Вълчев: Заплатите в Художествената академия ще бъдат изплатени
Проблемът при Националната художествена академия не е толкова голям, той ще се реши за около месец. Това заяви в "Още от деня" по БНТ министърът на образованието Красимир Вълчев след информацията за 600 000 лв. финансов дефицит във висшето учебно заведение.
Заплатите на служителите в НХА ще бъдат изплатени, увери министър Вълчев.
"Ще съберем пари за ноемврийските и декемврийските заплати, следващия месец служителите ще получат декемврийските заплати. Ректорът вече понесе управленска отговорност. В този случай нямаме злоупотреба, имаме лошо планиране и приоритизиране на други разходи пред тези за заплати", каза Вълчев.
Не са си направили сметката, но за догодина бюджетът им е много по-добър, с около милион повече, категоричен е министър Вълчев.
По думите му съчетаването на чисто академично с финансово управление води до пороци и ръководството трябва да се раздели.
"Дотолкова, доколкото ректорът трябва да се занимава с учебни планове, с програми, а не с чисто битови или финансови проблеми. Във всички случаи, ние ще препоръчаме на висшите училища разделяне на финансовата отговорност от ректорите. Предвиждаме заедно да изработим един списък от стратегически цели и задачи", каза Вълчев.
Министърът на образованието коментира и предложението за задължително предучилищно обучение на 4-годишните деца.
"Това е периодът, в който най-силно се развиват когнитивните и езиковите способности. Този период е ключов за социализация при децата. Направихме анализ - 70 млн. лв. има в бюджета за 2020 г. Можем да говорим, че до 2-3 години ще бъдат изградени между 80 и 100 детски градини. Ако има проблем, той ще остане само в София. Ще дадем възможност общината да реши кога да се включи в мярката с период на отлагане до 2 години", поясни Вълчев.
Министър Вълчев е категоричен, че образователната система трябва да се преориентира по-бързо към трансформиране на знанията към уменията, а учителите трябва да имат по-голяма свобода, за да затвърждават прехода от знания към умения. Днес децата живеят в информационна среда и системите се префокусират, допълни Вълчев.