Все още вярваме в потенциала на Летище София

16.10.2019 10:00

Андрю Харисън е назначен за Главен изпълнителен директор на подразделение Летищни услуги на Manchester Airport Group (MAG) през септември 2017 година и е отговорен за развитието на възможностите за растеж на MAG. Това включва развитието на иновативни дигитални услуги и проучването на нови пазари. Предишните му позиции в MAG са Главен стратегически директор, Управляващ директор на летище Лондон Станстед и Главен оперативен директор на групата. Преди тези позиции, той е заемал длъжността на Управляващ директор на летище Манчестър от септември 2010 г., а 2005 г. е началото на неговата кариера в MAG като Търговски директор.

Преди да се присъедини към летище Манчестър, Андрю е заемал редица позиции през 9-годишната си кариера в Marks & Spencer във Великобритания, Европа и далечния Изток.

- MAG е кандидатът за концесията на Летище София с най-голяма публичност. Защо не сме чували нищо от вас през последните месеци?

- Както вече стана публично известно, първоначалното оценяване на офертите по концесията за Летище София бе обявено, след което започнаха и правните процедури. Първата стъпка беше процедурата в Комисията по защита на конкуренцията (КЗК), чието решение бе обявено преди няколко седмици. Всички четирима участници в процедурата подадоха жалби, вярвайки че има предложения, които биха били далеч по-печеливши и устойчиви за Летище София и за икономиката на България. Естествено ние не коментирахме по време на правните процедури от уважение към формалността на процедурата. Сега участниците, несъгласни с решението, могат да подадат жалба към Върховния административен съд, който ще разгледа процеса като независим орган. Ние сме готови да продължим и да се обърнем към Върховния административен съд, както обявихме вчера.

- Защо смятате, че вашата оферта е по-добра от другите кандидати и как вашите планове се отличават от останалите?

- Летище София е приоритет на MAG от самото начало на процедурата. Нашият екип работи усърдно няколко години, за да изготви възможно най-добрата оферта, която да допринесе от социална и икономическа гледна точка ползи за България. MAG е доказан летищен оператор с повече от 80 години опит и ние сме ангажирали някой от най-старшите и опитни служители, за да изпълним всичко, което обещаваме. Като водещ член на консорциума, MAG е в ролята както на летищен оператор, така и на мажоритарен инвеститор. В сравнение с изцяло финансовите инвеститори, нашият интерес не се води от краткосрочни финансови интереси и постъпления. Ние сме тук за да останем и да развием летището в дългосрочен план. Ние също така не сме оператор на някоя трета страна, ангажиран на базата на оперативен договор – изцяло сме отдадени на процеса и поемаме всички рискове, като имаме дългосрочни планове да превърнем Летище София във водещо летище на Балканите.

- Според класирането, което беше обявено през юли, вашият консорциум не беше първи. Каква беше причината?

- Веднага искам да кажа, че независимо от първоначално посоченото класиране, ние сме все още уверени, че нашата оферта е най-добрата от гледна точка на дългосрочни икономически ползи за България. Затова, продължаваме със следващия етап, а именно Върховния административен съд (ВАС).

Нека да ви разкажа за процеса по оценяване, който се състоя в две части – финансова и техническа.

Разглеждайки първо финансовата страна, честно казано е много лесно да предложиш висока финансова оферта на лист хартия. Но е съвсем различно, когато това трябва да се комбинира с достоверен бизнес план, търговска стратетегия и инвестиционна програма. Нашата финансова оферта не е просто число на лист хартия. То е изцяло логически свързано и подкрепено с техническото ни предложение, а двете са официално проверени от банки, които потвърдиха устойчивостта и изпълнимостта им, което ще ни позволи да превърнем Летище София в конкурентно и водещо летище в региона.

Очевидно е, че за да изпълниш финансовите си обещание, трябва да разполагаш със силен технически план, който да е съставен около печеливша стратегия.

Нивото на капиталовите инвестиции е ключово за нас. За да се подобри свързаността и икономическия растеж, София трябва да се отличава от конкурентните летища в региона. Летището трябва да създава първо и трайно впечатление за града и да бъде управлявано ефективно и за пътниците, а и за авиокомпаниите. За да се постигне подобен резултат е необходима значителна инвестиция в инфрструктурата, както и ангажимент от летищния оператор.

