15% от приема по икономика - с матура по математика (Обзор)

21.03.2025 21:29 Ярослава Прохазкова

Ректорите притеснени, че студентите ще намалеят, а оттам и финансирането

15% от приема по специалност “Икономика” тази година трябва да бъде с матура по математика. Догодина ще са 50%.

Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след среща с ректорите на висши икономически училища. Той обясни, че трябва да се повиши репутацията на икономическото образование. “Искаме да отправим послание към бъдещите кандидат-студенти: ако искат да учат икономика, да се готвят за матура по математика. С нея имат по-голям шанс да бъдат добри икономисти, да бъдат търсени на пазара на труда.

50-те процента, с който е обвързан приемът, според министъра е амбициозен. В момента едва 2000 абитуриенти се явяват на зрелостен изпит по математика, а 20 000 по чужд език.

Системата за избор на матура е отворена отново десетина дни. През нея кандидат-студентите могат да променят изпита си или да изберат трети. Решението е стратегическо, качественото висше образование е трудно, обясни министърът. Това щяло да доведе и до повече чуждестранни студенти.

Ректорите подкрепиха политиката на МОН. Те обаче са разтревожени, че студентите им могат да намалеят, а оттам и финансирането. Готови сме да реагираме включително и с допълнителна подкрепа, обеща им министърът.

Единен приемен изпит по математика за влизане в “Икономика” пък предложил ректорът на Икономическия университет във Варна проф. Евгени Станимиров. Той уточни, че това може да е втори шанс след матурите за вход в “Икономика” в държавен университет.

Политиката за насърчаване на полагане на матура по математика ще се провежда и сред техническите университети.

Други от Просветни

Красимир Вълчев: Скрием ли им телефоните, утре младите ще са по-готови за ерата на дигитални трансформации

Планират пълна забрана в училищата Ще направим децата по-пригодни за ерата на дигитални трансформации, ако им скрием устройствата. Много световни специалисти казват

Без достъп до образование остават хиляди деца със СОП у нас

Броят на учителите, психолозите и логопедите, занимаващи се с деца със специални образователни потребности у нас, продължава да не достига. Поради тази причина хиляди малчугани остават без достъп до

Красимир Вълчев: Трябва да се увеличат часовете по математика

Трябва да бъдат увеличени часовете по математика и природни науки, и при тях е най-големият недостиг на часове. При тези предмети най-много трябва да се учи задълбочено от учениците

Вълчев: Литературата е най-мощният инструмент за формиране на национално самосъзнание

Литературата от всички предмети е едновременно и най-мощният инструмент за формиране на национално самосъзнание, и развива най-широк комплекс от умения, необходими за 21 век

Илияна Йотова: Държавата не може да спечели без силно училище

Българската държава не може да спечели без силно, развито и защитено училище – в големия град или малкото село. Зад българското училище трябва да стои българската държава