Менда Стоянова: Защо общините не се сдружат и не ползват споделени услуги, за да събират повече от местните данъци
Дано се види “хляб” в идеята и се намерят поддръжници, казва шефката на бюджетната комисия в парламента
И още акценти
Бюджетът отговаря на управленската програма, около която се формира коалицията, затова не очаквам изненади при гласуването
За криза е много рано да се говори, въпреки че има известно забавяне в растежа на икономиките
Ефектът, който е търсен, когато е правена системата с втория стълб, може да се прояви с натрупване за поне 40 години
Най-добре е да се премахне категоризацията на апартаментите в онлайн платформите и да се впишат в национален регистър
- Ще имаме ли бюджет в началото на декември, г-жо Стоянова? Има ли горещи за управляващата коалиция теми в него, които могат да го лишат от подкрепа в зала?
- Убедена съм, че през първата седмица на декември ще имаме бюджет. В края на миналата седмица в бюджетната комисия разгледахме всички предложения. Нямаше изненади, затова не смятам, че такива ще има в зала. Коалицията е стабилна, а бюджетът за догодина напълно отговаря на управленската програма, около която се формираха коалицията и правителството. Не виждам никакви причини да има напрежение.
- Социален, консервативен, реформаторски, първият без дефицит… как бихте го определили? Впрочем рисково ли е залагането на нулев дефицит? Ами ако не си съберем приходите, как ще направим планираните разходи?
- Нулевият дефицит е вид буфер. Той така се и разглежда навсякъде, защото винаги имаш възможност, ако не си събереш приходите, което най-често се случва поради причини отвън, винаги можеш да направиш дефицит. Ние обаче не планираме дефицити, а напротив - догодина да харчим толкова, колкото събираме, но и сме гарантирани при непредвидени обстоятелства. Балансираният бюджет бе планиран от години и сега той е факт.
- Увеличавате доходите на бюджетните служители с 10%, а на учителите със 17%. Кои ще са следващите галени деца и ще има ли такива?
- Не искам да употребяваме думата “галени деца” за учителите, защото приоритет не само на нашата управленска коалиция, а и на всеки, който управлява, трябва да бъде образованието. А него трябва да поверяваме в ръцете на компетентни, можещи и креативни учители, а за да ги имаме и да са такива, трябва да осигурим адекватно заплащане. Особено ако искаме и млади хора да се отдадат на тази професия. Не бива обаче да противопоставяме едни гилдии на други.
Убедена съм, че всички заслужават увеличение на заплатите. То обаче трябва да се заработи. Увеличението с 10%, което правим за трета поредна година, е резултат от последователна политика, която може да има само при ръст на икономиката, а оттам и ръст на приходите.
- Минималната заплата също расте, но защо бизнесът все се сърди, когато бива вдигана?
- По отношение на доходите правителството има ясни цели за тяхното повишаване. Опитваме това да става плавно и устойчиво, но инструментите, с които правителството разполага, не са много. Един от тях е повишаването на заплатите в бюджетната сфера, което би трябвало да окаже натиск и върху заплатите в останалите сектори, особено при трайно ниската безработица. Другият инструмент е поставянето на летва, под която не може да се слиза, което става с ръст на минималната заплата. Бизнесът е недоволен, но не от повишаването, а защото бизнесът иска да се намерят ония критерии, които да се прилагат автоматично при изменение в нея.
- Защо не го направите?
- Трудна е задачата, защото ни трябва консенсус. При последните обсъждания в Съвета за тристранно сътрудничество дори често се стига до скандал. Трудно ще се постигне баланс, което не означава да не се опитва.
- Ако се оправдаят прогнозите за рецесия в световната икономика, има ли бюджетът достатъчно амортисьори и кои са те?
- И България, и в Европа има ръстове на икономиката, макар и не в този размер, в който беше първоначалното планиране. За криза е много рано да се говори, въпреки че има известно забавяне в растежа на икономиките. За всяко правителство има риск по отношение на бюджетните разходи. В България имаме един страхотен буфер - валутния борд. Вече 20 години той е сериозна котва, с която всяко правителство се съобразява. Води се твърда фискална политика и сме едни от най-стабилните в това отношение държави в Европа.
- Как хем се планира нов дълг до 2 милиарда догодина, хем задлъжнялостта ни е от най-ниските в Европа?
- Имаме един от най-ниските дългове, и това е факт. Той намалява в номинален размер, защото вземаме нови заеми за рефинансиране. Представете си едно семейство, теглило заем, който не може или не иска да погаси. Взема нов, с който погасява част от стария и така постепенно той намалява.
- Ерата на отрицателните лихви заплашва ли събран на едно място ресурс? Получихте критики от БСП, че държите например Сребърния фонд при отрицателна доходност, а в същото време вземаме заеми при положителни лихви…
- Не бих коментирала упреците на Румен Гечев, защото те винаги могат да се интерпретират. Ако се вземе решение Сребърният фонд да се инвестира в други инструменти с по-висока доходност, веднага ще кажат, че поставяме под заплаха тези пари. Правителството е взело правилното решение - да води консервативна политика, с ниска доходност, но и с минимален риск. А специално ролята на Сребърния фонд се преекспонира, ресурсът в него не е толкова голям, а половината от парите, с които се плащат пенсиите, вече идват от данъци.
