От 1 януари - по-евтино онлайн банкиране, но още по-скъпи такси на гише
Банковите услуги, които се предлагат в клонове и офиси, ще поскъпват. Същите продукти, продавани онлайн, ще поевтиняват.
Причината - банките искат да стимулират клиентите си да използват онлайн банкирането и постепенно да превърнат офисите си в консултантски центрове.
Банковите такси за работа с налични пари в световен мащаб ще продължат да се вдигат, а електронното банкиране ще става все по-евтино, прогнозира наскоро пред “24 часа” председателят на Асоциацията на банките Петър Андронов.
Той обясни, че
поддръжката на
клонове е скъпа - инвестира се в помещения, безопасност, служители, машини за броене, зареждане инкасо и др. За разлика от услугите на място, онлайн банкирането изисква по-малко инвестиции и затова всяка банка пренасочва вложенията си към тях.
Има и втора причина за увеличението на таксите и тя е свързана с ниските лихви и нови регулации. Затварянето на маржа на лихвите по кредити и по депозити до малко под, около или малко над нулата принуждава банките да търсят други приходоизточници, за да поддържат балансите си.
Третата причина за предстоящото повишение на таксите, което вече започна от октомври, е временна. Тя идва заради приета нова европейска директива, която задължава всички платежни институции да изравнят задграничните преводи в евро, т.е. в рамките на ЕС, с тези при вътрешните плащания. Така от края на годината един превод в евро в страната или към държава от ЕС трябва да струва не повече от 3-4 лв. Всички банки ще спазят изискванията, но тъй като в решението не е записано друго освен изискването таксите да бъдат равни,
трезорите ще
повишат цените
на вътрешните
услуги
и ще понижат леко тези на преводите навън, за да ги изравнят, обясниха банкери.
Какви промени да очакваме от догодина?
Освен запазването на нулеви такси за повечето услуги при онлайн банкиране, още от октомври банките започнаха повишаването на таксите.
Първи са се
увеличили
комисионите за
вноска на каса
за големи суми- над 3 хил. лв., установи проверка на “24 часа” на сайтовете на банките. Прогнозата е, че тази такса ще продължи да се вдига със стъпка около 0,10 лв.
Повишават се и сумите за внасяне и теглене на пари - при първото увеличението е от 1 до 4 лв. за суми до 1000 лв., а при теглене на 1001 лв. таксата ще е 5 лв. Промяна има и при евровите сметки в някои банки - таксата за внасяне почти навсякъде не пада под 3 лв. Месечната поддръжка на сметки пък вече е добавила 0,50 лв.
Следващите по темпове на увеличение парични услуги са преводите по т.нар. директен дебит - услугата, при която банка превежда плащанията по битовите сметки на клиентите си. Там поскъпването за година е с цели 2,45 лв. за единичен превод - от 55 ст. то става 3 лв., а ако е периодично от сметката, се качва от 1,2 лв. на 2 лв.
Други трезори пък въвеждат месечна такса за основна дебитна карта - услуга, която допреди 2 месеца бе безплатна. Размерът ѝ според анонсите на банките ще зависи от вида на валутата. Банката увеличава и годишната такса за кредитните си карти.
Средно с 0,50 лв. до 0,75 лв. ще поскъпнат месечните такси за поддръжка и
обслужване на
сметки - по
разплащателните
вече има цени от
3 лв. на месец,
а при спестовните – 2,50 лв.
Няколко банки са обявили промени в специалните си тарифи. Въвежда се например такса при “специфични трансакции” с кредитни карти в размер на 1% от сумата.
Скрито повишаване на таксите пък има при някои трезори през замяната на безплатни есемеси за картови трансакции. Уведомяването ще остане безплатно само по имейл, а известия по телефона ще има само след абонамент срещу месечна такса.
Друг елегантен начин за скок на таксите е предлагането на все повече бързи операции по определени услуги - бърз превод в рамките на деня, бърз превод през системата РИНГС.
Първите са се
оскъпили средно
4 пъти
- от 1 до 4 лв., а през специалната система за 8 часа вече е 20 лв.
Новата политика на трезорите да продават все повече месечни пакети с услуги пък позволява да се комбинират евтини със скъпи парични услуги.
Например - по-високи единични такси, които се предлагат пакет с фиксирана месечна с включен определен брой безплатни преводи и тегления.
Като абсолютна сума едно от най-скъпите удоволствия са кредитните карти – поддръжката им при някои банки се е вдигнала с 5 лв. до близо 50 лв. Ако са в евро, на повечето места вече ще струва с 3 евро повече до около 26-30 евро, а ако сумата е в долари, вече са над 30 долара.
Други трезори пък са започнали да вдигат цените за преводи от офис към други банки, които ще се оскъпят с около 1-1,50 лв. Има и такива, които са отменили максималния праг за теглене при всички сметки и са въвели такси 3-5 лв. Има и банки, които въвеждат такси за вдигане на запор от сметки, както и специална тарифа за обслужване на такива сметки, която е в пъти по-висока в сравнение с тази за обслужване на нормални сметки.
Как да пестим от банкови такси
Възможно е да пестим от увеличаващите се банкови такси, твърдят финансови експерти.
Първият им съвет е внимателно да се прецени нуждата от поддържането на повече сметки и да се оставят само тези, които са нужни и с които реално се оперира. Вторият съвет е да се закрият всички кредитни и други карти, които с години не се ползват, но стоят за всеки случай и трупат такси.
Експертите препоръчват на потребителите да ползват колкото може повече мобилните услуги, вместо да посещават офисите на банки. Важно е също при опериране с по-големи суми да се пресметне дали операцията да е една, или е по-изгодно да са няколко в зависимост от определените тавани, над които таксата расте по-рязко.
Правилото да се търси банкомат или ПОС устройство, обслужвано от банката, която е издател на картата, гарантира поне три пъти по-ниска такса. Добре е също клиентите да проверят в своята банка колко по-скъпо е обслужването на сметка без и със дебитна карта. При вземането на решение обаче трябва да се отчете, че има такса и за обслужване на картата.
Много внимателно трябва да се работи с кредитните карти - има случаи с 15 лв. глоба при просрочие с един ден за 0,20 лв. Пари от такси могат да се спестят и чрез пакетните услуги. Важното обаче е да се направи индивидуален пакет в зависимост от периодичността, размерите и сумите на плащанията.