Гняв в Берлин. Заради тротинетките.

14.11.2019 08:22

Електрическите тротинетки разпалват страстите не само в България. В Германия те се появиха по улиците на градовете през лятото на тази година. И набързо се превърнаха във всеобщ дразнител. Особено в столицата Берлин.

В Германия най-лесно можеш да си навлечеш гнева на колегите, ако споменеш, че си дошъл на работа с тротинетка. "Ненавиждам ги", казват в един глас трима едновременно, пише "Дойче Веле". А по медиите не минава и ден без заглавия, свързани с модерните возила: "В Потсдам минувачи се сбиха заради тротинетки", "В Берлин жена падна от тротинетка и се нарани тежко", "В Ерфурт полицаи бяха ранени при сблъсък с минувачи, защитили пияна водачка на тротинетка", "В Бон лекарите се борят за живота на водач на тротинетка, който с висока скорост се блъснал в такси".

Всички се оплакват

Електрическите тротинетки се появиха по улиците на германските градове през юни тази година. Очакваше се, че те ще се наложат като екологична алтернатива на автомобилите, но ето, че се превърнаха във всеобщ дразнител. Вече всички се оплакват от тях - и пешеходците, и велосипедистите, и шофьорите. Защо?

Всички знаем колко важни са правилата и редът за германците. А електрическите тротинетки погазват и едното, и другото. Техните водачи без никакви угризения на съвестта се движат по тротоарите (което правилата забраняват), а на финала на пътуването си оставят возилата където им падне, създавайки хаос по тротоарите. Така симпатичните играчки за възрастни предизвикват все повече гняв.

"В тях няма нищо симпатично", категоричен е Роланд Щимпел от Германския съюз на пешеходците. "Стоят насред пътя, хората се спъват в тях. Разхвърляни са навсякъде - пред входовете на къщите и на метрото, струпани са направо на камари. И всичко това не е собственост на конкретни хора, а имущество на компании, които печелят от това, че не плащат за използването на обществените места като паркинги", казва Щимпел.

Това лято в Берлин се състоя първият протест против тротинетките. А оттогава досега, по думите на Щимпел, възмущението на обществеността само се е увеличило. Причината - по берлинските тротоари остава все по-малко място за пешеходците. Щимпел е на мнение, че Бремен е единственият германски град, постъпил правилно с тротинетките. Тамошната управа е въвела такива правила за лицензирането, че бизнесът с тротинетките е загубил всякакъв смисъл. "Ние, пешеходците, не сме против електрическите тротинетки като заместители на големите миризливи машини по улиците. Но сме против това да ни крадат пространството", обяснява Щимпел.

15 хиляди тротинетки само в Берлин

Общият брой на тротинетките в германската столица е към 15 хиляди, а един от лидерите на пазара в тази сфера е берлинската фирма "Tier". Според нейния говорител Бодо фон Браунмюл, проблемът не е в тротинетките, а в тесните велоалеи. В Копенхаген например, където има добре развита инфраструктура, гражданите нямат никакъв конфликт с тротинетките. За разлика от Берлин, където полицията е затрупана с жалби, свързани с новото превозно средство. За да успокоят поне донякъде страстите, полицаите раздават брошури на пет езика, които съдържат указания за ползването на тротинетки.

"Мога да разбера възмущението на обществеността. Тротинетките ги има едва от няколко месеца, докато с велосипедите отдавна сме свикнали. И макар инцидентите с велосипеди да са много повече от тези с тротинетки, общественото внимание е приковано именно към това ново превозно средство", посочва Райнер Печ от берлинската полиция. Според него след година-две хората ще свикнат с тротинетките. И тогава страстите ще се успокоят.

Други от От страната и света

Бюджетният дефицит в края на септември расте с над 1,11 млрд. лв.

Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец септември 2024 г. се очаква да бъде отрицателно в размер на 2,8 млрд. лв. (1,4 на сто от прогнозния БВП)

Сметната палата: Българките раждат или много млади или след 30-те си години

Тревожно висока е детската смъртност в първите 6 дни, у нас тестват бебета преди да се родят само за 3 тежки болести, в Германия – за 19, в Италия за 49 Здравното министерство да разработи стратегия

ЦИК откри обществена поръчка за изработката на бюлетините и ролките за машина

Централната избирателна комисия (ЦИК) откри процедура по възлагане на обществена поръчка за изработката и транспорта на хартиените бюлетини и ролките за машина за предстоящия парламентарен вот на 27

Кметът на Русе и Българската федерация по волейбол обсъдиха нови проекти и сътрудничество

Кметът на община Русе Пенчо Милков проведе днес работна среща с председателя на Управителния съвет на Българската федерация по волейбол Любомир Ганев и заместник-председателя Давид Давидов

Меглена Плугчиева: Трябва редовно правителство - във всички сектори има разпад

Важно да е видим какво ще се получи след изборите и те (полиците - б.р.) са длъжни да формират има редовно правителство, защото държавата във всички сектори има разпад. Примерите са много

>