Завещание на седмицата: Повече “малус”, по-малко “бонус”? А защо не обратното
Преобръщането зависи от всеки, който е на пътя
От 2021 г. всеки, който шофира или има кола, става ученик. В “бонус-малус” класове. Ще ни изпитват застрахователите и КАТ. А наградата или наказанието - по-евтина или по-скъпа полица “Гражданска отговорност”. Дългоочакваната наредба за нея най-накрая бе обявена за обществено обсъждане.
Какво пише в нея? Има “бонус” класове и “малус” класове. Всеки ще влезе в неутралния, базов клас и ще плаща стандартната цена за застраховката - да речем 300 лв.
След първата година тези, които не са направили нито едно нарушение на пътя, ще получат отстъпка до 25%.
Какво се случва с нарушителите? В зависимост от тежеста на нарушението, от това доколко е опасно за самите тях и за околните, например хулиганско поведение на пътя, шофиране пиян или дрогиран, “малус” точките ще я оскъпят с до 400%, което означава, че те ще се бръкнат цели 1200 лв.
Естествено, всяка система има много критици. На тези, които дълбокомислено обясняват, че не ѝ е времето сега, че няма да заработи в България, бих казала, че българинът повече спазва правилата, ако му бръкнеш в джоба. А и да погледнат към статистиката - за 365 дни над 750 убити.
Ако системата може да ги направи по-малко, какво по-добро от това. Със сигурност тя е повече “малус”, отколкото “бонус”. Но ако всички се опитаме да спазваме правилата, със сигурност можем да я преобърнем и тя да стане повече “бонус”, отколкото “малус”. И то съвсем скоро.