Малина Крумова: 100 живота на година ще се спасят, ако се слага колан на задната седалка

03.01.2020 07:00 Марияна Бойкова
Малина Крумова

През 2020 г. посланието ни е: На пътя животът е с предимство,  казва председателката на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата"

Още акценти

Скоростта е основна причина за 30% от всички пътнотранспортни произшествия в България

- Над 80% от българите не слагат колан на задната седалка

- През годината ще направим преглед на цялата пътна мрежа

 

- Г-жо Крумова, 2019 г. беше първата на Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Какво свършихте и успявате ли да координирате усилията на няколко министерства и институции, каквато беше една от целите за създаването на тази държавна структура?

- Изпращаме една година, в която бяха предприети основополагащи мерки за пътната безопасност и такива, които тепърва ще дадат все по-голям резултат. Агенцията, която ръководя, бе създадена в началото на годината и за няколко месеца успяхме да направим първия цялостен анализ на пътната безопасност в България - документ, който вече е утвърден и с решение на Министерски съвет. С него се поставя основата, на която да разработим и стратегията за повишаване на безопасността на движението в следващите 10 г.

Съвместно с колегите от Министерството на образованието и науката работим по цялостна нова концепция за подобрение на обучението.

- Тези дни министерството на транспорта публикува за обществено обсъждане промени в наредбата за изпитите - задаване с GPS на маршрута за кормуване, бели стаи за решаване на листовки. Как ще ги коментирате?

- Казах го и на дискусията на в. “24 часа” “Карай умно, стигни жив”. Шофьорският курс и изпит са само един практичен елемент от обучението през целия живот. Приветстваме всяка инициатива, която го подобрява, но е много важно да разработим цялостна концепция за промяна на обучението и тя да започне от детските градини и училищата. Да направим обучението много по-интерактивно - да го извадим от класната стая и за него да се организират различни открити уроци. Това е стратегическа цел, по която вече работим с колегите от Министерството на образованието.

- Да се върнем към оглавяваната от вас агенция - какво още свършихте през първата година?

- Заедно с другите ангажирани институции участвахме в разработването на няколко законодателни промени, които имат значение за повишаване на безопасността на движението по пътищата. Създаден бе и Национален координационен център за безопасно движение по пътищата - една инициатива на министъра на вътрешните работи Младен Маринов, която подкрепяме и която считаме, че ще разгърне своята дейност през 2020 г. В него влизат представители на всички ангажирани институции, като при всеки по-мащабен инцидент на пътя те поемат оперативната координация на всички сили, които да се насочат към него. Целта е както да се подобри реакцията, така и по-бързо да се организират обходни маршрути и информиране на пътуващите. Заедно с всичко останало през изминалата година успяхме да поставим пътната безопасност в дневния ред на всички институции и на обществото - най-важната основа за надграждане на последващите ни общи действия.

- Обявихте, че през тази година ще разработвате нова стратегия за пътна безопасност. Какво ще залегне в нея, какви цели си поставя България за следващите 10 години?

- Много е рано да говорим в детайли по стратегията. Всъщност най-важното е да я разработим така, че да сме сигурни, че поставяме реални цели с конкретни индикатори за тяхното следене. Не искам да звучи като критика, но основната слабост на стратегията, приета през 2011 г., е, че голяма част от разписаните мерки са много общи и по-скоро пожелателни. Амбицията ни за новия стратегически документ е да бъде много по-конкретен и детайлен. И най-важното: да имаме ясни индикатори, с които да следим изпълнението, за да знаем във всеки един момент къде се справяме и къде е необходима още работа. Ако искаме България да бъде сред добрите примери по пътна безопасност, трябва да осъзнаем, че в стратегическите ни документи колкото важна е крайната цел, която залагаме за намаляване на броя на загиналите, толкова важни са и средствата, които набелязваме, за да я достигнем. Още повече че пътната безопасност е сфера, в която устойчивите резултати могат да се постигнат само ако има координирани действия във всички области, имащи отношение към нея - поведение на водача, състояние на инфраструктурата и автомобилния парк, контролната дейност и подготовката на хората. Умишлено от всички тези теми изключвам веригата на спешната помощ - защото, ако стигнем до нея, значи не сме си свършили работата по превенцията.

- Какви други инициативи предстоят през 2020 г.?

- Министерският съвет обяви 2020-а за година на активна работа по опазване на живота и здравето на участниците в движението по пътищата под мотото “На пътя животът е с предимство” - акт, с който за пореден път се потвърждава политическата ангажираност на най-високо ниво с темата. Едно от най-мащабните неща, които ни предстои през годината, е да направим преглед на цялата пътна мрежа. Пътната безопасност е свързана с много средства. За съжаление, държавният бюджет не може да си позволи да извърши всички дейности сега и веднага. Затова трябва да набележим кои са основните критични участъци с голяма натовареност на трафика и да предприемем допълнителни мерки за тяхното максимално обезопасяване. Мярка, която със сигурност ще доведе и до промяна в цифрите на пътния травматизъм. Затова одитите по пътна безопасност, които работим съвместно с АПИ, ще бъдат разширени към цялата пътна мрежа. И това са най-неотложните действия, насочени към инфраструктурата.

- Ако отидем към контрола и санкциите за нарушителите на пътя, какъв е ефектът от тях, ако не бъдат събрани?

- Основен приоритет при контрола е да създадем механизъм за бързо събиране на санкциите, наложени от контролните органи. За обществеността интерес представлява идеята всеки патрулен автомобил на Пътна полиция да бъде оборудван с ПОС терминал – нещо, което се надявам да стане факт през 2020 г. Със сигурност това е мярка, която ще подобри още вземанията, защото всеки нарушител ще може веднага на място да заплати своята санкция.

