Михаел Бибарич: България внедрява толсистема от последно поколение, за която потребителите трябва да са подготвени
Да се предлага на собствениците на камиони да избират толтаксуване или електронна винетка, би довело до явно нарушение на регламентите на ЕС
- Г-н Бибарич, консултирали сте въвеждането в експлоатация на много проекти за толсистеми в целия Европейски съюз. Българското правителство работи по въвеждането на тази система през 2020 г. Какво ще се случи, след като и у нас бъде въведена тази система? Какво ни очаква?
- Това, което видяхме в държавите, които са въвели толсистеми,
е значителен и
стабилен
допълнителен
приход за
държавата,
като по този начин се гарантират разширяването, модернизацията и поддържането на националната пътна инфраструктура.
Правилното въвеждане на системата е от жизненоважно значение за националната икономика. Като разгледаме най-добрите практики в Европа, виждаме въвеждането на пътно таксуване на базата на различни технологии като например сателитни навигационни системи.
Такъв е и случаят с България, така че очевидно правителството е взело правилното решение. Ключовият фактор за успеха на националните толсистеми е техният дизайн, като се обърне внимание на:
- Приемането на тарифите от страна на потребителите, лесното използване, правилната информационна стратегия.
- Техническата реализация на системата, нейното въвеждане, изпитване и стартиране.
- Правоприлагането и наказателното преследване са ясно насочени към нарушителите.
- Въвеждането на адекватна правна рамка за правилно толтаксуване и правоприлагане.
- Какъв тогава е правилният подход за успешното въвеждане на такава комплексна система?
- Всяка система за толтакси следва да бъде правилно проектирана. По време на изграждането и след въвеждането се провеждат цялостни изпитвания (на експертите това е познато като “V-Модел” за разработване и изпитване), като е честа практика в продължение на няколко седмици преди въвеждането в търговска експлоатация
да се правят
пробни
преминавания с
реални превозни
средства
Когато всички тези тестове, изискващи периодични фази на разработване и изпитване, приключат успешно, системата за толтаксуване е готова да бъде въведена в експлоатация.
Като цяло това е сложен процес, изискващ реалистично планиране от началото както за възложителя (обикновено държавата) - отговарящ за правните, институционалните и организационните аспекти на проекта, така и за изпълнителя, отговорен за техническата му реализация.
От правна гледна точка толсистемата трябва да влезе в експлоатация единствено и само след създаването на националната правна рамка и на организациите, отговарящи за техническото и търговското опериране на системата и за гарантирането на нейната поддръжка.
Доколкото ми е известно,
в България
предстои да
бъдат одобрени
конкретните
пътни отсечки,
за които ще се
заплаща
толтакса
Всяка толсистема, въведена и експлоатирана в държава-член на Европейския съюз, трябва да спазва съответните регламенти на Евросъюза като например Директива 2004/52/ЕО, дефинираща ограниченията за тарифната схема по отношение на разходните компоненти, техническите изисквания, осигуряващи оперативна съвместимост на европейските регламенти. Те ясно определят, че трябва да има въведена схема за толтаксуване, базирана или на време, или на изминато разстояние за същата категория превозни средства. В момента в България електронни винетки се прилагат и за тежкотоварни превозни средства. Докато толсистемата бъде въведена в търговска експлоатация, искам да подчертая, че съгласно регламентите на ЕС тези начини за таксуване не трябва да съществуват едновременно, така че, моля, планирайте миграцията внимателно.
- Искате да кажете, че ЕК може да санкционира българското правителство, ако продава винетки и събира толтакси едновременно?
- Както вече посочих по-горе, да се предлага на собствениците на тежкотоварни превозни средства да избират толтаксуване или електронна винетка, би довело до явно нарушение на регламентите на ЕС, а именно на Директива 1999/62-ЕО, изменена с Директива 2011/76-ЕО, член 7, параграф 2.
Той гласи следното “Държавите-членки не трябва да налагат както толтакси, така и потребителски такси за дадена категория превозни средства за използването на един пътен участък”.
В тази директива терминът “толтакси” се отнася до такси, базирани на разстояние, а “потребителски такси” се отнася до такси, базирани на време, електронна винетка (членове 2б и 2в).
- Подгответе ни на базата на вашия опит - какви технически затруднения може да има при въвеждането на толтаксите?
- Не участвам в реализацията на настоящия проект, нито в неговото въвеждане в експлоатация, но съм консултирал различни правителства на държави от ЕС в процеса на възлагане, проектиране, внедряване на техните толсистеми.
Четейки новините за въвеждането на проекта в България, виждаме, че
системата за
електронна
винетка, която
е въведена на
време,
е добре възприета от потребителите на пътя и осигурява отлична ефективност.
Прибързаното въвеждане на системата за толтаксуване за тежкотоварни автомобили би могло да създаде проблеми, ако интеграцията на доставчиците на услуги не е приключила, като такава интеграция обикновено отнема няколко месеца.
Виждаме също, че очевидно все още няма планирано време за сериозно и всеобхватно търговско изпитване на толсистемата от оператора на системата.
- Какви са предимствата на такава комплексна система за България?
- Въведената в България система за електронна винетка и толтаксуване е най-съвременната по отношение на прилаганите системи и технологии. В Европа има много държави, които все още използват хартиени стикери за леки превозни средства, а онези, които са въвели електронни винетки, не са много - България е една от тях.
Подходът, възприет за тежките превозни средства чрез използване на сателитна технология, позволява на България
да събира
толтакси и за
пътната мрежа
от по-нисък клас,
което е поне предвидено, ако не е вече и въведено, от все повече и повече държави. Ние не бихме могли да намерим по-добро решение, ако бяхме консултирали българското правителство!