Без “Хемус” Северът ще е все така беден

13.12.2019 10:00 Самуил Огнянов

Магистралата не е любима на един или друг управник, а е нужна на 2,7 млн. души

Да се води дебат дали е нужна магистрала “Хемус”, може да се определи като повече от безпредметно. Надали има някой, който да отрече ефекта от добрата инфраструктура върху икономическото развитие.

Достатъчно е да се погледне какво се случи в Южна България след завършването на “Тракия” и заводите, които бяха построени там в последните години. И след това да обърне поглед към българския Север, който редовно попада в статистиките на ЕС като един от най-бедните райони.

Тази разлика може да се преодолее с построяването на магистрали. В случая “Хемус”. Ползите от нея са няколко: ограничаване на миграцията на хората, повишаване на доходите и стандарта на живот, откриване на работни места, развитие на туризма. И не само заради съкращаването на пътя до курортите по Северното Черноморие, а с привличането на чужди туристи, които ще могат да посетят и други градове по пътя на магистралата.

Да, построяването на магистралата е дадено на държавна фирма. И в това няма нищо лошо, защото се избягва протакането от обжалването на евентуална обществена поръчка за избор на изпълнител. Но тази държавна фирма работи с множество поддоставчици и това създава допълнителен бизнес на местно ниво. А и ще наема хора, което създава работни места. И това ще продължи няколко години.

Ако някой се съмнява, че “Хемус” е нужна, да попита кметовете на големите градове в Северна България - надали ще има и един, който да каже, че не иска магистралата да бъде построена.

И още един пример - само от съкратеното време за пътуване и по-малките разходи ефектът от магистрала “Тракия” за 10 г. се изчислява на 1 млрд. лв. Без в сметката да влизат инвестициите в нови заводи в Южна България и нарасналите приходи от туризъм.

Поради това е странно да се говори, че “Хемус” била любима на този или онзи управник - не, тя просто е необходима за 2,7 млн. души, които живеят в Северна България. А сегашното правителство просто е първото, което гарантира, че магистралата ще бъде завършена, и отпусна пари за това. Което е напълно оправдана политика от икономическа гледна точка.

Разбира се, само магистрала не стига, има да се върши огромна работа по привличането на инвеститори в изостаналите райони на север. Но интерес на компаниите не липсва - наскоро стана ясно, че австрийска компания планира 150 млн. евро инвестции в проект до Велико Търново. За Севлиево и Габрово има инвестиционни намерения за 10 нови производства.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>