Зелена зона от юни и в почти целия район “Слатина”
Платените места за паркиране в столицата може да се увеличат с още 6300
Зелената зона за паркиране в София може да се увеличи с още 6300 места и да обхване кварталите “Редута”, горната част на “Яворов”, “Гео Милев” и “Христо Смирненски”.
Това предвижда предложение на районната администрация на “Слатина”, за което текат обществени обсъждания. Според него зелената зона ще се разшири с улиците между булевардите “Цариградско шосе”, “Михай Еминеску” и “Ситняково”, улиците “Боян Магесник”, “Слатинска” и “Иван Димитров - Куклата”.
Процедура за въвеждане на режим на платено паркиране в част от район “Слатина” стартира още през 2018 г. Тогава идеята беше зелена зона да се въведе в по-малък периметър - около пазара “Ситняково”. Ставаше дума за зоната между булевардите “Цариградско шосе”, “Михай Еминеску”, “Шипченски проход” и ул. “Акад. Людмил Стоянов”. По входовете на блоковете бяха разлепени бележки от район “Слатина”, с които се обяви старт на допитване за евентуално разширение на зелената зона. При 8000 участвали около 65% изразиха подкрепа местата за паркиране в горната част на “Яворов” да станат платени. В долната част на квартала, която обаче попада в район “Средец”, зелена зона бе въведена през 2017 г. Но идеята не се реализира. Сега процедурата стартира отново.
По същия начин през 2018 г. отпадна идеята в зелената зона да влезе и районът около пазара “Иван Вазов”. Става дума за
участъка между
бул. “България”
и улиците “Петко
Каравелов”,
“Балша” и
“Бяла черква”
Заради противоречиви становища на живеещите там старото ръководство на район “Триадица” се отказа да внесе предложението в СОС. Сега обаче новият кмет на “Триадица” Димитър Божилов, както и колегата му в “Слатина” Георги Илиев, също е задвижил процедурата. В района вече се проведе обществено обсъждане на идеята в края на 2019 г. и тя бе подкрепена. Последното обсъждане ще е на 13 януари.
“Обществените обсъждания още не са приключили. Ако живеещите в двата района подкрепят обособяването на зелена зона, кметовете трябва да внесат доклад до СОС, който да гласува разширението. Ако това се случи, зелената зона там може да започне да действа от юни, тъй като процедурата отнема време, а след това трябва да се разчертаят паркоместа, да се поставят знаци и ограничители”, обясни пред “24 часа” шефката на Центъра за градска мобилност Румяна Милова.
По груби сметки в “Слатина” може да се обособят 5500 паркоместа в зелена зона, а в “Триадица” - 800. В момента в синята и зелената зона в София има общо 28 000 паркоместа. В по-скъпата - синя зона, в която паркирането струва по 2 лв. на час, местата са 5000. Останалите 23 хил. са в по-евтината зелена зона - престоят там е по 1 лев на час. Ако идеята за разширение на зелената зона се приеме,
местата с
режим на платено
паркиране в
столицата ще
станат над 34 000
Допитване за въвеждане на зелена зона стартира и кметът на “Илинден” Иван Божилов в края на 2019 г. Анкетата ще продължи още няколко дни. Вчера в допитването, пуснато във фейсбук, гласувалите за зелена зона бяха едва 18%.
“Искаме да чуем мнението на хората, защото въвеждането на зелена зона или еднопосочно движение по някои улици в района беше поставяно често от граждани по време на предизборната кампания. Засега надделява мнението за
въвеждане на
еднопосочно
движение по
вътрешни улици
в кварталите
“Света Троица”
и “Захарна
фабрика”
Така по тях ще се обособят повече места за паркиране”, каза Божилов. Части от “Илинден” граничат с район “Възраждане”, в който действа зелена зона. Според Божилов, за да не плащат за престой там, много шофьори спират в съседните улички и така проблемът с паркирането се е преместил по тях. “Затова хората, живеещи в съседство с “Възраждане”, искат зелена зона и в “Илинден”, но тези от вътрешността на района не са съгласни. И вероятно ще направим нова организация на движението по някои квартални улици”, уточни Божилов.
Засега в ЦГМ не са постъпвали други искания от районни кметове за разширение на зоните за платено паркиране. От ЦГМ обаче ще пратят писма до всички 24 районни кметове в столицата с искане да предложат терени в кварталите, на които да се изградят паркинги, за да се сложи ред в паркирането. При евентуалното разширение на зелената зона от ЦГМ настояват при допитванията да се обсъди с хората и какви антипаркинг съоръжения да се поставят.
И тази година общинското дружество ще ремонтира тротоари на улици, попадащи в зоните. Освен за тях, средства ще се отделят и за ремонт на цели площи за паркиране около блоковете. Подобен пилотен проект ЦГМ изпълни в “Яворов”.
От “Спаси София” също се обявиха за разширението на зелената зона в “Слатина” и в “Триадица”. Оттам обаче настояват районът около Женския пазар и Централни хали да стане синя зона, а не зелена, както е сега.
“За да се случи това, отново трябва да има предложение от съответния районен кмет. Той трябва да направи допитване сред живеещите и да внесе доклад. Подобно искане имаше и за част от “Оборище”, каза Милова.