Ученик от Пловдив в топ 5 на Масачузетския технологичен институт
- Димитър Чакъров впечатлил професори с математически проект
- Мечтата му е да намери отговор на една от седемте нерешени задачи на хилядолетието
Абитуриентът от математическата гимназия “Акад. Кирил Попов” в Пловдив Димитър Чакъров е сред петимата ученици от цял свят, отличени за научен проект от Масачузетския технологичен институт (MIT) в САЩ. През м.г. институтът оглави за седми пореден път рейтинга на най-елитните висши училища на планетата в британска класация, изпреварвайки дори “Харвард”.
В американския институт 18-годишният българин попада, след като у нас получава сертификат за разработка в областта на криптографията (скритите данни - б.а.).
“В МIT пристигнахме 80 ученици - 50 от Щатите и 30 от различни държави. Първата седмица слушахме лекции, а през следващите пет работихме по конкретни задачи. Моята бе обобщение на хипотезата на известния математик Емил Артин за примитивните корени”, разказва Димитър. За негов ментор бил определен китаец, докторант в института. Двамата изгубили 10 дни, докато се занимавали с компонент на въпросната хипотеза, за който впоследствие се оказало, че вече е направено обобщение от други математици.
“Супервайзърите ни - двама професори, се притесниха от този факт, но за малкото ни останало време ние
успяхме да
надградим
резултатите,
постигнати
преди нас”,
обяснява пловдивчанинът.
Оценяването на разработките било на два етапа. В първия всичките 80 ученици направили презентации на това, върху което са работили. От тях комисия от водещи професори от Масачузетския технологичен институт, от “Харвард” и други университети избрала за втория кръг 10-те най-добри. Сред тях бил и проектът на Димитър Чакъров. Той го представил пред пълна зала от 150 души. Презентацията му впечатлила журито, което го класирало в топ 5. Спонсорът на програмата връчил чекове от по 1000 долара на Чакъров и другите деветима ученици.
Димитър възхитил присъстващите и с добър английски. Започнал да го учи активно от 6-и клас. По думите му за усвояването на езика много му помогнало това, че информацията, която ползва за разработките си, е на английски.
Димитър е и сред наградените българи за научни постижения. На 7 октомври т.г. той
получи грамота
от президента
Румен Радев на тържествена церемония в Гербовата зала. Възпитаникът на пловдивската математическа гимназия е отличен за дебютен пробив в компютърните технологии - за проекта му в сферата на криптографията.
“Поздравления за успеха. Продължавай в същия дух”, му казал президентът. Дванадесетокласникът твърди, че наградите не са цел за него, а формалност, оценка за добра работа.
“За мен по-важното е да постигам целите си”, добавя Димитър. Най-близката, която си е поставил, е да усъвършенства проекта си от Масачузетския технологичен институт. Мечтата му е в бъдеще да реши някоя от седемте нерешени задачи на хилядолетието. Сред тях е Римановата хипотеза. Тя е присъствала и в разработката на ученика в MIT.
“Виждам реализацията си в математиката. Желанието ми е да следвам в чужбина, за да се запозная с големите умове в тази наука там”, посочва младежът.
По думите му математиката е предизвикателство и винаги има трудни задачи. Веднъж се мъчил върху една цяла седмица, но в крайна сметка стигнал до отговора.
Дванадесетокласникът твърди, че все пак му остава време да се занимава и с други неща - като повечето свои връстници
обича да слуша
рок, метъл и
поп музика,
гледа и английски сериали. Запален е по художествената и философската литература. Книгата, която в последно време му е направила най-силно впечатление, е “Кафка на плажа” от Харуки Мураками.
“Митко е един от лидерите на випуска си. Познавам го от 11-годишен, когато започна да учи в математическата гимназия. От малък имаше страхотен потенциал”, коментира класният му ръководител Васил Симеонов. Той наблюдавал развитието на будното момче и бил впечатлен от факта, че за него е важно не колко точки има от някое състезание, а по какъв начин се решава дадената задача и какво обобщение може да се направи. По думите на преподавателя Димитър нямал никакви затруднения и с другите предмети в училище.
“Обикновено такива изявени деца срещат проблеми с общуването, но при Митко не е така. Разбира се със съучениците си, те му вярват, един отбор са”, посочва Симеонов.
“В последните 2 г. той направи нещо много полезно за себе си и останалите.
Направи школа
с по-малките
ученици, на които
обяснява
по какъв начин се пишат реферати, как да си изберат тема и да я защитят с доказателства”, посочва класният. Така Димитър успял да си извоюва авторитет сред децата в долните класове. Те дори гледали на него като на учител.
Васил Симеонов разкрива, че в Масачузетския университет толкова харесали младежа, че сериозни преподаватели го канели да продължи образованието си там и да работи с тях.
“Димитър е изключително интелигентен и скромен. Пълен е с енергия и идеи. Гордеем се, че е наш ученик. Сигурни сме, че ще прослави името на България”, заяви директорът на математическата гимназия Веселина Карапеева.
Родителите на момчето се радват на успехите му. Той е единственото им дете. Способностите му на математик забелязали, когато бил в 4-и клас.
“Митко не само се труди много, но притежава и талант. С баща му го подкрепяме в решенията, които сам взема. Винаги досега са били правилни”, казва майката Росица Чакърова, която е инженер-технолог по образование. По думите ѝ синът ѝ се държи необичайно зряло за възрастта си и неведнъж имала
усещането,
че не той, а
тя е детето
Според нея за израстването му е помогнало и това, че много чете - както българска, така и чужда литература.
“Насърчавали сме го да ходи на състезания, за давиди на какво ниво е. Винаги, когато съм го изпращала, съм му казвала: “Напред и нагоре!” И той го прави”, казва майката.