Инж. Добромир Чочов: Купих най-модерната техника за спасяването на хан Аспарух

25.11.2019 01:00 Пенчо Ковачев
Стойко Пеев в ролята на хан Аспарух

Петима композитори са автори на музиката във филма на Людмил Стайков “Ханът и империята”

Инж. Добромир Чочов е основател и собственик на “Доли Студио Медия” - водеща компания в областта на производството, постпродукцията, адаптацията, превода, субтитрирането и дублажа на филми.

Копродуцент е на голяма част от съвременните български филми, от които последните са “Ирина”, “В кръг”, “Имало една война”.

Продуцент е на “Другият наш възможен живот”, “Сбогом, Джони”, на документалния “Братя Георгиеви: Евлоги и Христо” и др.

- Как се роди идеята да вдъхнете нов живот на “Хан Аспарух”, г-н Чочов?

- Предложих на акад. Людмил Стайков да реставрираме филма му. Той се съгласи. Решихме, че е хубаво да направим нова версия, да увеличим ритъма, да премахнем някои кадри.

Трилогията “Хан

Аспарух” е 6 часа,

трудно се гледа толкова дълъг филм, макар и разделен на три серии.

- Защо избрахте точно “Хан Аспарух”?

- Защото е един от най-мащабните филми в света, не само в България. Той е филм паметник, който разказва за създаването на българската държава, но нямам спомен да е даван често по екраните и по телевизиите. Прекалено черни и негативни филми излизат в момента, но ни трябват и позитивни и жизнеутвърждаващи филми, а “Хан Аспарух” е точно такъв. Той не е политически обвързан, не носи привкус на партийна идеология.

- Родолюбив филм бих го нарекъл...

- Да. Всеки, който го е гледал, сигурно е усетил тръпка. Силно впечатляват мащабните сцени и организацията за заснемането им... Надали в бъдеще някой ще може да заснеме такъв епохален филм като “Хан Аспарух”.

- При това той е сниман през 1979 и 1980 г., когато нямаше такава модерна техника, с каквато се правят филмите днес...

- Това е уникалното във филма. Как се организира и как се управлява една такава маса от хора?! Като говорим за 40-50 хиляди статисти, те наистина са толкова, а не е компютърен трик. Впечатляват от гледна точка на възможности, мащаб, замах... Сигурно в този филм са взели участие като логистика и обслужване над 100 хиляди души.

- Какво точно направихте, за да реанимирате “Хан Аспарух”?

- Филмът е национално богатство, национална ценност. Съхранява се в Българската филмотека. Чрез договор с Националния филмов център получихме възможност да реставрираме оригиналната трилогия. От филмотеката реагираха много бързо и адекватно и ни бяха предадени над 160 кутии с негативи, позитиви и тоннегативи. За съжаление, нямаше магнитна лента със звуковите тракове на материала. По филмовия материал беше тръгнало оцетно разлагане и имаше поражения върху самия негатив, но все още беше в прилично състояние.

- Какво представлява самата реставрация на вече близо 40-годишния филм?

- Започва се почистване и измиване на лентите. За реставрацията купих специална техника, която е с 5К лазерно сканиране на лентата.

Машината е американска, абсолютно съвременна и модерна. Направихме сканиране на негатив, позитив и тоннегатив. Някои от материалите се наложи да сканираме и по два пъти. Всичко, което се съдържаше в споменатите вече 160 кутии, е минало през ултразвуково почистване и миене. След сканирането й вече идва къртовската работа, която е на ръка - филмът се гледа квадрат по квадрат и се ретушира.

Над 640 хиляди

квадратчета са

ретуширани

и почистени

от драскотини и петна. 640 хиляди! Това са над 12 400 метра лента - почистена и сканирана. Огромен труд. След което идва цветното разчитане на филма. Първоначално не си представях нещата в този обем и толкова сложни, но натрупахме ноу-хау, каквото в България едва ли някъде има.

- Колко струва новата техника, която купихте за реставрацията на филма?

- С оглед на съхраняването на безценните филмови класики стойността на машините не е определяща. Картината на филма ще засияе в пълния си блясък като току-що заснет филм. Трилогията “Хан Аспарух” е първият български филм, заснет на лента “Кодак” и реставриран в 4К.

- Как смесихте музиката, написана от петима композитори и тя звучи като едно цяло?