 Така и превантивният ефект е много по-голям - защото веднага усещаш финансовата санкция на неразумното си поведение. Сега процедурата често е много бавна и тромава. Да не говорим за фишовете от мобилни технически средства, които може и с година закъснение да ни намерят. Затова искаме да има такава система, която да съкрати целия този срок и той да отнема дни, а не месеци, както е в момента.

- Какво показват анализите ви, коя е основната причина да имаме толкова много катастрофи в България?

- Според статистиката на МВР скоростта продължава да е основна причина за възникване на пътнотранспортните произшествия - около 30% от тези през 2018 г. Въпреки че тази цифра се основава на предварителните огледи на инцидентите, все пак показва, че това е основна тема, свързана с пътната безопасност. Все още нямаме обобщените данни за 2019 г., но от предварителните е видно, че този дял остава в същите рамки. Тук обаче включваме както превишената, така и несъобразената скорост. А двата фактора са много различни, защото второто е едно много разтегаемо понятие. Аз винаги задавам въпроса - според какво не е била съобразена скоростта: метеорологичните условия, пътната инфраструктура, уменията на водача или изправността на превозното средство? Виждате, че това са много различни хипотези, които изискват и различни последващи действия. Трябва да спрем да бъдем регистратори на пътнотранспортните произшествия, а активно да работим за промяна на средата с всичките ѝ компоненти. Затова по наша инициатива се работи за промяна на методиката за обследване на тежите инциденти. Идеята ни е да се сформират екипи, които да включват различни специалисти - пътни инженери, следователи, лекари и т.н. Така че една катастрофа да бъде изследвана от всичките нейни компоненти и да имаме заключение - как се е случила тя и какво можем да направим, за да не се повтори. Това е най-важното: в живота трябва да се учиш от грешките си. Същото трябва да правим и в сферата на пътната безопасност - може някъде държавата да не си е свършила работата, може водачът да е бил безотговорен. Каквато и да е причината обаче, ние трябва да я установим и отстраним. Така че това е изключително важна инициатива и аз се радвам, че през 2019 г. заедно с колегите от МВР, транспортното министерство и АПИ успяхме да сформираме такива общи екипи и заедно изследвахме някои от най-тежките инциденти, които се случиха в края на годината.

- Реализирахте и няколко информационни кампании през изминалата година. Имате ли данни какъв е ефектът от тях?

- Сами осъзнавате, че е много трудно да проследиш конкретния ефект от промяна на поведението. Особено в кратки срокове. Мога да дам пример с кампанията “Пиши, когато стигнеш”, която разгърнахме в последните месеци. Благодарение на партньорството ни с медии и различни организации тя достигна до над 1 млн. души. Това е добро начало, но още по-важно е да знаем колко от тези хора наистина са се замислили колко опасна може да е употребата на мобилен телефон, докато шофират, и наистина да са се променили. Когато говорим за информационните кампании за пови шаване на пътната безопасност, за мен е много важно да знаем проблемите, за да планираме къде да насочим усилията си.

- Дайте пример къде насочвате усилията си?

- Средно на година около 25% от всички тежки пътнотранспортни произшествия са само с едно превозно средство – т.нар. самокатастрофирали. Очевидно е, че имаме проблем в тази посока и основните фактори са отвличане на внимание и преумора. Затова и съсредоточихме усилия да покажем колко опасно може да бъде това наглед дребно нарушение - да прочетеш съобщение или да напишеш съвсем кратък отговор на телефона си, докато шофираш.

Друг пример – над 80% от хората не поставят обезопасителните колани, когато пътуват на задната седалка. Същевременно анализът на инцидентите показва, че 100 живота на година можеха да бъдат спасени, ако водачите и пътниците в тези превозни средства бяха с колани – ето още една тема, в която ще съсредоточим усилия през 2020 г. Още нещо тревожно - около 90% от българите не знаят докога трябва да използват специализирано детско столче и най-често го демонтират, когато детето започне да се оплаква и не иска да стои в него. А то е абсолютно задължително до достигане ръст на детето от 150 cм и е средство, което спасява живот.

- Това ли ще са акцентите в работата ви през 2020 г. - колани, детски столчета и употреба на телефон?

- Заедно с тези теми през изминалата година акцентирахме и на превенция на скорост и алкохол като приоритетни теми в различните информационни активности, които правихме. През 2020 г. към тях ще прибавим и преумората - да научим хората как да я разпознават и да не допуснат да попаднат сами в рискова ситуация на пътя. Не по-малко важно е да продължим и целенасочена работа с децата - да ги научим на основните правила за пътна безопасност. Да изградим повече тематични площадки и да направим обучението по-интерактивно в училищата и детските градини.

Велосипедисти, пешеходци, а и ползвателите на новите алтернативни форми на придвижване като електрическите тротинетки също ще продължат да бъдат във фокуса на нашето внимание. Ще насочим вниманието и към техническата изправност на автомобилите. Трябва да променим нагласата, че техническият преглед е едно задължение, което много хора дори се опитват да заобиколят. Това е много важен механизъм да установим дали превозното ни средство е изправно и да отстраним проблемите, преди те да са ни въвлекли в рискова ситуация на пътя.

Когато говорим за всички планирани информационни активности, големият проблем е, че ресурсите винаги са ограничени. Затова се стремим повече организации, компании и институции да обединяват усилия по темата. В процес сме на разработване на национална комуникационна стратегия, която да бъде под формата на наръчник, за да могат всички желаещи да допринесат по темата. Защото сега множество организации и частни компании работят в тази посока, но по единично. Искаме да ги подкрепим, за да могат усилията им да бъдат максимално ефективни.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>