ЧЕЛО 7 Ч. Харалан Александров: Българите вярват, че щастието идва с парите, но не и, че парите идват с работа

05.01.2020 18:04 Мила Гeшакова

След 30 г. демокрация бъдещето престана да звучи като обещание за чудо - бориш се, работиш и понякога успяваш, казва социалният антрополог. И още:

България е едно изключително спокойно, чисто и просторно място просто защото е слабо населена

Социалното страдание и социалният успех са приватизирани, затова не успяваме да превърнем икономическия подем в социален напредък

Да си щастлив и да вярваш, че го заслужаваш, се смята скандално в света на свити, наплашени и лукави селяни, така добре описан от българските класици

Българинът избра да е провален сред успелите, за да се изживява като прецакан от съдбата и да ползва тайно благата на успеха

След вълната от нетърпимост към чужденците, днес има нарастваща нетърпимост към най-близките - семейството, приятелите, колегите до обществените движения и политическите организации

- В море от негативизъм, така присъщ на балканци и след 30 г. демокрация българинът изненадващо се нареди на 52-о място по индекс на човешко развитие сред най-развитите от 189 държави по света. Това стана ясно от доклад на ПРООН, оповестен неотдавна. Как го постигнахме, г-н Александров?

- Просто България стъпи на пътя на ускореното и догонващо развитие и това започва да носи резултати, но не и радост. Като беден и късноприсъединил се член на ЕС ние нямаме особен избор освен да продължим да вървим по този път, движени от желанието да се изравним или поне да доближим проспериращите страни в Европа. Същевременно сме потиснати от факта, че още сме на опашката. Това е парадоксът на догонващото развитие - постоянната неудовлетвореност, че си последен сред първите, която не позволява да оцениш постиженията и да им се зарадваш. Тъй че обективният напредък и засилващият се негативизъм само привидно си противоречат. При това догонващото развитие винаги е неравномерно, в едни сфери напредваме, в други изоставаме.

- За разлика от ПРООН, Евростат в края на октомври съобщи, че България е лидер в негативните класации по качество на живот - първи сме по дял хора без възможности да отопляват домовете си, всеки 3-и е с просрочени ипотека, наем, комунални сметки. Най-зле сме по качество на живот на хората с увреждания и децата със специални потребности. Тези данни за какво човешко развитие са знак?

- Тъкмо за неравномерно развитие и за нарастващо социално разслоение, при което най-уязвимите са в риск. По качество на публичните услуги, особено в сферата на здравеопазването, и на грижата за деца със специални потребности България изостава далеч зад развитите общества. Това е така, защото ние не разглеждаме състоянието на най-уязвимите групи като обществен въпрос, а като частен или семеен проблем и

отказваме да

инвестираме

в него

Неслучайно професиите в социалната сфера са най-ниско платените. Социалното страдание е приватизирано също като социалния успех. И точно за това не успяваме да превърнем икономическия подем в социален напредък.

- Доколко напредъкът е наша заслуга и доколко - резултат от външни фактори?

- И двете. Индексът “човешко развитие” е комплексен конструкт. Отчита различни параметри, които влияят върху качеството на живота - не само доходи и материално благосъстояние, но и сигурност, свободно време, природна среда. Въпреки че е модерно да се отдаваме на екологична паника, трябва да признаем, че с изключение на няколко замърсени града, България е едно изключително спокойно, чисто и просторно място, просто защото е слабо населена.

Средностатистическият българин разполага с много повече жизнено пространство, отколкото жителите на големите мравуняци, в които се превърнаха пренаселените космополитни градове. Но ние избираме да мислим за този простор не като за привилегия, а като за демографска драма, защото сме научени да

преживяваме реалността

в категориите на загубата,

упадъка и катастрофата

- Любопитното е, че и аз, журналистката, ви питам с известна доза спонтанна ирония към факта, че сме претърпели развитие за тези 30 години.

