Сашо Кадиев във вихъра си, но какъвто не го познавате - в екшън с Тартюф

26.01.2025 07:00 Димитър Стайков
Актьорите на сцената в спектакъла “Тартюф или Лицемерът” СНИМКИ: ВАСИЛ АБАДЖИЕВ/ МАЛЪК ГРАДСКИ ТЕАТЪР "ЗАД КАНАЛА"
Александър Кадиев (най-вдясно) е феноменален в ролята си на Оргон.
Леонид Йовчев влиза в ролята на Тартюф.
Сашо Кадиев и Леонид Йовчев в сцена от спектакъла. Снимка Инстаграм

В пиесата на Молиер в ролята на измамника е Леонид Йовчев, българският актьор с най-добра мимична техника на лицето

Два часа майсторски клас по актьорство изнася Александър Кадиев в премиерния спектакъл “Тартюф или Лицемерът” на Малък градски театър “Зад канала”. Същият Сашо Кадиев, който не слиза от телевизионния екран и когото някои снизходително наричат “мамин Сашко” заради честите му заигравки с името на майка му Катерина Евро. Не си спомням в последните 10 години да съм гледал друго представление, в което той да е толкова добър, направо феноменален, както тук, в ролята на Оргон. Режисьорката Лили Абаджиева е извлякла и последните късчета комизъм, драматизъм, пластичност и органичност, които той очевидно носи в себе си и които са тлеели, избутани някъде дълбоко под повърхността на водевилни роли.

Кадиев е във вихъра си, непрестанно флиртувайки с публиката, без да прекалява.

Цялото му същество издава

удоволствието от играта

Присъствието му е толкова доминиращо, че спектакълът е можел да се казва вместо “Тартюф или Лицемерът” - “Оргон Измаменият” или “Оргон Наивникът”. А защо не “Оргон Слепецът”.

Пиесата на Молиер, разказваща за лековерния богат благородник Оргон, приютил в дома си и взел под крилото си бедния, представящ се за морален и добродетелен, а всъщност откровен измамник и подлец Тартюф, вече четвърти век се играе по световните сцени. Тя привлича режисьорите, защото манипулацията, маскирана като добродетел, съпътства обществения живот, бита, политиката във всички държави, народи, минали и настоящи поколения и е благодатна тема за режисьорски интерпретации. Както казва Лили Абаджиева: “Живеем в свят, пропит от лицемерие, раздори и мнима добродетел - като параван, който ги покрива”.

В спектакъла на Малък градски театър режисьорката не се интересува от това как Тартюф е успял да влезе до такава степен под кожата на Оргон, че да заслепи напълно здравия му разсъдък. Тя просто стъпва на този факт и показва върха на айсберга, който стремглаво ще започне да се топи в поредица от нелепи случки и ситуации, докато не завлече напълно и удави лековерния и доверчив Оргон. Представлението е решено като екшън, в който сцени на съблазън, опити за прелюбодейство, семейни дрязги преливат динамично от една в друга, за да ескалират до отричане на баща от децата му, до даряване на цялото семейно имущество на един непознат негодник, до тотално падение и фалит. Ще намери ли семейството изход от тази escape room, ще разберем накрая, пак както в добрите екшъни.

Ролята на Тартюф Лили Абаджиева поверява на Леонид Йовчев. Ако бях коментатор на футболен мач, щях да кажа, че игровото време за владеене на топката от Оргон е двойно повече от това на Тартюф. Главният герой, чието име носи пиесата, присъства чисто времево по-малко на сцената, но за сметка на това много атрактивно. Лили Абаджиева се е доверила на

българския актьор с най-добрата

мимическа техника на лицето

и каучукова гъвкавост на тялото. Сякаш самата челюстно-лицева структура на Леонид е такава, че той може да пресъздаде само с мимика както дълбокия драматизъм на Хамлет, така и специфичния израз и тебеширената белота на световния експериментатор Марсел Марсо, до комично-фарсовото поведение на Тартюф. Езикът на тялото допълва тази уникална дарба на Лео Йовчев и Лили Абаджиева е заложила не толкова на текста и речта, колкото на мимиката и жестовете, за да представи подмолното и користно поведение на героя, маскирано като добродетел.

Останалите актьори в ансамбъла от действащи лица са Цветина Петрова, Георги Кацарски, Магдалена Бучкова, Богдан Бухалов, Христо Пъдев, Христина Караиванова, Владимир Димитров, Александър Карасански, Таня Пашанкова и Калина Георгиева.

Музиката и танцът са много важен компонент в структурата на спектакъла. Лили Абаджиева ги използва майсторски и в пълна синергия с текста. Има много спектакли, в които режисьорите миксират елементи от различни изкуства, но в 90% от случаите песните, танците, хореографията са като отделни части, някак сами за себе си и оставят впечатление, че режисьорът иска да ни покаже колко е оригинален, колко много знае и колко мултиарт е подходът му. При Лили Абаджиева актьорите дишат с ритъма на музиката, говорят в тоналността на музиката, сливат се с нея в пълен синхрон.

Абсолютен връх е любовната сцена между дъщерята на Оргон Мариана и нейния любим Валер, принуден да отстъпи любимата си на Тартюф по волята на бащата. Танцът на любовта и тъгата от раздялата са толкова находчиво и оригинално поставени, че изтръгват бурни аплодисменти от публиката.

Костюмографията и сценографията на Васил Абаджиев пресъздават великолепно

стила и живота в благородническата

къща в Париж от XVII век

Костюмите, гримът, прическите и перуките - до последната букла и фиба в косата, са изпипани детайлно. Мебели на сцената почти няма, освен един диван и два стола. Целият интериор е изграден от картини, проектирани на екран, които създават усещане за елегантност и стил. Играта с осветлението допълнително подсилва естетическия ефект, особено в последната сцена, където всички герои са като оживели експонати от изложба. Картини, които слизат от стената и тръгват към зрителите за финален реверанс. И за да не забравяме, че това е комедия, накрая едно ярко червило ще “мацне” лицата на забъркалите този фарс.

Други от Култура

Соня Йончева пусна нов албум - "Жорж"

От днес на световния пазар е нов албум на Соня Йончева - компактдискът "Жорж". Това е авторска идея на прочутата българска певица и е посветен на френската писателка

Секулов разчувства пловдивски ученици: Вие ще сътворите неща, които нашето поколение не успя (Снимки)

Драматургът на Пловдивския драматичен театър Александър Секулов трогна ученици от Художествената гимназия, които сътвориха изложба с плакати в храма на Мелпомена

Мръсните тайни на BG историята: В последния си ден Иван Вазов поправя драмата “Престолът”, лекар го успокоява, че сърцето му е напълно здраво

Масивен инфаркт покосява писателя на 22 септември 1921 година, обявен е всенароден траур Патриархът на българската литература Иван Вазов е единственият ни писател

Георги Калоянчев - целунат от Бог, съдбата и ... Чапаев

През 1970 г. е поканен да снима в Италия. Тодор Живков му казва: "Къде ще ходиш, бе? Ти ми трябваш тук да баламосваш хората, а аз да си гледам работата

9000 гласуват за Емил, Лили, ФСБ, “Щурците” - носталгия по златни хитове на 80-те

Челните пет златни хита са "Ако си дал" на Емил Димитров, "Клетва" на "Щурците", "След 10 години" на ФСБ, "Детелини" на Лили Иванова и "Да те жадувам" на "Сигнал" Над 9000 души се включиха на сайта

>