Без достъп до образование остават хиляди деца със СОП у нас

25.03.2025 19:47

Броят на учителите, психолозите и логопедите, занимаващи се с деца със специални образователни потребности у нас, продължава да не достига. Поради тази причина хиляди малчугани остават без достъп до образование. 

Трудна задача се оказва за Таня Петрова да намери подходящо училище за децата си, които предстои да влязат в първи клас, дори и в София. Защото и двамата са с аутизъм.

„Ние се преместихме в този квартал. Знам за училището от дълго време. Много малко места има дори в София, които имат материална база, подходяща за деца със СОП – и се преместихме да живеем в този квартал, за да ни е удобно", разказва тя.

Шумът на пълната класна стая не е подходящ за тях – и преминават на индивидуално обучение. Но в училище, а не изцяло у дома. „Ние си вървим по учебната програма с много адаптации, но децата се научиха да четат, могат да броят, могат да смятат", казва още майката.

Всяко десето дете в столичното 140 СУ „Иван Богоров" е със специални образователни потребности. „Това, което се случва тук с децата, няма как да се случи в обикновената класна стая. Стъпките са изключително мънички, но когато види човек постигнатия резултат, когато види усмивката на детето, желанието на детето да те прегърне – значи си стигнал до неговото сърце – това ме прави удовлетворява", обясни началният и индивидуален учител Живка Боянова.

За последните близо 10 години броят на учителите, които работят с деца със специализирани потребности, е нараснал многократно, но не достатъчно. „Увеличава се броят на специалистите, но все още имаме много деца, които нямат достъп до всички специалисти – просто няма достатъчно ресурсни учители", коментира образователният министър Красимир Вълчев, цитиран от NOVA.

„Ние си създаваме вътре в училището специалистите, от които имаме необходимост. Има 4 щатни учители, които преподават само на децата индивидуални часове", добавя директорът на 140 СУ „Иван Богоров" Мая Зафирова.

Децата със специални образователни потребности са около 27 000. Но не всички са обхванати от просветната система. „Аз лично се притеснявам в малките населени места, какви експерти ще закараме там", казва Надя Шабани от Български център по нестопанско право.

„Трябва да се положат много големи усилия по адаптация по самия образователен процес", смята Таня Петрова.

Други от Просветни

Всичко, което искате да знаете за часовете по религия

По инициатива на новия български патриарх Даниил отново се заговори за необходимостта децата в училище да изучават религията като предмет. Макар социологическите проучвания да показват

Училище във Варна забрани ползването на телефони и в междучасията

Едно ново правило във варненско училище е напът да промени случващото се в класната стая. В основно училище в морския град телефоните вече са забранени - не само в час, но и в междучасията

Учен с Нобелова награда по информатиката с публична лекция в СУ

Един от пионерите в криптографията и носител на престижната награда Тюринг, еквивалент на Нобеловата награда в областта на информатиката, проф. Ади Шамир пристига в България по покана на Института за

Просветният министър: За да сме успешни, трябва да мотивираме студентите ни да учат всеки ден

За да се позиционираме успешно на международния пазар на висшето образование и за да живеем в проспериращо общество, трябва да изискваме студентите ни да учат всеки ден

Зам.-министърката на образованието: Обучението по религия в училищата засяга ценностите

Обучението по религия засяга ценностите, добродетелите, възпитателната функция на образованието. Не става въпрос за някакво специално религиозно обучение, а за такова във философски, културен