Очна ставка решава делото за зловещата жп катастрофа в Калояновец
Машинистът настоява да бъде оправдан напълно
Промяна на маршрута в последния момент на бързия влак София-Варна заради повредена стрелка на гара Калояновец се оказала фатална, локомотивът и първите вагони дерайлираха, а машинистът Венко Тодоров загина. Четирима пътници са със средни телесни повреди. Машината в този момент е била управлявана от помощника Христо Тиляшев. Инцидентът от 12 юли 2014 г. за втори път се гледа в пловдивския апелативен съд. На първа инстанция старозагорските магистрати дадоха на Тиляшев 6 г. затвор за несъобразена скорост и причиняване на смърт по непредпазливост. Делото в Пловдив стартира с разпит на свидетели.
"Ако постовият стрелочник е бил на място да помогне с лоста и да премести въпросната неработеща стрелка, този инцидент нямаше да го има. Но постовият в този момент е бил при дежурния ръководител на гара Калояновец Стоянка Тодорова. Виждайки влака, който влиза със 105 км в час, тя започва да реди друг маршрут и той фатален", заяви Илко Илчев, който по онова време е шеф на локомотивното депо в Пловдив. Според него бил е нарушен планът за композиране на влаковете на гара Калояновец.
Съвсем друго каза самата Тодорова. "Г-н Илчев говори малко наизуст. Да, стрелочникът беше при мен, защото въпросната стрелка не е в маршрута на влака", отвърна тя. Заради тези противоречия съдът поиска очна ставка между двамата. Тя може да се окаже и ключът към решаване на делото. Христо Тиляшев иска да бъде оправдан. Защитниците му Хари Харалампиев и Венцислав Димитров твърдят, че причината за катастрофата не е по вина на машиниста, а объркване в сигнализацията, която е подала грешни светлини. Стоянка Тодорова пък твърди, че е имало свободен коловоз на гарата за транзитно преминаване на влака. "Ако няма такъв, самата сигнализация не ми позволява да наредя маршрута", заяви дежурната ръководителка на гара Калояновец.
"И кой от вас казва истината", попита озадачен съдия Христо Крачолов. "Вие ще прецените", отвърна му Тодорова. "Защо сте приели влак, без да имате осигурен маршрут", продължи с въпроси съдията. Гаровата шефка отговори, че имало двупътна жп линия. Призна, че отбягвали да ползват третия коловоз, защото стрелката към него не работила от два месеца преди катастрофата.
"Тодорова говори така, защото иначе излиза, че вината е нейна", коментираха в залата близки на загиналия Венко Тодоров. Делото в Пловдив продължава с разпит на свидетели и вещи лица. Това се случва за втори път. Друг състав на старозагорския окръжен съд м.г. призна Тиляшев за виновен и му постанови 8 г. затвор, като го лиши от правото да работи като машинист 11 г. и половина. Той трябваше да плати на НКЖИ и БДЖ 1,4 млн. лева имуществени вреди. При обжалването на присъдата апелативните магистрати в Пловдив я отмениха и върнаха делото отново в Стара Загора на друг съдебен състав. Той пък постанови 6 г. затвор за Тиляшев, който сега обжалва присъдата.