- Това е нормално. Преди 30 години България пое дългия и мъчителен път на завръщане в лоното на европейската цивилизация, към която по право принадлежим и от която бяхме насилствено откъснати от азиатските варвари. По този път бяха направени много жертви и компромиси, бяха положени много усилия, които все се оказваха недостатъчни. Тридесет години след началото на промените е натрупана умора и разочарование, а желаната и заслужена награда продължава да ни убягва. Става ясно, че пътят на развитието никога не свършва, че цивилизованият и благополучен живот изисква постоянно усилие и напрежение. Ако се отпуснем, ако занемарим грижата за материалната, социалната и духовната инфраструктура, тя бързо започва да се руши и разпада. Идва момент, в който се срива също като инфраструктурата на ВИК в Перник - и ние се оказваме в беда. Това откритие е депресивно и помрачава радостта от постигнатия напредък.

- Ние сякаш не можем да постигнем съгласие какво се случи през тези 30 години.

- Ние все още не можем да постигнем съгласие какво се случи преди това, в епохата на комунизма. Продължават да съжителстват два паралелни и взаимно отхвърлящи се разказа - носталгичният за социалистическия рай, и травматичният за тоталитарния ад. От тях идват и двата противоположни разказа за промените от последните три десетилетия. Единият е за успехите на демокрацията и пазарната икономика, който може да бъде подкрепен с купища факти и изследвания като например това на ПРООН за индекса на човешко развитие. Другият е разказът за упадъка и регреса, който също може да бъде убедително подкрепен с изследвания като това на Евростат, сриването на България в класацията за медийна свобода и пр. Всяка от двете версии претендира за истина от последна инстанция и яростно отхвърля алтернативната.

- Как го обяснявате?

- Това е парадоксът на свободата, която е и благословия, и проклятие - възможността не просто да избираш как да живееш, да грешиш и да плащаш висока цена за грешките, но и възможността да избереш как да опишеш живота си. Всеки път, когато говорим с вас за случващото се в България, ние волно или неволно опростяваме и изкривяваме картината на реалността, която е твърде сложна и противоречива, за да се помести в един разказ. Нашият прочит е по необходимост избирателен и в тази избирателност е нашата свобода, но зад нея се крие дяволът. Ако в тоталитарните общества е постулирана една-единствена версия за реалността, в свободните общества постоянно се сблъскват различни описания. Зад тях често стоят заинтересовани групи, които се опитват да наложат удобна за тях интерпретация. Битката за интерпретацията на близкото минало е битка за властта върху настоящето и залог за бъдещето. Природата на тази битка е чисто политическа и затова очаквам тя да продължи с несекващо ожесточение, без оглед на пораженията, които нанася върху психичното и моралното здраве на нацията.

- Кое описание надделява при нас, българите?

- Засега сякаш надделява разказът за загубения рай на социализма и съответно за ада на глобалния либерален капитализъм, в който зли отвъдморски сили са ни захвърлили с едничкото намерение да ни затрият. Забелязал съм, че този катастрофичен разказ носи някаква нездрава, почти перверзна наслада както на разказвачите, така и на част от слушателите.

- Защо клоним към него?

- Изглежда ни е по-лесно

да се свързваме с провала,

отколкото с успеха

Културата ни е съоръжила с умение да нормализираме провалите си - например като обвиняваме за тях някой друг, но не и успехите си, с които сякаш не знаем какво да правим. Затова провалът в България е легитимен, а успехът не е. Животът на много поколения в бедност, мизерия и несигурност възпитава една особена морална свитост, изразена в безутешната мъдрост “Много хубаво не е на хубаво”. Посланието е покъртително - не смей да се зарадваш, защото радостта ще ти донесе беда.

- Наскоро наша психоложка от БАН коментира в интервю за “24 часа”, че ние, българите, сме нацията с най-много негативни поговорки, а и като ни попитат “Как сте?”, все отговаряме с уклончивото “горе-долу”.

