Наталия Киселова: И от този пост продължавам да гледам с очите на човек, който очаква политиците да решават проблемите му
Например насилието в обществото е голям проблем, то се проявява и като агресия на пътя, така че решението не е само да завишим наказанията на пияни и дрогирани зад волана, казва председателката на 51-ото народно събрание
Още акценти от интервюто:
- Ако недействителни гласове бъдат обявени от КС за действителни въз основа на експертизите, това ще означава повишаване на 4-процентната бариера и "Величие" отново може да не я прескочи
- Как работи окръжният или районният съдия трябва да е фокусът – при тях отиват първо гражданите
- Като университетски преподавател не харесвам модела на ГЕРБ за развитие на академичния състав, нищо лошо да обсъдим промяната му
- Разговорите с ПП-ДБ трябва да бъдат възобновени в търсене на мнозинство от 160 гласа за ВСС и регулаторите
- Случвало се е и на други да бъдат сменени като председател на парламента. Ако при мен се стигне до това, няма да е нечувано и не ме притеснява
- 10 години водим разговора за съдебната система през нейната независимост, но когато дойде време за бюджета, те първо питат за парите, а не какво са свършили
- Г-жо Киселова, скочихте рязко в политиката, а на първия си месец като депутат станахте председател. Опитен юрист сте, а виждаме на моменти гафове - трудно ли се свиква с този стол?
- Има два вида правила. Едните са в конституцията и правилника. Другите са т.нар. неписани конвенции, на които се позовават голяма част от депутатите, за да искат процедури и да се държат по даден начин. А пък аз гледам да се придържам стриктно към конституцията и правилника.
Но полека-лека парламентът тръгна, предстои неговото пълноценно конституиране, надявам се тази седмица. Така че напрежението около дневния ред и съпътстващи процедури ще спадне.
- Вече като политик, как ви изглежда Народното събрание от първото кресло в него?
- Аз продължавам да гледам през очите на човека, който очаква да му бъдат решени проблемите. Искам да изглеждаме достойно, по един адекватен на проблемите на мнозинството българи начин, независимо дали те са гласували, или не за някой от нас. И се старая онова, което излиза, да не ни поставя в неудобна ситуация. Един сегмент от обществото е засегнат от въпроса с болестите по животните, друг страда от проблема с водите. И всеки трябва да види, че парламентът работи и за неговите проблеми.
Например - смъртта на пътя вследствие на ПТП е проблем, който не е от днес. Всеки парламент се опитва да го реши, сега той отново е поставен като дискусия, има интерес да се променят определени нормативни актове. Въпросът е само нормативните актове ли променят средата, дали трябват и други усилия.
- Какви да са тези усилия? “24 часа” от години има инициативи за пътна безопасност, но май нищо трайно не се случва. А в последните 4 г. - тъкмо се внесат промени за младите шофьори, за по-големи наказания, започнат да се обсъждат и... НС се разпуска. Може ли да поемете ангажимент, че този парламент най-накрая ще ги приеме?
- Единственото решение ли е по-високи наказания? Не. И трябва да бъдем достатъчно разумни да видим освен по-високите наказания за лица, шофирали след употреба на алкохол или наркотици, дали има и други начини този травматизъм и смърт на пътя да се намалят.
- Кои са начините?
- За мен сериозен проблем е насилието в обществото, което има проявление и като агресия на пътя. Тя не е само ПТП, тя е неспазване на правилата за движение. Достатъчен ли е контролът от страна на МВР? Има ли нетърпимост към агресия при обичайното движение в населените места? Всички актове, с които е констатирано нарушение на пътя - превишена скорост, неспазване на пътни знаци, маркировка, не само от шофьори, но и от пешеходци... Имаше много предложения и се надявам в следващите седмици този въпрос отново да бъде разгледан, вече в ресорните комисии, които да се запознаят с предложенията на организациите, ангажирани с тази тематика. Защото и от едната, и от другата страна са млади хора - както жертвите, така и извършителите. Дали и училището не е в дефицит? Разбира се, и семейството на първо място. Това са проблеми, отлагани с времето и вече до такава степен наболели, че водят до много по-сериозни, каквато е смъртта на един млад човек. И вече оттам да видим как Народното събрание може да променя законите. Аз не съм привърженик на най-тежките наказания. За мен важното е те да са навреме, по-леки, съобразно нарушението. Най-тежкото наказание очакваме, когато човек, за съжаление, си е отишъл.
- Казвате “навременни наказания” и стигаме до проблема с бавното правосъдие. Последният пример е делото за жестокия побой над колегата Слави Ангелов, което се ускори едва след силен медиен шум.
