"Купувай, купувай!" - ТикТок ви промива мозъка. Как? (Графика)

25.01.2025 16:21 Юми Реджеб
Тик Ток отдавна не е просто социална мрежа, а мощна пазарна платформа, далеч по-ефективнa от традиционната реклама. СНИМКА: Freepik

Прибирате се след изтощителен ден, лягате на дивана, посягате към телефона и отваряте TикТок. Казвате си, че ще гледате за кратко, но когато най-накрая откъснете очи от екрана два часа по-късно, осъзнавате, че неусетно сте пропилели половината си вечер. Видеата действат като наркотик с ярките си цветове и обещание за стимулиращо развлечение. “Открадват” ви от реалния свят, макар да се намирате в собствения си дом. Неслучайно приложението носи това име - звука на тиктакащ часовник, който буквално отнема времето ви. Макар привидно създателите да са искали да направят паралел с кратката продължителност на клиповете.

Приложението стана достъпно в световен мащаб през 2014 г. с първоначалното си име Musical.ly. В него потребителите синхронизираха устните си, имитирайки пеене, и танцуваха на редактирани звуци. През 2018 г. компанията бе придобита от ByteDance и получи актуалното си име.

7 години по-късно платформата има внушителните 1,1 милиарда месечно активни потребители

По-любопитната статистика е, че приложението е изтеглено над 4,366 милиарда пъти от стартирането си, като в това число попадат и хора, които са го сваляли повече от веднъж. Голяма част от тях са го премахвали поради липса на самоконтрол колко време да прекарват в него. След това обаче отново са го инсталирали.

Пристрастяващият интерес е впечатляващ, но буди въпрос. Ако ТикТок предоставя само безобидни клипове, защо тогава все повече психолози и специалисти предупреждават, че е вреден и облъчващ? Отговорът е свързан с един от най-актуалните феномени - TikTok brainwash (от англ. - тикток промиване на мозъка - б.а.). С този термин се описва заливането с видеосъдържание, което формира вкусове и убеждения. И по-важно - подтиква към определени действия, покупки и поведение.

Например филтрите за красота заличават на мига всеки недостатък по лицето и тялото. Но това е опасно за потребителите, които виждат онлайн съвършенството и вярват, че то отразява действителността.

Сравнява се с болест, която ни трови всеки път, когато се погледнем в огледалото

и позволим чувството на несигурност да определя личността ни.

Подобни стандарти за красота са недостижими, тъй като най-често са нереални. Въпреки това насаждат у младите, особено у жените, идеята, че стойността им зависи от външния вид. ТикТок подсилва тази колебливост от всеки ъгъл, което е много по-унищожително за психиката ни, отколкото осъзнаваме.

Алгоритъмът внимателно следи какви видеоклипове гледате, харесвате, запазвате и предоставя още от тях, за да държи вниманието ви ангажирано. Това изтощава и натоварва мозъка, тъй като е невъзможно да бъде усвоена толкова информация с такъв темп.

Направете експеримент: след всекидневното скролване в платформата, спрете и се опитайте да си спомните поне 5 видеа, които току-що сте гледали. Умът ви ще бъде объркан и напълно празен. Точно това усещане олицетворява терминът brainwash. “Промиването на мозъка” традиционно се свързва с методи за манипулация на мисленето и поведението.

В контекста на ТикТок обаче не означава класическа форма на контрол на съзнанието, а

постепенно влияние чрез подбрано от алгоритъм съдържание,

което променя начина, по който разсъждавате, чувствате и действате.

Приложението използва изкуствен интелект (AI) и машинно обучение, за да анализира поведението ви и да задържа вниманието ви. Така, без да осъзнавате, платформата формира нови навици, убеждения и дори начин на живот. Кратките клипчета с висока динамика предизвикват бързи допаминови изблици в мозъка, а именно допаминът е хормонът, отговорен за удоволствието и мотивацията. Когато гледаме неща, които ни харесват, мозъкът освобождава хормона, който води до усещане за удовлетворение. Персонализираното и подбрано съдържание от своя страна създава илюзията, че “всички мислят като нас”, а това ни кара да се чувстваме още по-добре. В резултат всеки потребител може лесно да попадне в информационен балон, в който вижда само онова, което потвърждава неговите вярвания и интереси.