- Трудно ни е да признам, че сме добре, защото по нашите ширини това звучи неприлично. Да ти е широко около врата, да си щастлив и особено да вярваш, че го залужаваш, се смята за арогантно и скандално в света на свити, наплашени и лукави селяни, така добре описан от българските класици.

- Липсва ни самочувствие, съмняваме се в себе си ли?

- Не само. Да заявиш, че всичко ти е наред, е все едно да поканиш злото. Това е дълбоко суеверно мислене, зад което се крият столетия травматичен опит. Присъщо е на бедните традиционни общества, където благата са строго ограничени и

демонстрацията на

благополучие автоматично

предизвиква завист и злоба

Дори да си преуспял, трябва постоянно да мърмориш и да се оплакваш, за да не те намразят. В развитите общества нормата е точно обратна, там трябва да изтъкваш постиженията си, ако искаш да получиш уважение. Ние сме някъде по средата и затова се разкъсваме между забраните на бедняшката ни култура и желанието да се изфукаме, което идва със замогването и отварянето към света. Любен Дилов измисли прелестен начин да съчетае двете норми - като го попиташ как си, той отваря “Незаслужено добре!” Вече имаш право да си добре, но още нямаш право да си го заслужил.

- Затова ли все се слагаме в групата на недораслите да участват в клуба на богатите страни в ЕС?

- Изглежда по някакъв начин това ни устройва, защото позволява да се окайваме и да мрънкаме, а това е много по-лесно и приятно, отколкото да се мобилизираме и да се съревноваваме за по-добра позиция. Така обаче саботираме възможността да преуспеем като общност. Сякаш неосъзнато сме избрали да бъдем провалените сред успелите. Така можем да запазим версията за себе си като недооценени и прецакани от съдбата и същевременно да се ползваме тайно от благата на успеха.

- Според скорошно социологическо изследване българите хем са нещастни в личен план, хем са оптимисти за бъдещето. Как е възможно това съчетание?

- Не само е възможно, това е най-доброто възможно съчетание от гледна точка на функционирането на пазара. Идеалният пазарен агент трябва да бъде леко нещастен, тоест неудовлетворен от живота си, за да е мотивиран да работи, да печели и да потребява повече. А ако е напълно щастлив, току-виж се кротне и спре да опъва хомота. Същевременно не трябва да губи вяра в бъдещето, защото може да изпадне в тежка депресия, да се откаже да се бори и да напусне съревнованието, което си е чиста загуба за икономиката. Тъй че съвършената кондиция е умерена фрустрация, съчетана с нахъсан оптимизъм. Те са добра прогноза за икономически растеж в краткосрочен план. Разбира се, за да работи тази дяволска схема, е необходимо хората да вярват, че щастието ги чака зад ъгъла, само малко да се напънат - ще спечелят достатъчно пари, за да ги споходи.

- А българите вярват ли в това?

- Не съвсем. Вярват, че щастието идва с парите, но не вярват, че парите идват с работа. Затова капанът на пазара ни е хванал само за единия крак, другият още е в капана на утопията. Ние обичаме да се самоопределяме като трудолюбив народ, но работохолизмът определено не е на почит. Най-свидната мечта по тези земи е внезапното забогатяване по чудодеен начин, например да открием огромни залежи от нефт и газ в Черно море и изведнъж всички да заживеем като в Кувейт, или да ни споходи някакъв друг колективен рахат. Част от българите продължават да се оглеждат за нов политически спасител, който да ни поведе вкупом към охолно и безгрижно бъдеще. По-голямата част обаче са се простили с надеждата за колективно спасение и гледат да се спасяват поединично. Затова с мрачно упорство търкат билетчета от лотарията с надежда да ги огрее късметът. Не бих се изненадал, ако онова, което социолозите са регистрирали като оптимизъм, е всъщност непомръкващата вяра в окончателното билетче.

- Колко дълго може да се живее в очакване на чудо?

