Никола Минков: Три са основните разлики между успешната и неуспешната SEO агенция
Никола Минков е основател и CEO на Serpact. Никола има международен опит в оптимизацията на търсещи машини от 2012 година. Фокусът му е над Техническа оптимизация, изграждане на Content маркетинг стратегии, планиране и прогнозиране на цялостни кампании по SEO, създаване на стратегии за управление на SERP резултати. Serpact е носител на най-престижната Европейска SEO награда - European Search Awards. Никола Минков е лектор на редица международни събития и на почти всички български събития.
- Никола, здравей! Благодарим ти, че се съгласи да дадеш това интервю пред 24 часа. Как си? Знаем, че последните седмици са много натоварени за теб.
- Благодаря за поканата. Чудесно и няма как да се чувствам различно, защото успяхме да постигнем всички цели за годината, което ме кара да бъда горд с екипа ни.
- Знаем, че тази година спечелихте най-престижната европейска награда за SEO?
- Да, точно така. Успяхме да спечелим , като сме първата българска агенция с подобна награда. За нас това е голямо признание, както и вярвам за целия дигитален бранш в България, защото нито бяхме най-голямата агенция във финалната фаза, нито бяхме с най-дългата история. Ние сме едва на 4 години агенция и успяхме да бъдем оценени на Европейско ниво, както никоя друга българска агенция досега.
Освен това спечелихме в категорията с най-голяма конкуренция, което прави победата още по-сладка. Тук е мястото да благодаря на Атанас Танев, CEO на - проектът с който спечелихме наградата. Това е един човек чудо, човек който работи ден и нощ, човек на който се възхищавам истински за амбицията му. Благодаря му за доверието, както и на целия екип на Efirbet.com - страхотни сте!
- Как се отрази това на Serpact?
- Вижте, аз винаги съм се старал да си повтарям, че човек трябва да се гордее с постигнатото, но и да не забравяме, че смирението е доста важно. Виждал съм доста често в живота хората да живеят в заблуда, както се казва измамното чувство, че летиш, докато всъщност падаш.
Стъпили сме здраво на земята и работим, произвеждаме, разширяваме се и инвестираме изключително много в няколко направления с цел още по-високи резултати за нашите клиенти.
- Кои са тези направления?
- През първото тримесечие на годината и началото на второто тримесечие успяхме успешно да променим инфраструктурата на управление в компанията, което в момента ни позволява да растем колкото искаме. За нас вече няма значение дали сме 20, 50 или 100 служители в компанията.
От средата на второто тримесечие на годината до края на третото тримесечие създадохме четири собствени софтуера, което оптимизира процесите в компанията ни с цели 32%, което е несъизмеримо в сравнение с предходни периоди. Това ни позволява да работим по-умно, качествено и независимо. Примерно, един от софтуерите ни спестява средно по 350 часа работа на месец, което са си двама служители.
Последната част от годината успяхме да създадем и вътрешен маркетинг отдел на Serpact, което вярвам, че ще ни се отплати в дългосрочен период от време.
- Звучи впечатляващо, поздравления. Защо SEO в България продължава да се подценява?
- Причините са няколко. Първо има доста “специалисти”, по-точно бих нарекъл шарлатани, които злоупотребяват и предлагат услугата без дори да имат представа за основните параметри, които влияят за класиране на един уеб-сайт в търсещи машини.
Втората причина е, че дори да имат представа много агенции поемат повече работа отколкото могат да свършват. Няма как агенция с 6, 7 човека занимаващи се със SEO да имат над 200 проекта, не е възможно. За мое щастие SEO се промени, променя се и става все по-сложно, като казвам сложно визирам, че всяка ниша, език и локация имат нужда от персонализиран подход. Преди години са работили модели, в които повтарянето на едни и същи задачи носят успех за даден бизнес, но това вече не е така и то от няколко години.
Има и много други причини, като това да преглътнеш егото си. Малко са специалистите, които ще си признаят, че не знаят нещо, но това е по-скоро характерна черта за българите като цяло за жалост. За щастие ние се обучаваме изключително много и всекидневно, което ни дава увереност във всеки проект.
- Какво би посъветвал хората, които тепърва ще навлизат в бранша?
- Да сядат и да четат! Да работят поне 6 дни в седмицата по 16 часа и тогава резултата няма да закъснее. Поне при мен е така от 7 години вече и работи.
В SEO, а като цяло и в живота няма как само да взимаш, трябва и да даваш. Затова трябва да се споделят знанията, да бъдем по-откровени един към друг и да работим заедно.
Няколко пъти съм казвал, че за да развием нишата в България, трябва да има “здравословна конкуренция”, а не обратното. Това идва и от опита ми, обиколил съм не малко конференции и обучения по света (може би над 30 държави за последните 3 години), дори вече съм лектор на някой от тях, но това се дължи и на чистата игра, която играя, освен знанията без които не може.
Ние даваме и ще продължим да даваме на бранша в България и чужбина, пример са нашите уебинари с международни и български експерти. Това е продукт с огромна добавена стойност, който дава безплатно знания на всички.
- Какви са прогнозите ви за 2020 година?
- Определено съдейки по 2019 година и пазара в чужбина, а и този в България, очаквам все по-големи нива на търсена на услуги в дигиталния маркетинг. За нас 2019 година беше много успешна, ето и малко данни, които съм извадил към 01.12.2019 година:
- Над 10 500 успешно реализирани задачи;
- Получили сме над 700 запитвания от клиенти;
- Над 42 000 активности по всички задачи по проектите;
- Над 355 000 активности във вътрешната система на Serpact;
И това всичко от сравнително малък екип от почти 20 човека. През 2020 година имаме поставени цели, но основното е да продължаваме да работим все по-умно използвайки собствени инструменти, които създаваме и надграждаме, както и да увеличим пазарния си дял в чужбина.