Димитър Николов: Град, който строи нови училища, има бъдеще - Бургас е такъв
Скоро бургазлии сами ще казват какво искат пред дома си и нещата ще се случват по-бързо
Държа на вниманието към детайла, тъй като да откриваш дефекти в новоизпълнен проект, дразни не само живеещите наблизо хора, но и мен
Много важно е средното образование да е обвързано с нуждите на бизнеса, който не търси само висшисти. Затова ще модернизираме материалната база в професионалните училища
Ще вложа много усилия за изграждане на университетска детска болница със спешен център, която да обедини всички педиатрични специалности
- Г-н Николов, кой е най-запомнящият се Никулден в живота ви?
- Няма Никулден, който да не помня. Но най-запомнящ се ще си остане този през 2007 г. Бях кмет на Бургас само от един месец. Дотогава Никулден се празнуваше с концерт на закрито в операта, а половината места бяха с покани. С екипа ми решихме да направим
сцена на открито
и всички бургазлии
да излязат да се
забавляват заедно
За специален гост тогава поканихме поета Иван Ванев, автор на текста на песента “Бургаски вечери”. По онова време беше болен, позабравен. Поканихме го на сцената да поздрави своите съграждани. Още ми е пред очите - просълзен, но усмихнат и с една роза в ръката. Няколко месеца по-късно Бог го прибра.
На онзи никулденски концерт валеше дъжд, духаше студен вятър и на площада излязоха едва 50-ина души. Но ние не се отказахме. За моя радост инициативата да празнуваме заедно навън се наложи и през последните години на пл. “Тройката” се събират хиляди.
- Какво ще пожелаете на бургазлии за празника?
- Да са здрави, да се уважават помежду си, да гледат смело напред. Вече нееднократно доказахме, че когато сме обединени около важните цели на града, успяваме да ги постигнем. А Бургас съвсем не е покорил всички върхове, към които се стреми. Имаме амбиции, цели и планове за следващите години. Аз ще направя, каквото мога. После друг кмет трябва да продължи, ако може и с по-високо темпо.
Да лежиш върху стари лаври е непродуктивно. Живеем и работим в конкурентна среда. Всяко забавяне дава шанс на други градове да ни изпреварят.
Пожелавам също така добро настроение на бургазлии и весело посрещане на Никулден. И общината ще помогне за това, като украси града и подготви интересна празнична програма.
- Направихте голям жест към пенсионерите над 75 г. да пътуват безплатно в рейса през почивните дни и празниците. Може ли да си го позволи бюджетът, който ще компенсира общинския превозвач “Бургасбус”?
- В този случай не бива да се фокусираме единствено във финансовата тежест за общината. Ще я понесем, можем да си го позволим.
Младите и работещите
от средното поколение
имаме дълг към
по-възрастните
Нека бургаските пенсионери се възползват от тази възможност и да посещават по-често културни събития. Имаме много такива с вход свободен - всеки уикенд има концерт, изложба, представление или представяне на книга. Нека публиката им да е повече и нека в Бургас хората да достигат дълбоки старини вдъхновено и с усмивка.
- При благоустрояването на града казахте, че ще акцентирате в междублоковите пространства и в детайлите. Какво означава това?
- Големите теми за развитие на града са важни, но всеки бургазлия се надява да види пред блока, кооперацията или къщата си нещо ново, удобно и полезно. Затова продължаваме с мащабни инвестиции в благоустрояването на вътрешнокварталните пространства, но включваме в процеса и жителите по места.
Съвсем скоро ще обявим как те да подават заявления, в които сами да посочат какво искат да бъде направено край техните домове - повече зеленина или пък паркоместа, детска или спортна площадка, парково пространство с алеи. Там, където има съгласие между съседите и се гледа в една посока, нещата ще се случат по-бързо.
Друго, на което ще държа, е вниманието към детайла, защото да откриваш дефекти в един новоизпълнен проект, е нещо, което дразни не само живеещите наблизо хора, но и мен.
- По ваше предложение общинският съвет гласува закупуването с европейски средства на нови електрически рейсове и общината подписа договор с екоминистерството. Кога да ги очакват бургазлии и освен от екологична гледна точка с какво ще допринесат за подобряване на обществения транспорт на Бургас?