- Изненадващо дълго. Ние живяхме почти половин столетие в очакване на чудото на комунизма и още не можем да се свестим от това. Така и не го дочакахме, но за сметка на това ни споходи чудото на българския мирен преход, с който постепенно се разделяме. Сега се учим да живеем не в очакване на прекрасното бъдеще, а в несъвършеното настояще и това обяснява преобладаващо депресивното настроение.

- Къде виждате причина за депресията?

- В това, че с напускането на утопията бъдещето спира да функционира като обещание. Няма я вече еуфорията на очакването на чудо, налага се да живееш в реалността, а това означава да се бориш, да правиш усилия, да работиш и понякога да успяваш. Ако в първите години на промените демокрацията, пазарната икономика, Европейският съюз и прочие бяха светла мечта, сега са банална реалност. А съдбата на всяка сбъдната мечта е да се превърне в сиво ежедневие и да разочарова мечтателя.

- Кое е най-голямото ни разочарование?

- По мои наблюдения това е откритието, че забогатяването не води автоматично до щастие. В най-добрия случай води до ръст на потреблението, а потреблението и щастието са съвършено различни явления. С нарастването на потреблението нараства настървението, но не и щастието. Налага се тайната на човешкото благополучие да бъде търсена другаде.

- Къде?

- Според мен по пътя на вътрешното развитие и изграждането на хармонични човешки отношения. Но това предполага значителна емоционална зрялост, докато икономиката на потреблението предлага далеч по-прости, макар и фалшиви решения - да търчим по моловете и да дебнем намаленията, за да натъпчем дома си - и живота си - с колкото може повече излишни вещи. Материалната задоволеност е необходимо, но не и достатъчно условие за човешкото благополучие - нужен е и смисъл. Той обаче не се постига чрез потребление, а чрез съзидание и споделяне, предполага наличие на общност.

Потреблението отчуждава,

общността сближава

Изграждането и поддържането на хармонична общност се оказва далеч по-сложна материя от забогатяването.

- Оказва се, пак според проучване, че българите сме с най-слабо чувство за общност измежду всички европейски народи. Има ли връзка това с прехода към демокрация и пазарна икономика?

- Измерването на качеството на отношенията в една общност, тоест на социалния капитал, е деликатна материя. Според мен въпросното проучване регистрира по-скоро какво мислят хората за своите общности, отколкото как точно се свързват помежду си. В България наистина има изразено усещане за разпад на общностите, включително на малките интимни общности. След вълната от нетърпимост към чужденците, която беше подхранвана с политически цели, сега наблюдавам нарастваща раздразнителност и нетърпимост към най-близките - от членовете на семейството през приятелските групи до обществените движения и политическите организации. Хора, които доскоро са били неразделни, изведнъж се смразяват, започват да се нападат, нараняват, хейтят и охулват в социалните мрежи, сякаш са си загубили ума.

- Знак за какво е тази омраза и нетърпимост?

- Изглежда като остра криза на модела на социално свързване. От гледна точка на социалния капитал ние сме в преход между два режима на свързване - родово племенната солидарност, която налага двойни стандарти и подхранва корупцията, клиентелизма и вулгарния национализъм, и модерния тип свързване в общности и организации на базата на споделени ценности и договорени интереси, което трудно си пробива път в нашето фамилистко общество, пронизано от кланово-семейни връзки. Това преходно състояние, известно като аномия, е нестабилно и може да отключи разрушителна дезинтеграция и регрес към примитивни форми на групов живот. Хората в България интуитивно долавят този риск и затова се тревожат за състоянието на общността. Тази тревога е основателна и може да бъде здравословна, ако доведе до общностно действие.

Харалан Александров е роден през 1967 г. в София

Завършил е българска филология в СУ “Св. Климент Охридски"

Има защитена докторска степен по антропология в България и по организационни изследвания във Великобритания

Преподавател е в НБУ

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>