Арх. Георги Славов: В София трябва да спре работата на парче, а с контрол и добро проектиране може да стане организиран, удобен и предвидим град

30.03.2025 15:10
арх. Георги Славов

- Арх. Славов, защо се кандидатирате за поста главен архитект на София? Какви са вашите предимства пред останалите претенденти?

- Кандидатирам се за поста главен архитект на Столична община, защото вярвам, че е време за ново поколение професионалисти, които да водят градоустройственото развитие на София с модерно мислене, прозрачност и ефективност. София има потенциал да бъде по-добре организиран, удобен и предвидим град – както за гражданите, така и за бизнеса.

През годините съм наблюдавал как сложните бюрократични процеси забавят проекти, а липсата на цифровизация и ефективна координация създава трудности както за инвеститорите, така и за самите граждани. Вярвам, че с правилните инструменти и подходи можем да превърнем София в модерен европейски град с устойчива и добре планирана среда.

Моите предимства са образованието и професионалният опит в проектирането. През последните години съм работил в колектива на проектантското ателие на арх. Цикалов по редица мащабни и предизвикателни проекти. Сред тях изпъкват:

• Медикъл и СПА хотел „Кингс Валей" в Казанлъшките минерални бани – проект, отличен със специална награда в конкурса "Сграда на годината";

• Производствена и складова база за Dormakaba в Нови хан – проект с площ над 20 000 кв. м, включващ цялостно устройствено и инвестиционно проектиране в кратки срокове.

Образователната ми подготовка ми дава допълнително предимство пред останалите кандидати. Притежавам три магистърски степени:

• "Архитектура",

• "Защита на населението (строителна, пожарна и аварийна безопасност)",

• "Безопасност на пътното движение".

Това ми позволява да гледам не само като архитект, но и като инженер на сградите и инфраструктурата около нас. Освен това съм един от малкото проектанти с правоспособност и от Камарата на архитектите в България, и от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, включително в две различни секции (ВС-ПБ и ТСТС).

- Кои са най-големите проблеми на София и как могат да се решат?

- Най-големият проблем е работата на парче. Устройствените планове с обхват един имот, план-схемите за инфраструктура за един имот.

Изграждането на 30 метра улица, след това на още 30 метра, последвани от 20 метра водопровод. Най-често се изгражда инфраструктура с дължина под една пресечка. Цялостните проекти се движат мудно, отнемат десетилетие, а до реализация – две или три.

Необходима е работа по цялостна схема за обхват, проектиране и изграждане на инженерната инфраструктура на територията на Столична община.

За да може това развитие да не бъде стихийно, а да се знае какво и кога ще бъде проектирано и изградено. Гражданите и бизнесът трябва да имат достъп до тази информация.

- Какви промени са нужни в работата на главния архитект и НАГ?

- Ключовите думи за мен са две – скорост и дигитализация. Трябва да се преустанови книжната война.

- Как може да се спре презастрояването?

- С осведоменост. Трябва обществеността да бъде информирана. Трябва да се преустановят порочните практики по усвояване и узаконяване. Изключително важен е контролът след въвеждане в експлоатация. Към момента съществуват множество механизми за усвояване на площи и унищожаване на озеленяване. Контролът върху проектите през последните години е повишил своето качество, но все повече се открояват мерките след завършване на строителството.

- Може ли да се спре вдигането на 215-метровия небостъргач зад "Парадайс"? Какво ще се случи с всички проекти, за които формалните правни основания да бъдат разрешени са налице, но има обществено недоволство?

- Закъснялото недоволство срещу подобни проекти и опитите за спирането им струват прескъпо на данъкоплатците. Единствената възможност са широки обществени обсъждания и представяния на подобни проекти. Тези проекти ще се случат и не е необходимо администрацията да бъде техен враг, а да спомогне за защита на гражданския интерес. Криенето на папки, мълчаливите откази и подобни практики само рушат доверието и са се доказали като неградивни.

