Напрежението САЩ-Иран може да попречи на разследването с украинския самолет
Напрежението между Иран и САЩ заплашва да попречи на разследването на причините за катастрофата на украинския пътнически самолет, който се разби днес малко след излитането от Техеран, предаде Франс прес.
Условията за разследване на авиокатастрофи са определени от международното право.
Техеран вече заяви, че няма да предаде на американците "черните кутии", които записват всички данни за полета.
Правилата за разследване на въздушни инциденти са определени от Чикагската конвенция на Международната организация за гражданска авиация (International Civil Aviation Organization/ ICAO). Тя предвижда отговорност за разследването да носи държавата, където е станал инцидентът, в случая - Иран.
Държавата, където е била проектирана и построена машината (в случая - САЩ), държавата на оператора (Украйна) "имат право да назначат свой акредитиран представител, който да участва в разследването", се посочва в конвенцията.
Теоретично, американската служба за национален транспорт и сигурност Ен Ти Ес Би (NTSB /National Transportation and Safety Board), натоварена с разследванията на въздушни инциденти, трябва да участва в това разследване като изхожда от експертния опит на "Боинг", обясни Жан-Пол Троадек, бивш директор на Бюрото за разследвания и анализи (ВЕА) - френският аналог на NTSB. В този случай обаче това може да се окаже малко сложно, допълни той.
Американският производител на самолети обяви в Туитър, че е "в контакт с украинската компания и е готов да съдейства по всякакъв начин". Ръководителят на иранската организация за гражданска авиация Али Абедзаде заяви, че "украинците могат да участват в разследването", но отказа да изпрати "черните кутии" в САЩ, което не обещава сътрудничество с Вашингтон.
Разчитането на данните за полета само по себе си не е сложно, трудността идва, когато записващите устройства са в много лошо състояние, нужни са лаборатории, които имат съответната експертиза, капацитет и средства, каза Троадек.
Според експерта капацитет имат малцина: американската NTSB, която за момента остава извън играта, френската ВЕА, британската AAIB, дори техният германски аналог и "може би руснаците".
"На този етап ВЕА не изпраща следователи на място и не е получила никакво искане за съдействие от иранските власти", казаха от френската агенция за АФП.
"Това, което за момента ще е по-важно от разчитането на записващите устройства, е проучването на отломките от самолета", което може да даде насоки за причините за катастрофата, обяснява Троадек.
Международната организация за гражданска авиация предвижда също възможността страната, където е станала злополуката, да се откаже от разследването и да го предаде на трета страна.
По този начин Холандия проведе от името на Украйна разследването на катастрофата на малайзийския "Боинг", свален с ракета над украинска територия на 17 юли 2014 г. Тогава загинаха 298 души, 193 от които - холандци.