1,16 млн. коли всеки ден в София, шофьорите платиха 20 млн. лв. за синя и зелена зона (Инфографика)
- 966 хил. са автомобилите на столичани, още 200 000 хил. приходящи
- Продадените винетки са повече от местата
- Гаражите в жилищата са само 149 хил.
Над 20 млн. лв. са платили софиянци, за да паркират в синя и зелена зона в София. Това показва отчетът на Центъра за градска мобилност за деветте месеца на 2024-а.
В зоните за паркиране в София има 33 356 паркоместа, а Центърът за градска мобилност е продал 36 004 винетни стикера за живeeщи към септември. Това значи, че
само от локалното паркиране на хората в квартала зоните могат да са пълни 107%
А намирането на паркомясто в синя и зелена зона е истинско изпитание за шофьорите, което понякога отнема и половин час.
Хората със стикери не успяват да паркират и заради многото заведения в центъра, чиито клиенти пълнят местата. Особено тежко стана положението след опита за новата организация на движението по "Фритьоф Нансен" и "Патриарх Евтимий" и в участъка на "Витошка" около градинката пред НДК.
В броя на "24 часа" от четвъртък кметът на район "Средец" Трайчо Трайков предложи червена зона в центъра - който спре вечер пред заведение, да плаща повече, а така ще има места за живеещите в квартала. Сега след 20 ч пари не се събират и хората не могат да се приберат по домовете си заради "гостуващи" коли.
Идеята за червената зона е да бъде с разширено работно време, но за живеещите винетките няма да се повишат, а само цената за почасовото паркиране. Като допълнителен вариант една част - например 20%, може да бъде резервирана за живеещи. Този доклад се изготвя от общински съветници, но не знам кога ще бъде внесен за гласуване в СОС, обясни Трайков.
Сред другите предложения на експертите е
синята зона да работи и след 20 часа, както и в неделя
Заговори се и за вдигането на цената на паркиране, която не е променяна от 2012 г. Сега престой в синя зона е 2 лв. за час, а един час в зелената е левче. Тя дори е по-евтина от голяма част от паркингите в центъра, които вече са по 3 лв. на час.
През първото деветмесечие на годината контрольорите на автомобилния транспорт са подали на екипите за “скоби” 64 382 бр. нарушители. А описаните автомобили в нарушение са много повече. (Виж какви са приходите в инфографиката.) Малко над 38 хил. пък са издадените фишове за неправилно паркиране.
За същия период общият брой на принудително задържани неправилно паркирани автомобили е 116 166.
Конфликтите с гражданите са били 280
При тях се търси съдействие от патрула на Общинска полиция, обясняват от ЦГМ.
197 пък са подадените жалби от граждани за поставените им скоби. “На всички постъпили жалби е отговорено в срок, като от всички само 12 са били основателни. Основната работа в момента с членовете на екипите e за любезно, етично и професионално поведение в контактите с гражданите”, обясняват още от градската мобилност.
Броят на автомобилите със софийски номера се променя всеки ден заради регистрирани нови и дерегистрирани стари. Но тези, за които се плащат данъци в София към края на ноември миналата година, са 966 328.
Прави впечатление, че броят почти не се е променил спрямо пет години по-рано - през 2019-а са били 957 959, показва справка на Столичната община. В бройката не влизат колите със специален режим, на инвалиди и превозните средства от градския транспорт.
Приходящите автомобили пък са над 200 хил., или автопаркът в столицата всеки ден надвишава 1,16 млн. коли.
На този фон гаражите в жилищните блокове са едва 149 218. Тук не влизат откритите паркинги.
Липсата на достатъчно места за паркиране и фактът, че десетилетия наред никой не изискваше новите строежи да имат достатъчно паркоместа за обитателите на сградата, изстреляха цените на гаражите. Често те вече струват по-скъпо от жилищата, чиито собственици търсят къде да си оставят колата, ако цената се изчисли на квадратен метър.
Например в сграда на много атрактивно място - до американското посолство, построена през 2008 г., апартамент се продава за 2593 евро на кв. м, а гараж от 18 квадрата в нея струва 3056 евро/кв. м, установи проверка на “24 часа”.
Много хора, инвестирали навреме в гаражи, в момента печелят баснословни суми от даването им под наем - тръгват от 200 лв. на месец и стигат до 300-400.
Вътрешноградските пътувания с автомобил заемат 1/3 от всички. А София е един от градовете с най-висок дял автомобили на 1000 души в Европа, като тенденцията е този дял да нараства.
“Етажните обществени паркинги в града са относително малко, а ниската цена на уличното паркиране не създава достатъчно стимули за подобни инвестиции от частния сектор. Необходимо е стимулиране на ползването на транспортни алтернативи, особено за притежателите на стари автомобили. Това е начин за справяне с проблема с диспропорционалния брой автомобили на глава от населението, който води до пространствени конфликти”, пише в годишния доклад за развитието на града на експертната организация “Екипът на София”.
Сред мерките, които предлагат, е
да се увеличи данъка върху превозните средства
В момента той е по-нисък от средното за страната (1,33 лв. на kW в София при 1,56 лв. на kW в страната), въпреки че средната работна заплата в София е с 36,6% по-висока от националната. Да се привличат повече оператори, които предлагат услуги за споделени електрически коли и да се интегрират в обществения транспорт, е сред другите идеи на екипа.
Освен това градският транспорт трябва да е по-атрактивен и да се спазват правилата за паркиране в целия град, а не само в центъра. “Автомобилите често нарушават правилата за движение и се паркират на забранени места - зелени площи, тротоари, криви на завоите. Необходимо е обособяването на регламентирани паркоместа на територията на целия град, включително и в кварталите. Намаляване на уличните паркоместа би освободило градското пространство за площади, градинки, места за събиране и разходки, за което е нужно изграждането на етажни квартални и буферни паркинги”, пишат още те.