Бунт срещу елитния лукс - стилът на обличане, който поколението Z налага
Стилът на обличане “тих лукс” и минимализмът дълго владееха модните подиуми. С едва доловими детайли и монохромни визии те се превърнаха в символ на дискретния престиж. Звезди като София Ричи и Гуинет Полтроу популяризираха естетиката на изчистените линии пред широката аудитория. Днес обаче поемаме към една напълно нова посока, белязана от настъпването на 2025 година. Задава се възход на нов стил - този на хаотичното персонализиране. И ако вече се питате какво представлява то, си представете своеобразен “бунт” срещу елитния аскетизъм и начин, по който показвате не само облекло, а идентичност.
За първи път терминът е въведен от световната платформа за прогнози и анализи на тенденциите WGSN (World’s Global Style Network). Хаотичното персонализиране олицетворява умението да преобразяваш масовата мода в уникални изделия. Пример за това са големите ръчно правени ключодържатели, които красят чантите. А също и блузите с нашивки, изрисувани якета и сникърси, копринени шалове върху шапки с козирка, кейсове за телефон с отделение за гланц за устни и изобщо всичко онова, което демонстрира индивидуалност.
Противоположният и модерен досега тих лукс бе феномен, който постави фокус върху качеството, дискретността и устойчивостта. Марки като Brunello Cucinelli и Loro Piana наложиха естетика, базирана на прости кройки, неутрални цветове и изисканост без показност. Днес поколението Gen-Z и почитателите на уличния стил бягат от риска да останат незабелязани. Затова именно тези последователи на хаотичното персонализиране избират все по-дръзки начини на обличане.
Не е случайно, че трендът е най-силно изразен сред онези, израснали в ерата на интернет и социалните мрежи. Платформи като Пинтерест, инстаграм и ТикТок служат за неизчерпаем източник на стилистични идеи тип “направи си сам”. Точно така се заражда хаотичното персонализиране.
Модерният хаотизъм е съчетание от винтидж елементи с ултрамодерни аксесоари, смесване на материи като коприна с деним и дори плетива с метални детайли. Основният принцип е “няма правила”. Чудесен пример е певицата Били Айлиш, която умело съчетава обемни, непропорционални дрехи с дръзки цветове и ефектни бижута.
Селена Гомес също е фен на хаотичното персонализиране. Тя често комбинира класически палта с ярки ботуши или всекидневни аутфити с блестящи детайли. Актьорът Тимъти Шаламе пък редовно се появява на червения килим в нестандартни съчетания, които са далеч от строгия костюм и вратовръзка и е добро показно за визия, която бяга от “тихия лукс”.
Тенденцията започна да насочва вниманието към себе си още в края на миналата година. Тогава видеа на обемни аксесоари, сложени върху чантата “Бъркин” на “Ермес”, станаха много актуални в ТикТок. Това вдъхнови потребителите да добавят закачка към своите чанти независимо от марката. Любопитен факт е, че един от предшествениците на хаотичния стил е японското движение Harajuku (моден феномен, който се противопоставя на традиционните социални норми - б.а.), което превръща еклектиката и колажната естетика в мода.
Възниква обаче въпросът защо се появява нуждата от толкова рязка промяна? Социолозите твърдят, че всеки тренд съществува в рамките на приблизително десетилетие, преди да се зароди негова противоположност. Логично днес се появява антипод на културата на съвършенство и идеализирания “капсулен гардероб” (колекция от основни, добре съчетаващи се дрехи, които могат да се комбинират помежду си - б.а.). Противополюс, който приветства хаоса – ярки цветове, контрастни материи и дори на пръв поглед скандални комбинации.
В основата на всичко това стои отхвърлянето на перфекционизма и асоциирането на модата с прецизност. Практиката преобръща представите, като възхвалява спонтанността, несъвършенството и непредвидимостта.
Растящият стремеж към еклектика не остава незабелязан и от големите брандове. Марки от високия клас, като “Луи Вюитон”, вече предлагат повече възможности за персонализация – от цветни щампи по портфейлите до добавяне на инициалите на името ви върху чантата.
Персонализирането на дрехи и аксесоари стига отвъд добавянето на смел елемент или нетрадиционен цвят. То е средство за изразяване и не е изненадващо, че резонира толкова добре с уличната култура, която поначало издига на пиедестал индивидуалността. При нея се насърчава всичко – от смели комбинации до нестандартен пачуърк и несъответстващи принтове, които не се възприемат като “грешка”, а са израз на креативност. Трендът показва ново отношение към “несъвършенствата”. Петната, кръпките и износените материи са превърнати в дизайнерски акценти.
За някои любители на модата хаотизмът е и мощна форма на протест срещу масово произвеждания, еднообразен естетически стандарт, който доминира в индустрията. Той предоставя алтернатива на шаблонните дрехи, окупирали пазара, като насърчава потребителите сами да поемат контрол над гардероба си и да експериментират.
Очевидно аудиторията е все по-отворена към това, защото търсенията на екстравагантни аксесоари като каишки за телефони са се увеличили с 25% на годишна база, а хаштагът #BagCharm (аксесоар за чанта - б.а.) в социалните мрежи е нараснал с 317% през 2024 г. Очаква се пикът на тенденцията да бъде през есента на 2026 г. Затова WGSN предлага дотогава да се съсредоточите върху аксесоари с висулки, мъниста и верижки, но по възможност изработени от рециклирани материали.
Хаотичният стил е и отговор на етичните и екологични проблеми в бранша. Той е креативно решение за намаляване на отпадъците и насърчава феновете на модата да преизползват, преработват и вдъхват нов живот на старите си дрехи. Thrift flipping – процесът на трансформиране на употребявани вещи, се превръща в широко разпространен тренд, който не само намалява свръхконсумацията, но и добавя личен почерк към облеклото.