Бойна глава от ракета лежи сред отломките от самолета в Техеран (Обзор)

10.01.2020 03:00
Украинският президент Володимир Зеленски полага цветя на мемориал в международното летище край Киев. СНИМКИ: РОЙТЕРС
30-годишният пианист Алванд Садеги и съпругата му Негар Боргей бяха убити в катастрофата. Миналата година двамата се преместили в Торонто.

Пилотите щели да се справят, ако двигателят откаже

Ракета от зенитен комплекс “Тор”, произведен в СССР, свалила украинския самолет, станал ковчег за 176 души край летището в Техеран. Това е една от четирите основни версии, които разглежда украинското разследване на трагедията.

В мрежата се появи снимка с бойна глава на ракета, за която се твърди, че е намерена на мястото на катастрофата, предаде “Униан”.

Зенитно-ракетният комплекс “Тор” е разработен и приет на въоръжение в СССР през 1986 г. Русия продължава да произвежда модернизирани версии на този модел. Неговите ракети могат да поразяват цели в обсег от 1 до 16 км на височина от 10 метра до 10 км. По данни на медии най-малко 11 държави са въоръжени с “Тор”, включително армията на Иран.

Проверява се и версията самолетът

да се е сблъскал

с дрон или друг

летящ обект,

двигателят да се е разрушил и взривил по технически причини или да е имало експлозия в самолета при терористичен атентат, заяви секретарят на Съвета за национална сигурност и отбрана на Украйна Олексий Данилов, цитиран от ТАСС.

Американски представители съобщиха вчера, че Иран по погрешка е свалил украинския “Боинг 737-800”, съобщи Би Би Си. Самолетът на украинската авиокомпания “Юкрейн интернешънъл еърлайнс” се разби в сряда 2 минути след излитането си. Жертвите са граждани на 7 страни - 82-ма иранци, 63-ма канадци, 11 украинци, 10 шведи, четирима афганистанци и по трима германци и британци.

Канадският премиер Джъстин Трюдо заяви, че 138 от пътниците трябвало да хванат свързващ полет до Канада. Той кацна в Торонто в сряда следобед с много празни седалки.

Сред загиналите

канадци имало

младоженци

от ирански произход, които току-що се били оженили в Иран, и цяло семейство с две деца на 9 и 14 години. 

Защо падна боингът, все още не е ясно, но експерти по авиационна безопасност и пилоти нарекоха няколко аспекта на инцидента необичайни. Катастрофата стана часове след като Иран извърши ответни ракетни удари по американските позиции в Ирак заради убийството на генерал Солеймани. Съвпадението даде хляб за спекулации, че заблудена иранска ракета може да е свалила пътническия самолет.

Доказателства в подкрепа на това обаче засега няма. На разследващите може да отнеме повече от цяла година, за да установят причината.

Разбилият се самолет не е подавал сигнал за проблем, но се опитал да се върне на летището в Техеран, съобщи иранската Организация за гражданска авиация. Очевидци разказали, че падналият боинг се запалил още във въздуха.

Пет източника от служби за сигурност - три американски и по един европейски и канадски - заявиха пред Ройтерс, че по първоначални оценки на западни разузнавания украинският боинг имал техническа неизправност и не е бил свален от ракета.

Всеки от тримата пилоти на полета обаче имал по 12 000 летателни часа на точно този модел самолет. “Те бяха добре подготвени. Със ситуация като отказ на един двигател всеки от тях би се справил без проблеми”, коментира инструкторът им Сергей Вахрин. От Международните авиолинии на Украйна (МАУ), чиято собственост бе самолетът, заявиха, че той бил

управляван от

най-опитния

екипаж,

който не би допуснал грешка. “На борда бяха най-добрите ни хора”, каза президентът на МАУ Евгений Дихне. Той заяви, че летището в Техеран не е “лесно летище” и на пилотите са необходими няколко години обучение за него. 

Други от От страната и света

По 3 години затвор за близнаците, укрили пребития до смърт Митко в Цалапица

Майката Атанаска: Присъдата е подигравка След година обиколки по съдебните зали близнаците Борислав и Валентин Динкови получиха по 3 години ефективни присъди за участие в укриването на тялото на

Международния валутен фонд: Нужен е единен пазар, за да не изостава възстановяването в Европа

Инфлацията в Европа достигна по-рано от очакваното целевото равнище, но подобрението остава неравномерно в страните от Централна, Източна и Югоизточна Европа

2,25 млрд. лв. заделени за ремонт и поддръжка на пътища за 4 години (Обзор)

2,25 млрд. лв. ще похарчи пътната агенция в следващите 4 години за поддръжка и ремонт на пътища. Това става ясно от обявена обществена поръчка. С избраните фирми ще се сключат рамкови договори

Държавата купува и оръдия срещу градушките

Ще впръскват сребърен йодид в облаците там, където не могат да се пускат ракети и самолети заради забрана за ползване на въздушното пространство Държавата купува т.нар

Ремонтът в ПАВЕЦ "Чаира" върви по график

Възстановяването на ПАВЕЦ "Чаира" напредва в съответствие с предварително заложения график, съобщават от Министерството на енергетиката. В ход са интензивни ремонтни работи за връщането в

>