- Задействани са необходимите административни процедури и вярвам, че
през 2020 г. в Бургас
трябва да бъдат
доставени новите 56
електрически автобуса
Това ще ни позволи да пуснем допълнителни курсове по най-натоварените линии, за да се чака по-малко по спирките и да търсим варианти за съкращаване на времето за придвижване с градски транспорт.
Знаете, че през последните години няколко съставни селища проведоха референдуми и избраха да станат квартали на Бургас. Общината се постара да ги включи по най-добрия начин в системата на градския транспорт, но така възникна нужда от допълнителни превозни средства.
Новите електробуси ще помогнат за решаване на понякога възникнали проблеми с разписанията при пътни инциденти и повреди. Наличието на повече автобуси ще даде възможност за бърза реакция и подмяна на превозните средства с изправни.
Същевременно ще стане възможно част от сегашните автобуси да бъдат изведени от рамките на града, за да бъдат обслужвани и съставните селища с климатизирани и екологично чисти возила.
- Обявихте изграждането на 6 нови промишлени зони в Бургас. Северната вече е почти запълнена, на какъв етап е южната около “Меден рудник” и с каква индустрия ще бъдат останалите 4 - в Равнец, “Долно Езерево”, “Девети километър” и в “Черно море”. Има ли започнати процедури за промяна на предназначението на терените за бъдещите индустриални паркове?
- Вече е готов проектът за изграждане на обслужващите улици и техническата инфраструктура за втори етап на Индустриален и логистичен парк - Бургас, при входа на кв. “Меден рудник”. Работим по засипване и заравняване на терена, който е бивше депо за строителни отпадъци. Нямам съмнение, че когато осигурим транспортен достъп и прокараме всички необходими комуникации дотам - ток, вода, газ, интернет, за терените в тази зона бързо ще се намерят инвеститори.
Предизвикателство ще бъдат останалите индустриални зони, с чието обособяване се ангажирах. Най-вече тази в Равнец, тъй като говорим за огромен терен с площ над 3000 декара.
Но с помощ от държавата и много работа от страна на общинската администрация вярвам, че ще успеем. Аз не се отказвам лесно, особено когато съм поел лично даден ангажимент. И
в момента се работи
по всички изброени
6 индустриални зони
- някъде нещата са на етап промяна в предназначението на терените, другаде имаме изготвени и вече одобрени подробни устройствени планове.
- През последните години Бургас се наложи като водещ модел в образованието - въвеждането на задължителния английски в детските градини, здравословното хранене, първокласното начало с изравнен старт за първолаците във всички училища, изграждането на IT гимназията и още куп полезни нововъведения. Какво още предстои?
- След като санирахме детските градини и училищата, обновихме базите на много от професионалните гимназии, е време да обърнем по-сериозно внимание и на училищните дворове. Десетки такива проекти ще бъдат изпълнени през следващите 4 години. Техническата подготовка на няколко от тях приключи, така че ги започваме още през 2020 г.
Изключително важно е нашето средно образование да е обвързано с нуждите на бизнеса, който не търси само висшисти. Затова продължаваме с модернизиране на материалната база в професионалните ни училища и разкриване на нови специалности.
Община Бургас ще продължи да подкрепя обучения, организирани от IT и аутсорсинг индустрията, защото те предпочитат сами да си подготвят кадрите, които впоследствие наемат.
Продължавам да
работя за каузата в
Бургас да отворят
врати филиали на
престижни
университети
със специалности, които не дублират съществуващите в града.
- Има ли Бургас нужда от нови училища?
- Град, в който не само не се закриват, а се налага строителство на нови училища, е град с бъдеще. Бургас е такъв. Вече изготвихме проекти за строителство на нови училищни сгради в дворовете на СУ “Св. св. Кирил и Методий” и Гимназията по компютърно програмиране, които ще са в непосредствена близост до старите им сгради. Но това няма да е достатъчно. Затова работим по още няколко варианта за решаване на проблема със сградния фонд в още няколко училища. Ще изнесем повече информация, когато имаме готовност.
