Протест и жалба до ЕК заради строежа на магистрала „Хемус“
Ние сме „за“ това да се строят магистрали, но първо трябва да се спазват законите и да се пази максимално природата, заяви пред БНР инж. Димитър Куманов от Сдружение и риболовен клуб „Балканка“. От клуба направиха проверки край река Вит при Боаза по сигнали на хора от района.
„Най-фрапантното, което видяхме, е един доста голям участък от реката, превърнат в лунен пейзаж - разкопано, изсечени крайбрежните гори, включително дърветата по бреговете на реката. А тяхната основна цел е да пазят брега от ерозия, реката да не го отнася. Цялото нещо е разорано. Има камиони, пълни с речна баластра. Тотално десортиран материал, т.е. от пясък до камъни до 50-60 см. натоварени и пътуват в посока насипа на автомагистрала „Хемус“ под моста на Боаза. Всичко това е абсолютно забранено“, посочи той в предаването "Преди всички".
След сигнал до Басейнова дирекция, е направена проверка, посочи Куманов и добави: „Имаме протокол, в който казват, че са установили тези неща, обаче нямало извършител. Обадихме им се оттам да дойдат заедно с РИОСВ-Плевен, за да хванете извършителя. 20 минути след това се появиха 3 момчета – охрана и в същия момент техниката все да се маха от площадката“.
В писмо до „Хоризонт“ от МОСВ посочват: „На 14 ноември в Басейнова дирекция, Дунавкси район, по телефона е получен сигнал от Димитър Куманов – представител на Сдружение „Балканка“, за изземане на баластра от река Вит над село Торос, местност „Боаза“. Своевременно е сформиран екип от представители на Басейнова дирекция и РИОСВ и е извършена проверка. В момента на проверката на място, в присъствието на Куманов, е констатирано, че в реката няма техника и не се извършват дейности с изземане на баластра от водния обект. Не са констатирани нарушения, изискващи действия от компетентността на Басейновата дирекция. Предвид твърденията за добив на баластра, Басейнова дирекция ще информира кмета на съответната община, допълнително ще информира и прокуратурата за случая с оглед предприемане на действия по преценка“.
Инж. Куманов подчерта, че този отговор противоречи на предишен отговор, в който се посочва, че има следи от тежка техника и разкопаване на баластра:
„При тези нарушения трябва да хванат нарушителя и да спрат строежа на магистралата, за да спазят закона. Ако го направят, на другия ден ще бъдат уволнени“.
„Най-опасното в момента е сечта на крайбрежната растителност, която укрепва бреговете, и копането на баластра в речните тераси. Това води включително до увеличаване риска от наводнения. … Там има „Натура 2000“ със съответни забрани, които сега ги нарушават. Тези зони с техните забрани пазят интересите на местното население“, категоричен е инж. Димитър Куманов.
За събота е планиран протест на мястото, каза още той. Другото нещо, което се предвижда, е да се изпрати жалба до ЕК за строежа на магистралата.