Бунт срещу елитния лукс - стилът на обличане, който поколението Z налага

19.01.2025 18:15 Юми Реджеб
Хаотичното персонализиране е антипод на културата на съвършенство и идеализирания “капсулен гардероб”. СНИМКА: ИНСТАГРАМ
Моделът Хейли Бийбър демонстрира хаотично персонализиране с копринен шал върху шапка с козирка и екстравагантен кейс за телефон на своя личен бранд. СНИМКИ: ИНСТАГРАМ
Нестандартните и овърсайз ключодържатели за чанта са отличителни за стила.

Стилът на обличане “тих лукс” и минимализмът дълго владееха модните подиуми. С едва доловими детайли и монохромни визии те се превърнаха в символ на дискретния престиж. Звезди като София Ричи и Гуинет Полтроу популяризираха естетиката на изчистените линии пред широката аудитория. Днес обаче поемаме към една напълно нова посока, белязана от настъпването на 2025 година. Задава се възход на нов стил - този на хаотичното персонализиране. И ако вече се питате какво представлява то, си представете своеобразен “бунт” срещу елитния аскетизъм и начин, по който показвате не само облекло, а идентичност.

За първи път терминът е въведен от световната платформа за прогнози и анализи на тенденциите WGSN (World’s Global Style Network). Хаотичното персонализиране олицетворява умението да преобразяваш масовата мода в уникални изделия. Пример за това са големите ръчно правени ключодържатели, които красят чантите. А също и блузите с нашивки, изрисувани якета и сникърси, копринени шалове върху шапки с козирка, кейсове за телефон с отделение за гланц за устни и изобщо всичко онова, което демонстрира индивидуалност.

Противоположният и модерен досега тих лукс бе феномен, който постави фокус върху качеството, дискретността и устойчивостта. Марки като Brunello Cucinelli и Loro Piana наложиха естетика, базирана на прости кройки, неутрални цветове и изисканост без показност. Днес поколението Gen-Z и почитателите на уличния стил бягат от риска да останат незабелязани. Затова именно тези последователи на хаотичното персонализиране избират все по-дръзки начини на обличане.

Не е случайно, че трендът е най-силно изразен сред онези, израснали в ерата на интернет и социалните мрежи. Платформи като Пинтерест, инстаграм и ТикТок служат за неизчерпаем източник на стилистични идеи тип “направи си сам”. Точно така се заражда хаотичното персонализиране.

Модерният хаотизъм е съчетание от винтидж елементи с ултрамодерни аксесоари, смесване на материи като коприна с деним и дори плетива с метални детайли. Основният принцип е “няма правила”. Чудесен пример е певицата Били Айлиш, която умело съчетава обемни, непропорционални дрехи с дръзки цветове и ефектни бижута.

Селена Гомес също е фен на хаотичното персонализиране. Тя често комбинира класически палта с ярки ботуши или всекидневни аутфити с блестящи детайли. Актьорът Тимъти Шаламе пък редовно се появява на червения килим в нестандартни съчетания, които са далеч от строгия костюм и вратовръзка и е добро показно за визия, която бяга от “тихия лукс”.

Тенденцията започна да насочва вниманието към себе си още в края на миналата година. Тогава видеа на обемни аксесоари, сложени върху чантата “Бъркин” на “Ермес”, станаха много актуални в ТикТок. Това вдъхнови потребителите да добавят закачка към своите чанти независимо от марката. Любопитен факт е, че един от предшествениците на хаотичния стил е японското движение Harajuku (моден феномен, който се противопоставя на традиционните социални норми - б.а.), което превръща еклектиката и колажната естетика в мода.

Възниква обаче въпросът защо се появява нуждата от толкова рязка промяна? Социолозите твърдят, че всеки тренд съществува в рамките на приблизително десетилетие, преди да се зароди негова противоположност. Логично днес се появява антипод на културата на съвършенство и идеализирания “капсулен гардероб” (колекция от основни, добре съчетаващи се дрехи, които могат да се комбинират помежду си - б.а.). Противополюс, който приветства хаоса – ярки цветове, контрастни материи и дори на пръв поглед скандални комбинации.