MAG предложи ненадминато ниво на инвестиция от 1.5 млрд. евро, което е повече от всеки друг участник или 2.5 пъти повече от класирания на първо място, а това доказва нашата цялостна ангажираност. Изображенията на нашия дизайн, които оповестихме вчера, демонстрират това, че ние не просто обещаваме само една висока инвестиция, а сериозен ангажимент да предоставим отличаващ се по качество проект и най-добрата терминална инфраструктура. Важно е да се отбележи, че това ще спомогне за прогнозирания растеж и ще осигури възвращаемост за българското правителство. Чрез нашия бизнес план възвръщаемостта на българското правителство ще са по-високи от тези на частния инвеститор, което ще е феномен за страната. Това може да се случи само с инвестиция и ангажираност. Ние сме също така уверени, че нашето предложение предлага най-добрите финансови ползи за българската икономика, която ще спечели от „домино ефекта“ чрез подобрената въздушна свързаност, стимулирането на търговските връзки, туризма и заетостта.

Вярваме, че има правни неточности в механизма на оценяване и очакваме да представим нашата гледна точка пред ВАС.

- Вчера показахте изображенията си и предложения за развитие на Терминал 3. Какво повече можете да кажете за тях?

- Да, вчера решихме да покажем някои от изображенията на Терминал 3 от нашата оферта. Те демонстрират размера на предложените инвестиции и развитието, което планираме за Летище София. Гледайки изображенията, човек може на практика да види какво означава да се инвестират 1.5 милиарда евро в огромен проект. По този начин Летище София категорично ще се отличи от всички други летища в Източна Европа, особено със забележителния Терминал 3. Работихме с професионални архитекти на световно ниво и създадохме емблематичен дизайн, комбиниращ най-модерните и иновативни технологии с традиционната българска архитектура, историческо наследство и природни забележителности. А този терминал ще остане за софиянци и всички българи за десетилетия напред. Целта ни е да накараме България да се гордее с летището си.

- Напълно ли сте ангажирани с проекта на този етап?

- Да, открито мога да кажа, че сме напълно отдадени на проекта за Летище София. Не оперираме друго летище в съседните държави и поставяме София над останалите възможности за летищни проекти в този регион. Например, целенасочено не участвахме в процедурата за летището на Белград, а фокусирахме всичките си ресурси изцяло към София, тъй като напълно вярваме в потенциала за развитие както на летището, така и на страната. Имаме качествата да трансформираме Летище София в стратегическа връзка между Европа и Изтока, което, комбинирано с другите летища в нашето портфолио, би направило България конкурентна на световната сцена.

Говоря за нашата стратегия спокойно, защото нашата политика е да сме отворени и честни. Били сме напълно прозрачни по време на всяка стъпка от процеса още откакто обявихме публично, че ще подадем оферта за концесията на Летище София през октомври 2018 година. Проектът продължава и гледаме напред към следващия етап.

Други от От страната и света

“Искам да имаме по-близки отношения”: украинка се оплака от посланика ни в Киев Николай Ненчев (Обзор)

Правил ли е временно изпълняващият длъжността посланик на България в Киев Николай Ненчев неприлични предложения на бившата преводачка в мисията Олга Хвостенко - това разследва в момента

Габриел Вълков отново начело на младите в БСП

„Времето на младите в политиката дойде!" – заяви най-младият депутат от БСП Най-младият соцдепутат - Габриел Вълков, ще е отново начело на Младежкото обединение на БСП

Служителите на "Фолксваген" в германския град Оснабрюк не виждат "план за бъдещето"

Преди 15 години Карлос Олива участва в производството на първите автомобили в завода на "Фолксваген" (Volkswagen) в Оснабрюк, Западна Германия, информира Франс прес

Тийнеиджъри набиха мъж в столичен мол

Група тийнеиджъри са на или мъж в столичен мол, научи "24 часа". Нападението е станало преди минути в квартал "Манастирски ливади". В момента полиция отива към мястото

Йордан Цонев: Не е сериозно да правиш санитарен кордон, когато има доказателства за корупция

Санитарният кордон щеше да ни притеснява, ако идваше от политици, които имат авторитет. Да правиш санитарен кордон, когато над теб тегнат доказателства за много тежка корупция, не е сериозно

>