Приложението стига дотам да засяга популярността на телевизията и продукции като риалити формати и филми. Често ще се натъкнете на коментари като “гледам този сериал само в ТикТок”. Това е, защото платформата кара потребителите да преосмислят нагласите си. В нея сцените са изрязани до най-важните и силни моменти. Клиповете позволяват бързо и лесно да навързвате сюжети. Запознават ви с образи на персонажи, без да прекарвате няколко часа пред телевизора, в които да изградите сами мнение за тях. Или пък да чакате точната минута от дадено интервю.

В платформата всичко е смляно и поднесено готово за консумация. Съвсем резонен е тогава и въпросът дали телевизията вече не е в ТикТок.

Мобилното приложение отдавна не е просто социална мрежа, а мощен пазар, който генерира милиарди

долари чрез маркетингови техники, далеч по-ефективни от традиционната реклама. Сред най-силните механизми е създаването на “вирусни” продукти. Чрез инфлуенсъри, органични препоръки и хитови клипове платформата превръща даден продукт в “задължителен” само за дни. Това активира FOMO (fear of missing out – страх от пропускане), който кара потребителите да искат да купят веднага, за да не останат извън “тренда”. Типичен пример е дубайският шоколад, по който всички полудяха през 2024 г. именно благодарение на ТикТок.

И ако все още има някой, който се съмнява във влиянието на социалната мрежа на всички нива, нека си припомним, че само преди дни САЩ я забраниха поради опасения за националната сигурност. На 19 януари т.г. платформата бе спряна от вече бившия президент Джо Байдън. Това накара милиони потребители зад океана да изпаднат в ужас. За тяхно щастие, само ден по-късно новият стар държавен глава Доналд Тръмп подписа заповед, с която отложи забраната със 75 дни.

Безспорно ТикТок се утвърди като ключов културен феномен на дигиталната епоха и преобрази начина, по който се свързваме, създаваме и консумираме съдържание. Силата му да задържа вниманието и да диктува тенденции е поредно доказателство за влиянието, което технологиите имат върху живота ни. Ще спре ли някога безкрайното превъртане на видеа? Едва ли. ТикТок е създаден, за да пристрастява, и до момента никоя друга платформа не е успяла да го измести от тази позиция. Или поне засега – защото в света на социалните мрежи нищо не е константа. А лидерите се сменят по-бързо, отколкото можем да скролнем до следващото видео.

Други от От страната и света

Местна инициативна рибарска група, водена от Община Русе, е одобрена за финансиране

Средствата ще бъдат вложени в развитието на рибарство, аквакултури, туризъм и екология Стратегията на Община Русе за развитие на риболова и аквакултурите е одобрена за финансиране по Програма за

Успешно изтеглиха танкера "Кайрос" до Бургаския залив

Танкерът "Кайрос" пристигна до крайната си точка в Бургаския залив около 17.30 ч. В момента се извършват действия по пускането на котвата с помощта на 5-тонен генератор

14 хиляди започнали работа през ноември, търсят се още ресторантьори и автомонтьори

14 086 души са започнали работа през ноември. Данните са на Агенцията по заетостта, която отчита стабилен пазар на труда през този месец. 13 086 от всички, които са започнали работа

Осъдиха двама лекари за смъртта на дете в наш град

Неправилно назначено лечение и ненавременна консултация със специалист са довели до фаталния край на детето Две лекарки получиха присъди за смъртта на дете поради немарливо изпълнение на своята

“Работилничка Бисквитките” – шанс за хората с увреждания

Шест години след началото екипът на Мария Гинева превръща сладките в кауза с над 1500 верни клиенти Преди шест години Мария Гинева и още две момичета поставят началото на едно вдъхновяващо начинание

>