- Колко и в каква посока може да се разширява София? И къде е мястото на небостъргачите, на индустриалните зони, на новото жилищно строителство?

- От десетилетия се говори за потенциала на северните части на града, но интересът към тях остава нисък. Истината е, че устройственото и инфраструктурното осигуряване на една територия е най-добрият способ за пораждане на инвестиционен интерес. Виждате ефекта "Малинова долина". Липсата на подобни територии с цялостен план в северните части на града ще го остави на втори план.

За съжаление, индустриалните зони напуснаха Столична община. Работата на НАГ доведе до реализирането на големи индустриални зони в околните общини – Костинброд и Елин Пелин. Общини като Пловдив и Стара Загора работиха успешно през последните години по подобни казуси и може да бъде почерпен опит.

Жилищното строителство трябва да успее да компенсира амортизацията на жилищния фонд в старите жилищни комплекси. Ще дойде времето за подмяната на тези сгради, а концепциите по въпроса все още са екзотични. Трябва да мислим в дългосрочен план.

Какво следва да е първо - осигурена инфраструктура, за да се разреши ново строителство, или спешно да се изграждат пътища и мрежи в застроени райони, където те липсват?

- Не може да се заложи само на едното. Обстановката не ни позволява да загърбим недоизградените квартали и да работим само за „новите територии". Трябва да се приоритизира – постоянно и експертно. Балансът е труден, но средата не трябва да има две лица.

- Притеснява ли ви постоянното политическо разделение и напрежение в Столичния общински съвет и може ли то да попречи на работата на новия главен архитект?

- Подобни обстоятелства имат значение само за един политически пристрастен човек, а аз такъв не съм. Главният архитект е служител на града, неговите хора и неговия общ устройствен план. Ако той с действията си има тяхната подкрепа, работата му не може да бъде блокирана от политически интриги.

Арх. Георги Славов и арх. Богдана Панайотова достигнаха до финалния етап - интервю в конкурса за главен архитект на София. Интервюто включва 15 въпроса в шест категории и ще се проведе на 31 март от 10:00 часа в регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала". Всеки от тях ще има по 120 минути, за да убеди конкурсната комисия и зрителите в залата и онлайн, че имат качествата, компетенциите и визията необходими за главния архитект на София. Вратите на събитието ще бъдат отворени за всички, а събитието ще се излъчва на живо на Facebook страницата на Столичната община. "24 часа" зададе към двамата архитекти еднакви въпроси за мотивацията, нужните промени, развитието на София и място на високите сгради.

Вижте повече за арх. Георги Славов тук. 

Други от От страната и света

Росен Желязков свиква съвещание заради войната по пътищата

Министър-председателят Росен Желязков свиква  съвещание на тема пътна безопасност и борба срещу войната по пътищата. Съвещанието ще се състои във вторник, 8 април, от 14:00 часа, в Министерския съвет

Само в "24 часа" на 8 април: Науката доказа, че само един любим не значи щастие

Само в "24 часа" на 8 април четете: Седем страници, посветени на емоцията "Достойните българи" "24 часа" инициира болезнен разговор веднага по темата за загубените на пътя деца Рекорд

Без кураж няма слава, или защо да се стремите към неекипни проекти

Те са шанс за професионален скок - не се конкурирате с колеги "Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие

Милиардер-тръмпист за митата: Чака ни икономическа ядрена зима

Сподвижникът на Тръмп Бил Акман предупреди, че светът е на ръба на икономическа ядрена зима. Той помоли президента на САЩ да спре прилагането на реципрочните мита

Достойните Българи: Болезнен разговор веднага, за да няма повече убити деца! (Обзор, снимки и видео)

Медиите водят война с войната по пътищата от години и ще продължат безкомпромисната битка, но сега на ход е държавата - още утре премиерът Росен Желязков събира всички с отговорност за пътищата

>