Имам видял, че децата в джамията са със слушалки, и решил да ги учи на Корана с музика
Нихат Адемов от Рудозем има вече 10 албума с авторски песни
“Музиката не противоречи на каноничния ислям, някои тълкуватели обаче смятат, че песните не са адекватно средство за прочит на посланията от Корана”, казва Нихат Адемов от Рудозем. Той е бил имам в местната джамия 18 години. Сега е преподавател по музика в средно училище в Мадан.
“При работата с деца в джамията забелязах, че те масово са със слушалки. И тогава с моите съмишленици обсъдихме идеята за иновативно религиозно обучение, въведение в религията чрез музика”, обяснява Адемов.
“Стремежът е да се постигнат хармония и доброта у човека, а дали ще е с музика, или със слово, не е от голямо значение”, вярва Адемов.
Той не е чувал в България да има друг, който да
прави ислямска
религиозна
музика на
български
език. “Тази музика е опит да се стигне до същността и добродетелите на Всевишния чрез изкуство. Действително има полемика, но такава музика съществува на арабски език отдавна. Тази, която се създава в Рудозем, е на български и е разбираема за хората. Посланията ѝ са позитивни и поучителни. Коранът съдържа правила за живот и не е само петкратната молитва. Затова тези песни се пеят не само в джамията, но и на други обществени мероприятия”, казва Вахди Делихутев, също имам в миньорския град.
Покрай молитвите в джамията Адемов издава албуми с религиозна музика, дори създава група “Студио вест”. Има група и в ислямското духовно училище в Момчилград. В Рудозем в състава преобладават момичета.
Досега е издал 9 албума на български и един експериментален на турски език. Представят ги на културно-религиозни празници в България. Няколко пъти са били и на религиозни сватби в Ксанти, Гърция. Сред любимите си песни от множеството изтъква “Ей, човече” и “Няма ли кой да подаде ръка”.
За създаването на музиката
използва
синтезатор,
по-рядко саз
и кавал
В състава в Момчилград има момче, което се включва и с китара. Мелодиите ги създава по усет, но има случаи, когато се налага да им пише и ноти. Готовите песни изпълнява първо самият той, след това учи децата. Понякога налага елементи от съвременни стилове. Смята, че ако човек иска да се замисли върху словата, мелодията няма да му пречи.
“В текстовете се поставя акцент върху нравствеността, отношението към близките, уважението към родителите, хората в неравностойно положение. Целим запознаване с всевишния, с пратениците. Опитваме се да бъдем иновативни, да привлечем хората с мелодии от съвременните стилове, които се харесват, и така да се докоснем до техните сърца”, обяснява 40-годишният Нихат, който е баща на три деца. В повечето случаи той е и автор на текстовете.
“Живеем в свободно време и всеки е свободен да следва това, което го прави спокоен. Аз съм спокоен към това, с което се занимавам, изследвал съм въпроса и мога да кажа, че нямам никакви притеснения, че едва ли не с дейността си въвличам хората в грях”, изтъква той.
Адемов е завършил духовното училище в Момчилград, където за първи път му хрумнало да създава религиозна музика на български. По-късно завършил и Пловдивския университет, специалност “Педагогика на обучението по музика”, а след това придобива и
допълнителна
квалификация
“Музикотерапия”
в Музикалната академия. Нихат е потомствен имам. Такъв е бил дядо му Салих. Именно от него е чул за първи път подобни песни, които сега пише. Чувал ги е на турски и трудно ги разбирал, но се впечатлил от мелодиката. Цялото семейство на Адемов - съпругата му Себиха, дъщерите му Рамле и Рания, които са на 14 и 12 г., чете Корана. Не го знаят обаче наизуст. Само 3-годишният му син Раиян все още не може да чете свещената книга.
Друг имам в Рудозем пък е президент на футболен клуб. Хайри Шерифов е теолог с диплома от Саудитска Арабия и ръководи местния ФК “Палас”.
“Нестандартно е, но религиозните ми ангажименти не пречат да съм на стадиона. Напротив, религията дори поощрява участие в дейности, полезни за обществото. В рудоземския клуб има както деца мюсюлмани, така и християни, тук не се делим на религии”, казва Шерифов. Заради работата му с деца извън задълженията му като имам през 2013 г. Главното мюфтийство го определя за имам на годината. Шерифов е единственият ислямски теолог , който ръководи футболен клуб.
.