- Това е изцяло дело на акад. Людмил Стайков. Той направи тази магия. Използваше музика или фрагменти от музика, която му беше предоставена, и я комбинираше в съответствие с картината и звуковите ефекти, които по онова време са звучали в главата му.

Той е майсторът на обединяването и впрягането им в едно цяло. За това нещо надали и самите композитори са си давали сметка - като всеки един творец и те са ревниви към труда и таланта, които влагат в произведенията си. Тук обединяващият фактор е режисьорът на филма акад. Стайков. Той успя да обедини петима автори в едно произведение. Не ми е известен друг такъв случай в световното кино.

- Единият от композиторите е Стефан Димитров, кои са другите?

- Румен Бояджиев-син, Минко Ламбов и Александър Карагьозов. Моята идея беше да поканим композитори, които да направят едно демо и който най-много се доближава до гения Симеон Пиронков, на него да му се възложи писането на музиката в стила и почерка му. (Композиторът Симеон Пиронков е автор на музиката в трилогията “Хан Аспарух”, вече покойник - б.а.)

За изграждането на звукова картина на новия филм се наложи отново да се запише и музиката на Пиронков. Но не намерихме запазени ноти и партитури на оригиналната музика. А искахме да запазим добрите, силните моменти от музиката му и да я допълним с нова. За това ни помогна Пиронков-син. Той даде материали, които са съхранявани в техния дом. От тях като записки и щрихи, които са били правени, е извадена музиката, като се наложи

някои неща да

се допълват по слух

Това се оказа изключително труден и сложен процес.

С изключително голямо уважение към композитора на трилогията се отнасяхме през цялото време, искайки да запазим автентичното звучене, което е в оригинала. Вече с новите композитори филмът е с много повече музика от оригиналната трилогия.

За съжаление, никъде няма разделени и запазени бандовете на филма (като ефекти, музика и говор). Разполагахме с тоннегатива или звука от позитивните копия, който е финалният мономишунг на филма. Това е оптичен звук на самата лента, която технологично е ограничена в рамките до 8 килохерца. Така че за новия филм “Ханът и империята” се нуждаехме и от изграждането на нова звукова картина, за да звучи съвременно, мощно и богато. Естествено, за такъв епохален филм музиката е записана от голям симфоничен оркестър с диригент Пламен Джуров и хор с диригент София Бърдарска.

Новият филм е съраунд и всички звукови ефекти, както и музиката във филма, са изградени наново.

- Имаше ли проблеми с гласовете на актьорите?

- Да. Трябваше да извадим чисти техните гласове. Не можехме да си позволим да ги преозвучим и да вдъхнем недоверие у зрителите, познаващи тези велики актьори, да ги приемат с различни гласове от оригинала. Все пак става дума за Васил Михайлов, Богомил Симеонов...

- Стефан Гецов, Ваня Цветкова, Джоко Росич, Петър Слабаков...

- Да. Това беше

изключително

трудна,

къртовска задача

Реплика по реплика с хилядите възможности, които компютърната техника позволява, извадихме сравнително чисти гласове и ги “подложихме” в съвременния филм.

- Има ли дописани реплики?

- Да, от Людмил Стайков и затова в началото на филма името му стои като съсценарист на съвременната версия. Има дописани реплики, за да бъдат направени монтажните връзки и изграждането на новата линия във филма. Единствено Антоний Генов (в ролята на Велизарий - б.а.) е преозвучен. След тежък кастинг беше избран актьорът Димитър Иванчев. Записвани са и допълнителни реплики за масовките, за да се засили атмосферата във филма.

- Кога пускате филма на голям екран?

- По всяка вероятност в началото на следващата година.

- Кой е следващият филм, който ще реставрирате?

- Имаме готовност за една поредица от филми, която е дигитализирана. Ще чакаме “Ханът и империята” да мине по екраните, за да видим зрителската реакция. Смятам, че и други филми от българската класика ще представляват интерес. Искам да благодаря на всички хора, които взеха участие и помогнаха този филм да бъде съхранен и възроден в новия си вид.

Щастлив съм, че тази година завършихме и документален филм за братята Евлоги и Христо Георгиеви със сценарист Влади Киров, режисьор Михаил Мелтев, оператор Емил Пенев. Смятам, че се получи един любопитен и добър филм.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>