- При вашия колега вдигането на шум спомогна и за намиране на доказателства, които май са били прикрепени към друго дело. А представяте ли си какво се случва с човек, който не е известен и неговите доказателства никога не се намират?!
Тук идва въпросът за осъзнаването на мисията на магистрата. Второ, за условията на работа на магистратите на най-ниското ниво - районните съдилища. На трето място е състоянието на законодателството. Този разговор, за съжаление, в последните 10 г. се води през това изцяло независим съд и автономна прокуратура. Само че, когато дойде време за бюджета, те поставят първо въпроса за парите, а не какво са свършили.
Забавянето на правосъдието е на най-ниското ниво. Както при прокурорите, така и при съдиите. Ако там се движи в процесуалните срокове, сигурно много по-малко дела ще стигат до по-високи инстанции.
- Как може да се промени това?
- Проблемът не е само в законодателството. Доста дефицити има и в работата на ВСС, защото не може всичко да е концентрирано върху това кои да са административните ръководители, кои да са върховни магистрати. Трябва фокусът да е върху това как работи районният или окръжният съдия, защото гражданите първо там отиват. И ако там нещата бъдат така уредени, че да има произнасяне в срок, тогава ще са много по-малки напрежението и дефицитът на справедливост.
- Предстои смяна на ВСС - кога очаквате да се случи и как ще се намери мнозинство? Въобще как смятате да осигурите 160 гласа, нужни за антикорупционната комисия, Инспектората към ВСС и регулаторите?
- До 16 февруари предстои да бъдат изготвени 3 документа - програма за управление на правителството, законодателна програма на парламентарното мнозинство и хронограма в какви срокове кои органи следва да бъдат с обновен състав. Това, разбира се, преминава и през конституиране на комисиите в НС, които да поемат отговорност за правила и процедури.
- За мнозинство от 160 гласа ще търсите ли отново диалог с ДБ и ПП, или пък с ДПС-НН?
- Още преди да бъда избрана, разговорите минаха и през този въпрос. Разбирането на БСП беше, че ПП-ДБ са групата, от която очакваме подкрепа за избор на членове във ВСС и в Инспектората към ВСС. После колегите решиха да не участват във формат, подкрепящ правителството. Затова разговорите трябва да бъдат възобновени и да има усилия да се събере такова мнозинство. Обновяването и на органи с изтекъл мандат от 2017 г. ще им даде аргумент да започнат да работят - част от тях сега извършват минимални дейности, така че хората очакват и това.
- ПП-ДБ ще участват ли в разпределянето на квотите за регулаторите?
- За формиране на нужното мнозинство се надявам всички поканени да се отзоват. Условието на нашата група е ДПС-НН да не участва в мнозинство, което има решаващо значение. Ако искат да подкрепят кандидати, това е тяхно решение, но нашата група няма да търси подкрепа от ДПС-НН.
- Ако до 6 месеца парламентът не избере нови членове на ВСС, може ли да стане така, че на всеки 6 месеца да се избира и.ф. главен прокурор?
- Теоретично е възможно. Надявам се да не стигаме до такова положение. След като бъдат избрани членове и се конституира нов състав на ВСС, той отваря процедура за председател на ВАС и за главен прокурор. По закон тя е 4 месеца, така че е реалистично есента да бъде избран нов главен прокурор.
- Очаквате ли частично касиране на вота да вкара “Величие” в парламента?
- Според определението на КС вариантите като изход от делото са три. Първо, да няма промяна в парламентарните партии и коалиции. Второ, да има промяна между тези 8 партии и коалиции в различни съотношения, защото част от жалбите се отнасят до вътрешно разпределение на гласовете.
- Тоест и без “Величие” да има преразпределяне на мандатите?
- Да, възможно е. Имало е такива случаи през 2009 г. - няколко гласа в Русе дават отражение в други изборни райони.
- От една група за сметка на друга?
- Не. Това се отразява на вътрешното разпределение на мандатите в партиите. За София например според постъпилите жалби най-много ощетени има май от ГЕРБ и от ПП-ДБ.
- Ако обаче “Величие” влиза, се заговори, че и вие ще загубите мандата си в София. Може ли шефът на парламента да остане извън парламента?
- Третият вариант е при парламентарно представителство на 9-и субект да се отнемат мандати от всички останали. Това е въпрос на технология, зависи къде се получават гласове и какво е вътрешното преразпределяне. Всичко зависи какво ще е решението на КС. Възможно е и да се увеличи 4-процентната бариера.
- Как?
- Ако гласове, които в момента са недействителни, бъдат обявени от КС за действителни въз основа на представената експертиза, това ще означава повишаване на бариерата. И “Величие” отново може да не я прескочи.
