Пробитата вагон-цистерна при инцидента в Хитрино не е била годна за експлоатация
Пробитата вагон-цистерна при инцидента в Хитрино не е била годна за експлоатация. Това се разбра от комплексната съдебно-техническа експертиза в областта на безопасността при превозване на товари. Тя бе представена на днешното съдебно заседание по делото за железопътното произшествие, възникнало в ранната сутрин на 10 декември 2016 г. в района на гара "Хитрино".
В заключението на експертизата, предоставена на БТА от вещите лица, които са я изготвили - проф. Валери Стоилов и проф. Симеон Ананиев, е записано, че техническото състояние на пробитата вагон - цистерна не отговаря от техническа страна на изискванията на Международния правилник за опасни товари /RID/. Върху нея не е имало поставена маркировка, указваща датата и вида на извършеното върху нея изпитване, отразено в последния й сертификат от 2013 година. Липсвал и щемпел на експерта, провел изпитването. Освен това са измерили дебелина на цилиндричната част от корпуса й, която е по-малка от допустимата.
"Независимо от установените резултати от измерванията е издаден сертификат на 1.11.2013 г. със заключение, че резултатите са в съответствие с изискванията на RID и цистерната е одобрена за превоз на опасни товари". В анализа на данните на експертите е записано също, че шест от измерените от тях 12 стойности на дъната на цистерната имат дебелина на стената по-голяма от дебелината на използвания материал - 9 мм. при изработването й през 1971 година; 11 от измерените 12 стойности на цилиндричната част на резервоара също имат дебелина на стената по-голяма от използвания материал при изработване на цистерната.
Според тях данните показват, че от вътрешната стена на дъната има отлагания от превозваните товари по време на експлоатация, а подобни резултати са регистрирани и при издаването на сертификата на цистерната през 2013 г. и тя е трябвало да се бракува.
Данните показват още, че "ремонтът и оразмеряването на резервоара на цистерната са извършени неправилно и е издадено неправомерно сертификат на годност", е записано още в заключението на експертизата.
На съдебното заседание по делото днес първо инж. Марко Марков и инж. Ивко Иванов представиха съдебно пожаро-техническа експертиза, според която са установени деформационни повреди, вследствие на топлинни натоварвания на печка, намираща се в къща в Хитрино. По отоплителния уред обаче "има редица и субективни и обективни въздействия" и не може да се каже дали точно от него е тръгнал взрива, каза в съдебната зала Иванов. Според другия експерт епицентърът му е около къщата с печката, защото само около този имот той е установил разрушения в четири посоки.
Третата допълнителна експертиза днес - в областта на електротехниката, високото напрежение и за състоянието на контактната мрежа в Хитрино представи проф. Иван Миленов. Според нея взривът в Хитрино може да е причинен и протичащ по мрежата електрически ток или от волтова дъга.