За 9-и път фалконът с повреда. Често с премиер на борда (Обзор)
- Този път изключи навигацията и загуби сигнала, който води самолета към пистата. Приземи се при втори опит
- Шефът на правителствения авиоотряд ген. Тодор Коджейков: Може би е време да се купи нов
Фалконът - 9-местното самолетно бижу на властта, се повреди за пореден път в петък към 11 ч. И пак на борда му бе премиерът Бойко Борисов - при завръщането му от Четвъртата среща на върха в Солун.
Това е девети отказ в рамките на 5 години в повечето случаи с министър-председател на борда (виж карето долу). В петък е изключила навигацията и екипажът е загубил сигнала от бордовата система за кацане по инструменти - сляпо кацане на авиационен жаргон.
“При изпълнение на инструментален заход за кацане на летище София на “Фалкон 2000” с премиера на борда
отказва
навигационната
система,
при което се създават условия, при които се изисква доста голям професионализъм при овладяване на тази високорискова ситуация”, каза пред журналисти директорът на правителственият Авиотряд 28 ген. Тодор Коджейков.
Екипажът води самолета от изток към летището, радарът го предава на кулата, но той минава над нея и прави втори заход, тоест втори опит за кацане, казаха добре осведомени източници. При втория кръг сигналът се е появил. Този самолет поначало се приземява на ръчно управление, а сигналът от наземната система го води към пистата, обясниха авиоексперти.
Тъй като това е приоритетен полет, ръководителите на полети осигуряват възможност за приземяването му, като другите няколко самолета, които се подготвят за излитане, са били преместени.
При втората
маневра
самолетът каца
благополучно
Не е имало мъгла, било е облачно.
Когато е дала отказ навигационната система, екипажът, който е от професионалисти, ползва други прибори, по които да кацнат. Да ви кажа честно, ако сте вътре в самолета, е доста опасно.
Вътре не е
било безопасно,
докато не са
кацнали
“Машината е на 19 години, имало е и предишни случаи, при които е имало откази по една или друга причина. Ние спазваме стриктно всички изисквания за въвеждането в режим на работа на самолета, но старата апаратура показва своите дефекти.
Системите за сигурност на новите самолети са много по-ефективни - каза Коджейков и припомни, че на първо място е безопасността на пътниците. - Така че може би е време да се тръгне към купуването на нов самолет”, добави Коджейков. Припомни, че с правителствените самолети се вози не само премиерът, но и президентът, други членове на правителството, служители на НСО, екипажи.
“Безопасността в авиацията е на първо място. За нас целта е била винаги да имаме много висока степен на безопасност”, каза още шефът на отряда.
Въпросът са нова машина не бил повдигнат от премиера, а от шефа на правителствения авиоотряд, признава Коджейков. Той уточни, че това не е от негова компетентност, а на ръководството на държавата. “Като то даде зелена светлина, тогава мога да кажа какви параметри търсим. Знаете, че всеки един човешки живот е скъп. Апелирам, ако има възможност, да се купи нов самолет, защото с машини на отряда сме превозвали и болни хора”.
Фалконът ще бъде спрян от полети. Звеното за разследване на авиопроизшествия ще направи анализи. Блокът, в който се допуска, че е причината за блокирането на системата, ще бъде свален от самолета и преглеждан. Възможно е да бъде изпратен в Швейцария за преглед.
През 2009 г., при първия кабинет на Борисов, той реши да върне единия от наетите на оперативен лизинг два еърбъса.
Най-често има проблем с колесника
- На 11 февруари 2015 г. фалконът се опита да излети от София с правителствена делегация с премиера Борисов на борда. В кабината се дава индикация, че носовият колесник не се прибира и самолетът кръжи над София да изразходва горивото и да се приземи.
- На 18 февруари пак има светлинна индикация за неприбран носов колесник, тя спира облитане.
- На 15 април отново има сигнал за неприбран колесник.
- На 17 април дефектира лагер на вентилатор на двигателя.
- На 30 август е последният за годината инцидент с каръшкия самолет. При полет от Варна към Пловдив, пак с премиера на борда, не се прибират трите колесника. Самолетът кръжи над морето с Борисов.
- На 1 септември 2017 г. е отказал дясномултифункционален дисплей.
- На 23 февруари 2018 г. е регистриран отказ на компютър.
- На 10 април 2019 г. фалконът пука гума на колесник при приземяване в Брюксел с премиера на борда.
- На 15 ноември 2019 г. изключва навигационната система при кацане в София. Пак с Борисов в самолета.
Борисов в Солун: България с дял 20% в терминала за втечнен газ до Александруполис
Българската страна е решила да участва с 20% в капитала на проектната компания, която ще е собственик на терминала за втечнен газ до Александуполис. Това публикува в профила си във фейсбук премиерът Бойко Борисов в петък след срещата си в Солун с посланика на САЩ в Гърция Джефри Пиат. Борисов бе в гръцкия град за участие в Четвъртата среща на високо равнище, която се проведе в четвъртък и петък.
В момента “Булгаргаз” прави анализ за количествата втечнен природен газ, които предстои да резервира в рамките на втората обвързваща фаза на пазарния тест на бъдещия гръцки терминал.
Той е съобщил още, че от началото на годината до момента у нас са доставени 396 млн. куб. метра втечнен газ, от които 182 млн. куб. м синьо гориво с произход от САЩ.
В четвъртък, по време на срещата с гръцкия премиер Кириакос Мицотакис, и двамата са се съгласили, че приоритет за двете страни е бързото построяване на газовия интерконектор, който е важен за енергийната сигурност на цяла Югоизточна Европа. Двамата са обсъдили стратегическото партньорство между двете държави и необходимостта от поддържането на приятелски и отворен диалог. За икономическия подем в региона ще допринесе и реализирането на транспортните проекти като железопътната линия Бургас-Александруполис, която е част от по-големия проект за мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско и Черно море.
Всички желаем стабилност и сигурност в Европа, а това няма как да бъде постигнато без участието на Западните Балкани, които са нашите най-близки и естествени партньори, заявил Борисов на форума. Настоял е, че продължаването на структурните реформи, привличането на инвестиции и постигането на траен икономически растеж е обща отговорност. Борисов е дал пример с работата на гръцкия бизнес в България - нямало и една компания, която да се е оплакала. Вече 10 г. не сме променяли данъците и инвеститорите знаят това, е казал той.