- Обявихте здравеопазването като един от акцентите в програмата ви за следващите 4 г. В какво ще се изрази това?
- Обявих амбициозна програма в сферата на здравеопазването и вече започнахме подготовката за изпълнението . Ще вложа много усилия за изграждането на университетска детска болница със спешен център и високотехнологично оборудване, която да обедини всички педиатрични специалности на едно място.
Това ще позволи комплексно лечение на децата не само от община Бургас, а и от цяла Източна България.
В момента кандидатстваме за европейско финансиране с проект за създаване на югоизточен научноизследователски център по генетика и биотехнологии. Наши партньори са университетът “Проф. д-р Асен Златаров”, както и лечебни заведения, регистрирани на територията на община Бургас - МБАЛ “Лайф Хоспитал” ЕООД, самостоятелна медико-диагностична лаборатория “Лина” ЕООД и МБАЛ “Д-р Маджуров” ООД. Ръководител на проекта е доц. Цветан Велинов - вр. и. д. декан на новия бургаски Факултет по медицина.
Много разчитам постоянно да увеличаваме приема и качеството на обучение в новия Медицински факултет, защото да обучаваш собствени лекари, е от голяма важност за общинското здравеопазване.
Комплексен онкологичен център (КОЦ) - Бургас, ще стане най-модерният в България със затваряне на цикъла от предоставяни медицински услуги - дооборудваме го с ПЕТ скенер, гамакамера за брахитерапия, осигуряване на максимални условия за диагностика, лечение и последващо наблюдение на този тип заболявания. Вече стартира изграждането на нова сграда към КОЦ, в която ще бъде разположено отделението по нуклеарна медицина и сектор “Брахитерапия” към отделението по лъчелечение.
Предстои също така ремонт на всички педиатрични кабинети и чакални в диагностично-консултативните центрове в Бургас.
- Ще продължи ли общината политиката си за привличане на нискотарифни авиокомпании, които да доведат допълнително туристи по морето освен чартърите?
- Винаги сме го правили и ще продължим да оказваме подкрепа за увеличаване свързаността на Бургас със света по въздух. Но едновременно с това ще работим по всички останали проекти, които да направят града още по-важен и атрактивен.
Това е, което най-много привлича авиокомпаниите заедно със стратегическото разположение, разбира се. Британската Jet 2, която започна да оперира тук миналата година с полети от/до Великобритания, е доволна и остава. Компанията “Лауда еър” обяви полети Бургас - Виена от 2020 г. Вярвам, че ще продължим да сме интересни на този пазар.
- Кога ще е готов новият пристан на остров Света Анастасия?
- Надявам се успешно да изпълним проекта през 2020 г. Новият пристан ще има защитна функция, пазейки от ерозия скалистата основа на острова, а и ще направи по-безопасно акостирането, тъй като на стария при малко по-силна вълна то става невъзможно. Съоръжението ще даде възможност повече плавателни съдове да акостират на острова.
- През последните години отвоювахте част от пристанището за граждани, превръщайки старите кейове в зона за обществен достъп. Има ли още накъде да се разраства?
- Отварянето на тази зона е една осъществена голяма мечта на поколения бургазлии. Неслучайно тя се превръща във все по-предпочитано място и за жителите, и за гостите на града. В момента там се строи конгресен център, в който ще се случват много събития и ще е ново място и за култура, и за образование, и за форуми.
Работим активно и по откриването на детски научен център с планетариум, които ще отворят врати през следващата година. Има голям потенциал за развитие на тази зона и тя ще става все по- интересна, предпочитана и емблематична за Бургас.
- Има ли движение по проекта за северен обход на Бургас при Пети километър?
- Движим се в положителна посока. Правителството отпусна необходимите средства за отчуждаване на терените по трасето на Северния обход. Нужно е време това да се случи документално и административно, но тази първа крачка не може да остане единствена и аз вярвам, че наближава времето да направим и следващите - проектиране и същинското строителство.
Заедно с реализирания преди няколко години Южен обход Северният ще изведе още по-голяма част от транзитния поток автомобили извън Бургас, спестявайки на неговите жители отрови във въздуха, а на шофьорите - време и нерви.