя се заповедта на министъра на образованието, с която часовете за кормуване се увеличават от 31 на 42 часа.
Това беше договорено след среща между министрите на транспорта Росен Желязков и на образованието Красимир Вълчев и представители на автомобилните инструктори. Тя продължи близо час в Министерството на транспорта.
През това време стотици учебни автомобили на инструктори бяха блокирали центъра на София в знак на протест. Те излязоха в 12 часа на жълтите павета, в резултат на което движението там беше спряно.
Инструкторите поискаха още да отпадне GPS системата, която да следи началото, маршрута и края на часовете. Според тях проблемите не са в броя часове по кормуване, а в провеждането на изпита.
В 13,30 ч протестиращите се срещнаха първо с Красимир Вълчев в министерството на образованието. Още тогава той е обещал да спре заповедта и нова работна група да се труди по учебната документация.
Оттам инструкторите се отправиха към министерството на транспорта за среща в 14,30 ч с Росен Желязков. В нея се включи и министърът на образованието.
“Отменя се заповедта, ще има нова работна група, която ще изготви нова програма за подготовката на водачи, където ще бъдат определени часовете. Ще се дискутира контролът върху подготовката”, обобщи резултатите от срещата Стефан Малковски от Националния автоинструкторски съюз. Колегите му приеха новината с аплодисменти и развяти национални флагове. Имаше и плакати с надписи като “Не на корупцията в изпита”.
Думите на Малковски потвърдиха и изпълнителният директор на агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски, и Малина Крумова, която оглави създадената миналата година Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”.
“Важното е да спрем да говорим за обучението на водачите на парче. Най-важното беше да постигнем разбирателство - да се формира нова работна група, която да се занимае с това как подготвяме добри водачи на пътя, така че те да са безопасни участници в движението. Тя ще има разширени задачи - да се уточнят какви трябва да са изпитът, обучението, какви мерки да се вземат. Важно е да работим в цялост, в контекста на новия Закон за движение по пътищата, който предстои да се приеме”, коментира Малина Крумова, която ще оглави новата работна група. А представители в нея ще излъчат и инструкторите.
Има условие, че заповедта на образователния министър ще влезе в сила, когато се приеме Наредба 37, регламентираща обучението. Такава наредба в момента не е подготвяна и няма да бъде, докато новата работна група не внесе своите предложения. Когато те се приемат и няма разнобой в бранша, ще започнат промени в нормативната база, каза Рановски.
Той уточни, че GPS система не е възлагана и разработвана, а само концепция, която включва цялостно дигитализиране на документацията. Това обаче също ще отпадне, ако не се приеме от бранша. Рановски отрече да се е възлагало тестване на системата, както твърдят инструкторите.
“Разчитаме на обединения бранш да партнира на държавата за създаването на нормативни и обществени предпоставки за качествено обучение на кандидатите за водачи”. Това е заявил министърът на транспорта Росен Желязков по време на срещата. Той бил категоричен, че няма да се допуснат субективна преценка и корупционни възможности по време на изпита.