- Изчезнаха ли пари за пенсии? Две пенсии ще са по-малко от една, стана ясно наскоро. Защо се допусна този фал?
- Обсъжда се промяна на Кодекса за социално осигуряване, защото, когато той е правен, е допуснат пропуск - не е определен начинът на изплащането им. През 2021 г. ще имаме първия “випуск” пенсионери, които ще получават две пенсии. Оказва се, че те ще са много ниски, защото голяма част от тях са правили вноски върху много ниски доходи, а и не са внасяли редовно съответните суми. Е, при частните фондове няма принцип на солидарност, той не може да се приложи, както при НОИ. Пенсиите могат да са такива, каквито са определени от наличните пари в личните партиди. Според мен ефектът, който е търсен, когато е правена тази система с втория стълб, може да се прояви с натрупване за поне 40 години, т.е. през достатъчно дълъг период, в който, ако има спад на доходността и кризи, те да бъдат компенсирани. А в случая има само половината и през тези 20 години имаше периоди, в които доходността бе нулева, дори отрицателна.
- Защо не се приеха намалени ставки по ДДС, каквито предложения има БСП?
- Хубаво звучи, но ние в програмата си ясно сме заявили каква данъчна политика ще следваме и че няма да има промени. Казвали сме още, че ако ще се предприема нещо, трябва да се обсъжда цялата данъчна система. БСП иска и други данъчни промени. До края на мандата на това правителство няма да има други промени.
- Лишавате се от един хубав лозунг, губите електорат…
- Били сме честни винаги и сме казвали истината. Не само за данъците, но и за други популярни или непопулярни, звучащи добре и незвучащи добре в ушите на хората послания. Мисля, че това е честният подход, а не да правим предизборни платформи с обещания, които нямаш намерение да изпълниш.
- Как мислите - ще вдигнат ли общините данъците? София вече даде пример след призива на финансовия министър. Само това ли е резервът, или трябва да се помисли за подобряване на събираемостта?
- Това е една много голяма и много важна тема. Първият аспект касае размера на данъците. Да, законът дава диапазон, в който той да бъде определен.
Вижте статистиката - повечето политици, които са станали кметове или общински съветници, са се ориентирали към долния му край. Дотук добре, печелят поддръжници.
В същото време обаче обещават да подобряват пътища, да правят канализации, да строят детски градини. А пари откъде? От държавата. Така че - да, корекцията в размера на данъка е една възможност.
Вторият е в посока към данъчната оценка на имотите. Знаете, че тя е базова и зависи от зоната, в която се намира един имот. Общините биха могли чрез презониране да я направят по-адекватна. Например в големите градове на фона на старото райониране има квартали с ниски данъци, които отдавна са станали Бевърли Хилс. И, разбира се, събираемостта. Разликата между събираемостта на данъците при НАП и при общините е значителна. Общините като че ли нямат капацитет, въпреки че имат права и законите са им развързали ръцете.
- Общините нямат интерес да действат като бирници и да настройват хората срещу себе си, а някои нямат и капацитет. Решението? Да върнем към НАП събирането на местните данъци и такси, както бе до 2006 г.?
- Аз отдавна настоявам тази тема да се подложи на широко обсъждане.
Да говорим за модел на споделени услуги. Да се сдружат - особено по-малките общини, и да увеличат капацитета си, контрола, събираемоста. Решенията и възможностите са много -сдруженията могат да комуникират помежду си, да обменят опит, да организират изнесени работни места в малките общини, за да не разкарват хората, но при централизиран контрол и проверки. Дано се намерят поддръжници и видят “хляб” в идеята. Не забравяйте, че имаме да изпълняваме балансиран бюджет - колкото съберем, толкова ще харчим.
- Заради увеличаване на приходите ли предложихте текста за онлайн платформите, който разбуни духовете? А след това се видоизмени?
- По същество то е такова, каквато бе първоначалната идея. Видоизменението, както го наричате, е, за да намалим административната тежест на тези, които ще правят подобна услуга. Ние нищо ново не бяхме въвели. Проведох много разговори по темата и смятаме, че е по-добре да се премахне категоризацията на апартаментите, стаите и прочее имоти, които се предлагат на онлайн платформите. Пазарната оценка е по-твърда от административните регулации. Затова преценихме, че е най-добре да се премахне категоризацията в онлайн платформите и да остане изискването те да се вписват в националния регистър.
- Камерите в данъчните складове също ли затварят пробойни, през които изтичат приходи? И тази мярка бе доста оспорвана...
- Преди да гледаме бюджета и да правим каквито и да било промени, винаги преглеждаме всичко, което може да стегне данъчното облагане. Онлайн камерите за алкохола и за цигарите, и услугите за апартаменти, и регистрацията за обекти, които по ДДС, наближавайки оборот, общо взето, са мерки в тази посока. За жалост, администрацията работи, но тя винаги следва измамите. Не можем да ги надбягаме, но гледаме да не изоставаме много след тях.
- Изпълним ли е този последен пълен бюджет на този кабинет?
- Убедена съм, че да. Догодина по това време можете да го установите.