- Понеже стана въпрос за вашето място - заговори се и че може да бъдете свалена. Депутати от опозицията ви отправиха закани директно, разбра се и за раздразнение у ГЕРБ и лидера Борисов от ваше изказване. Очаквате ли да се стигне до това?
- Има правила, по които се сменя председателят, това е част от парламентарния живот. Случвало се е на други, няма да е нещо невиждано. Не ме притеснява.
- Още ли поддържате тезата, че ще се борите за разграждането на модела “ГЕРБ” - това, което е възмутило Борисов?
- Преодоляването на дългогодишните лоши практики, утвърдени по време на прехода от различни управляващи, е ключова стъпка към възстановяване на нормалната дейност на правовата държава. И е очакване на обществото.
Може би имате предвид, че сме имали различно мнение по отношение на това кой трябва да бъде министър-председател. Това е въпрос, който е обсъждан на Националния съвет. Членовете и симпатизантите на БСП-ОЛ имат мнение и то трябва да бъде зачитано. Има теми, по които БСП прави отстъпки, и такива, по които не би трябвало.
Но въпросът вече е решен и не е обект на дискусия.
- Все пак как се борите с “модел”, част от който стана и БСП с влизането си в коалиция с ГЕРБ?
- Аз съм говорила за модела “ГЕРБ” в образованието и конкретно във висшето. Законът за развитие на академичния състав търпи критики и това всеки, който работи в университет, може да потвърди. Начинът, по който бяха променени правилата за академично развитие, не е добър и се нуждае от промени.
- Министърът на образованието е от ГЕРБ отново, защо смятате, че ще се промени нещо?
- Този разговор предстои, има предложения за промени в Закона за развитие на академичния състав. По въпроса универститетските хора сме критикували ежедневно и не виждам нищо лошо да се търси разговор с министъра на образованието за промяна.
- Говорите ли си лично с Борисов?
- Когато се налага - да.
- А след като не сте доволна от модела във висшето образование, можете ли да извикате министъра и да му го кажете?
- Аз съм недоволна в битността си на университетски преподавател. Предстои подготовка на програма за управление, въпросът ще бъде поставен на политическо ниво и може да влезе в нея. Така че защо да викам министъра, ако е въпрос, който може да бъде променян през закона.
- Колко живот давате на това правителство?
- Животът му зависи от две неща. Първо, всяка от групите да си дава сметка какви тежести носи на гърба си и от какво може да се освободи, тоест да отстъпи, и кое е нещото, от което няма да отстъпи.
И второ, всеки от участващите в съвета на коалицията, правителството, мнозинството да осъзнава, че трябва да решаваме проблеми, а не да надделява егото и да се тропа по масата. Политическата криза не е отминала, но затихна и гражданите очакват не избори, а да има решаване на конкретни проблеми. Не може хора, които претендират да са образовани, за елита на народа, да не могат да говорят и намират съгласие помежду си. И във всяко семейство има такива разговори. Но семейства не се разделят само защото не могат да решат един проблем. Така е и с партиите и коалициите.
- “24 часа” публикува справка за огромните разходи за 4 -те години, в които парламентът не работи. Как гледате на това, че 4 г. едни хора в държавата получаваха пари за нула свършена работа?
- С известна доза притеснение. И в момента вариантът да се отиде на избори означава нови разходи. Състоянието на политическите партии не само у нас, но и в Европа е такова, че все повече на брой влизат в парламента и няма такава, която да доминира и самостоятелно да може да изпълни заявената си програма. Значи трябва да се научим на търпимост едни към други. И като се научим не само да се слушаме, но и да се чуваме, тези разходи ще бъдат насочени в други сфери.
- Ще станете ли член на БСП?
- Въпросът не стои на дневен ред към момента. Но получих покана и като симпатизант ще бъда в Обединението на жените социалистки. Има въпроси, по които те положиха много усилия през годините - за образованието, за здравеопазването и за преодоляване на някои неравенства по отношение на жените, и те заслужават още по-сериозно да се работи по тях.
Визитка
- Родена на 19 юни 1977 г. в Казанлък
- Завършва правораздаване и публична администрация в Юридическия факултет на СУ "Св. Кл. Охридски"
- Преподавател в Юридическия факултет на СУ от 2005 г.
- Доктор по право. От 2018 г. е доцент по конституционно право. Автор на множество научни публикации и две монографии, съавтор на учебника "Защита на основните права". Последната книга е "Живата конституция"
- Работила е в Министерството на правосъдието и е била съветник по правните въпроси на президента Росен Плевнелиев
- На 6 декември 2024 г. бе избрана от 11-ия опит за председател на 51-ото НС