Юлиан Димов на съд за рейсове от Беларус, продадени два пъти по-скъпо на врачани
Разследването на Европейската прокуратура било саботирано
от полицията у нас, през 2021 г. и КПКОНПИ също проверяваше случая
Собственикът на "Авто инженеринг холдинг груп" Юлиан Димов е предаден на съд от Европейската прокуратура заради измама с доставката на 9 тролейбуса на община Враца.
Повече от 20 г. компаниите на бизнесмена печелят обществени поръчки и сключват договори с държавата за стотици милиони, за да доставят автомобили и техника за общини, министерства и други институции.
През 2009 г. същата фирма беше замесена в скандал и съдебно дело за предложен подкуп на тогавашния шеф на ИАРА Марин Димитров, който сега е обвиняем по аферата за корупция в митниците (виж по-долу).
Юлиан Димов ще се изправи пред Софийския градски съд, когато бъде насрочено заседание по делото, а европейски делегиран прокурор от офиса на Лаура Кьовеши у нас ще поддържа обвинението. Юлиан Димов е от едрите бизнесмени у нас. Занимава се с търговия, обществено и жилищно строителство, производство на ел енергия и много други.
Една от фирмите му "Авто инженеринг холдинг груп" печели поръчката за доставка на 9 тролейбуса през 2020 година. Проектът е за 8,8 млн. лв. и е финансиран от Европейския кохезионен фонд в подкрепа на борбата със замърсяването на въздуха. Юлиан Димов с подписа си декларира, че тролеите са от полска фирма. Едно от условията е производителят да е от Европейския съюз. Разследването на Европейската прокуратура обаче показва, че возилата са с произход държавна компания в Беларус. По-късно, при нахлуването на русия в Украйна, същата фирма е санкционирана от Европа. Тролеите обаче вече са доставени и се движат по улиците на Враца. Полската фирма, з акоято е декларирано, че е произвела тролеите, е ликвидирана малко след доставката.
Освен това тролейбусите са купени от "Авто инженеринг холдинг груп" на два пъти по-ниски цени, отколкото са продадени на община Враца, посочват от офиса на Кьовеши в Люксембург.
От 2 до 8 г. може да получи Юлиан Димов, ако Софийският градски съд го признае за виновен.
"Разследването започна след сигнал до Европейската прокуратура. Никой от национални органи не е докладвал за това. Европейският делегиран прокурор беше изправен пред безпрецедентната ситуация, при която поисканите от него мерки, разрешени от българския съд, бяха изпълнени само частично от полицията", хпише нв съобщението на Европейскат апрокуратура. Европейският прокурор Теодора Георгиева говори за този проблем на форум миналата седмица. Институцията, ръководена от Кьовеши използва българската полиция за действия по разследването. Идеята е да имат собствени следователи, за да изпълняват точно указанията на прокурорите.
Всъщност и българската КПКОНПИ се занимаваше с тролеит за Враца в края на 2021 г., само месец преди тогавашният председател Сотир Цацаров да се оттегли от поста. Тогава инспекторите му влязоха в няколко общини заради поръчаните електрически возила за градски транспорт. Една от тях беше Враца. Още те откриха, че тролейбусите са от Беларус, а не от Полша. Освен това разследваха и доставка на други 13 автобуса, също от "Авто инженеринг холдинг груп". Проверяваха и кмета за подкуп заради избора на изпълнител. Месец по-късно изпратиха материалите в българската прокуратура. Не става ясно дали след това са изпратени по компетентност на Европейската заради финансирането от Брюксел. От офиса на Кьовеши са категорични, че това не е направено.
Юлиан Димов е едноличен собственик на "Авто инженеринг" от 2017 г. Дотогава беше съдружник с Росен Маринов, който се оттегли от дружеството. Последният беше арестуван през юни 2009 г. заради предложен подкуп от 100 хил. лв. на Марин Димитров - тогава шеф на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури, а сега обвиняем по аферата с митниците. Парите били, за да спечели фирмата търг за доставка на два катера. Димитров подал сигнал в ДАНС срещу съсобственика и управител на "Авто Инженеринг" и срещу зам.-министъра на вътрешните работи Раиф Мустафа. По-късно бяха осъдени условно на две инстанции, но ВКС ги оправда.