Нова мода - нощем мият улиците в Пловдив, денем ги оросяват
- Акцията започва след полунощ, когато трафикът е утихнал и продължава до зори
- Така се борим за по-свеж въздух, казва шефът на "Чистота" Иван Стоянов
Цистерни с маркучи под налягане сноват по булевардите в Пловдив през нощта. Под напора на силната струя мъже мият възловите трасета, а машините с вода се движат на бавен ход. Акцията продължава до зори. "Тя започва след полунощ, когато трафикът е утихнал и приключва около 8 часа. След това тръгват машините, които с помощта на дюзи оросяват пътищата, за да не се вдига прах. "Така се борим за подобряването на въздуха", казва директорът на общинското предприятие "Чистота" Иван Стоянов.
При визитата си от 5 до 7 май в Пловдив
кметът на Солун Янис Бутарис се изуми
от поддръжката на улиците
във втория български град. Той помоли колегата си Иван Тотев да изпрати екип, който да сподели опита си пред гърците. Отделно Бутарис е готов да командирова свои служители да видят на място как се действа. "Преди дни Солун пострада сериозно след обилни порои. Масово улиците потънаха в кал.
Бихме им препоръчали най-напред
да почистят шахтите
от натрупаните наноси, а след това работници да изгребат калните маси. Следва миене с маркучи под налягане и дезинфекциране. Така бихме постъпили, ако ни сполети подобно бедствие", съветва Иван Стоянов.
Той уточнява, че от края на март до късна есен улиците от първа категория в Пловдив се мият всеки ден от понеделник до петък. "Увеличихме и машинното миене и метене за сметка на ръчното. Разполагаме с по 15 машини за двете операции", уточнява директорът на "Чистота". Всеки ден той обикаля из града да проверява как е свършена работата. Улиците от втора категория се мият три пъти седмично, а вътрешнокварталните - веднъж на седем дни.
На машинно метене и миене
са подложени и велоалеите,
чиято дължина е над 50 км.
"Тази практика се прилага целогодишно. Единствено при снеговалеж и минусови температури през зимата не мием, за да не се заледяват шосетата", казва Иван Стоянов. В понеделник срещу вторник цистерни с маркучи са "изкъпали" надлез "Родопи" с прилежащите му пътни развръзки към бул. "Санкт Петербург" и "Найчо Цанов". След това работниците са се прехвърлили на ул. "Менделеев" и "Асеновградско шосе". С маркуч е бил почистен и новоремонтираният бул. "Васил Априлов", който при пороя на 10 май се наводни. "Някои казват, че дъждът почиства, но това не е вярно. Напротив, носи наноси, а листата от дърветата запушват шахтите", посочват хигиенисти.
"От 2012 г. през зимата не използваме пясък, а химически гранули. Озеленяването също е част от мерките за подобряване качеството на въздуха", изтъква Иван Стоянов. И допълва, че старите сметовози са подменени с чисто нови от най-висок екологичен клас.