В основата на всичко това стои отхвърлянето на перфекционизма и асоциирането на модата с прецизност. Практиката преобръща представите, като възхвалява спонтанността, несъвършенството и непредвидимостта.

Растящият стремеж към еклектика не остава незабелязан и от големите брандове. Марки от високия клас, като “Луи Вюитон”, вече предлагат повече възможности за персонализация – от цветни щампи по портфейлите до добавяне на инициалите на името ви върху чантата.

Персонализирането на дрехи и аксесоари стига отвъд добавянето на смел елемент или нетрадиционен цвят. То е средство за изразяване и не е изненадващо, че резонира толкова добре с уличната култура, която поначало издига на пиедестал индивидуалността. При нея се насърчава всичко – от смели комбинации до нестандартен пачуърк и несъответстващи принтове, които не се възприемат като “грешка”, а са израз на креативност. Трендът показва ново отношение към “несъвършенствата”. Петната, кръпките и износените материи са превърнати в дизайнерски акценти.

За някои любители на модата хаотизмът е и мощна форма на протест срещу масово произвеждания, еднообразен естетически стандарт, който доминира в индустрията. Той предоставя алтернатива на шаблонните дрехи, окупирали пазара, като насърчава потребителите сами да поемат контрол над гардероба си и да експериментират.

Очевидно аудиторията е все по-отворена към това, защото търсенията на екстравагантни аксесоари като каишки за телефони са се увеличили с 25% на годишна база, а хаштагът #BagCharm (аксесоар за чанта - б.а.) в социалните мрежи е нараснал с 317% през 2024 г. Очаква се пикът на тенденцията да бъде през есента на 2026 г. Затова WGSN предлага дотогава да се съсредоточите върху аксесоари с висулки, мъниста и верижки, но по възможност изработени от рециклирани материали.

Хаотичният стил е и отговор на етичните и екологични проблеми в бранша. Той е креативно решение за намаляване на отпадъците и насърчава феновете на модата да преизползват, преработват и вдъхват нов живот на старите си дрехи. Thrift flipping – процесът на трансформиране на употребявани вещи, се превръща в широко разпространен тренд, който не само намалява свръхконсумацията, но и добавя личен почерк към облеклото.

Други от Възход и падение

Александър Сано изумен - токачки се разхождат в центъра на София (Видео)

Александър Сано разсмя приятели си в социалните мрежи като показа как три токачки се разхождат спокойно по улицата в центъра на София. "Излязъл съм на сутрешна разходка и какво виждам в града

Продадоха на търг чернови на песен на Боб Дилън за над 500 000 щатски долара

Машинописни чернови на Боб Дилън за хита му Mr Tambourine Man бяха продадени за повече от 500 000 долара на търг в САЩ, съобщи Прес асосиейшън/ДПА. Двата пожълтели листа хартия съдържат три

Орлин Горанов и съпругата му разпускат в Тайланд, певецът пусна брада

Години наред беше солист на Пловдивската опера Орлин Горанов се отдаде на екзотична почивка със съпругата си Валя в Тайланд. В далечния изток се радват на топло време и невероятно красивите гледки

“Г-н министърът” в действие: Мариан Бачев остава на сцената поне до края на февруари

Майки се молят да продължи да обучава децата в театралната си школа От спектакъла “Да, господин премиер” актьорът Мариан Бачев влиза в политическия “Да, господин министър”

Фънки ще празнува 3 - 4 дни, с приятели ще хапват 150-килограмово прасе

“Дано ми купят мазерати с четири врати, за да ми е комфортно. Но не искам къща в Гърция”, това с присъщото си чувство за хумор си пожела Димитър Ковачев - Фънки за днешния си рожден ден

>